ره‌پیک: درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات نمی‌شود قضاوت کرد-راهبرد معاصر

ره‌پیک: درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات نمی‌شود قضاوت کرد

 قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره اینکه آیا احتمال می‌رود، صلاحیت گزینه‌هایی که در ادوار گذشته از سوی این شورا احراز نشده در این دوره احراز شود؟ گفت: وقتی فاصله میان دوره‌های مختلف انتخاباتی ایجاد می‌شود، ممکن است اطلاعات جدیدی درباره افراد وجود داشته باشد و هیچ قضاوتی نمی‌شود کرد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 02
کد خبر: ۲۴۳۶۹۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیامک ره‌پیک قائم مقام شورای نگهبان در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور، گفت: در بازدیدی که امروز از ستاد انتخابات کشور داشتیم به لطف خدا فضای خیلی مناسبی فراهم بود و از جهت نیروی انسانی نیروهای آماده و آموزش دیده‌ای حضور دارند؛ همچنین بر اساس توضیحاتی که از سوی مسئولان ستاد انتخابات کشور ارائه شد در کل هیچ مشکلی در فرایند ثبت نام‌ها وجود نداشته است.

وی افزود: ما از طرق دیگر از جمله مراجعه کنندگان و دستگاه‌های دیگر نیز گزارش‌هایی گرفته بودیم و بر اساس این گزارشات اقدامات با سرعت و نظم قابل توجهی درختی انجام است و ان‌شاءالله این کار تا پایان فرایند ثبت نام که فردا خواهد بود ادامه پیدا می‌کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه بعد از پایان مهلت قانونی ثبت نام از داوطلبان نامزدی انتخابات، پرونده داوطلبان در شورای نگهبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در موعد مقرر نتایج بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد، اظهار کرد: در ادامه نیز مراحل تبلیغات انتخاباتی و برگزاری انتخابات را خواهیم داشت. ان‌شاءالله انتخابات نتیجه بسیار مفید و موثری برای کشور داشته باشد.

ره‌پیک تاکید کرد :ملاک در ثبت‌نام ها و بررسی صلاحیت‌ها قانون است.

وی درباره اینکه آیا ممکن است صلاحیت کاندیداهایی که در دوره‌های گذشته احراز صلاحیت نشدند، در این دوره احراز شود؟ تصریح کرد: وقتی فاصله میان دوره‌های مختلف انتخاباتی ایجاد می‌شود، ممکن است اطلاعات جدیدی درباره افراد وجود داشته باشد و هیچ قضاوتی نمی‌شود کرد.

عضو حقدان شورای نگهبان اظهار کرد: در هر دوره باید وضعیت داوطلبان بررسی شود و از قبل نمی‌توان گفت که چه اتفاقی خواهد افتاد.

ره پیک درخصوص اینکه در خصوص مطالبی که درباره رایزنی برخی از سیاسیون با شورای نگهبان مطرح شده است، گفت: کسی با شورای نگهبانرایزنی نکرده است و ممکن است مقصود این افراد این باشد که یکی از اعضاء را دیده‌اند و یا با او تلفنی صحبت کرده باشند.

ره‌پیک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مناظرات تلویزیونی نامزدها چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: تنظیم و کیفیت مناظرات بر عهده صدا و سیما است فکر می‌کنم که در روزهای آینده مسئولان صداوسیما اطلاع رسانی خواهند کرد.

* ملاک ما برای تاییدصلاحیت‌ها اصل ۱۱۵ قانون اساسی است

در ادامه طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: زمان‌بندی انتخابات گام به گام در حال طی شدن است و همه چیز طبق برنامه انتخابات در حال سپری شدن است.

وی افزود: در ستاد انتخابات شاهد نظم عزیزان در زمان ثبت نام هستیم و نسبت به ادوار گذشته ساماندهی بهتری صورت گرفته است که بخشی از علت آن به دلیل مصوبه شورای نگهبان درخصوص تعارف و معیارها ثبت‌نام مثل سن و سابقه و مدرک است که بخشی از آن به وزارت کشور برمی‌گردد که این مصوبه را اجرا می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه پس از پایان ثبت‌نام در فرصت پنج روزه بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود و اگر نیاز باشد بخشی از زمان پنج روز دوم را استفاده خواهیم کرد، پیرامون نحوه تاییدصلاحیت بانوان گفت: ملاک ما برای تاییدصلاحیت‌ها اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان درباره شرایط، معیارها و سن و مدرک و سابقه است.

به گزارش ایرنا، نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات از ۱۰ خردادماه آغاز و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت. پس از آن شورای نگهبان در مدت هفت روز صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند و اسامی نامزدها ۲۲ خردادماه منتشر خواهد شد.

تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز از ۲۳ خردادماه آغاز و تا هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت و در نهایت هشتم تیرماه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار و نهمین رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم برگزیده خواهد شد./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده