پرداخت مطالبات گندمکاران از نیمه خردادماه-راهبرد معاصر

پرداخت مطالبات گندمکاران از نیمه خردادماه

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت مطالبات گندمکاران در اوایل هفته آینده خبر داد و پیش‌بینی‌کرد: میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون تن بگذرد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 02
کد خبر: ۲۴۳۶۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ «علیرضا مهاجر» در گفت‌وگویی درباره برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در پنج محصول راهبردی گندم، برنج، جو، پنبه و شکر افزود: تقریبا به‌غیراز یکی دو محصول دامی، همه محصولات اساسی و استراتژیک کشور در بحث غذا مربوط به حوزه زراعت است، به طوری که محصولاتی مانند گندم، جو، پنبه، شکر و محصولاتی که به‌ نوعی با سفره مردم سروکار دارد در این حوزه تامین و در اختیار مردم قرار می گیرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید و خرید گندم در سال زراعی جاری اظهارداشت: در ابتدای سال زراعی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ با شروع فعالیت دولت سیزدهم، میزان خرید گندم ۴.۵ میلیون تن بود و با برنامه‌ریزی که انجام شد برای سال ۱۴۰۱ میزان خرید به ۷.۵ میلیون تن رسید.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵ میلیون تن رسیدیم که خودکفایی در گندم نان محقق شد و امسال امیدواریم که خرید گندم از ۱۱ میلیون تن بگذرد و کل نیاز جامعه ما به گندم در داخل کشور تامین شود.

مهاجر با اشاره به اینکه بیشتر از ۷۰ درصد از اراضی ما اراضی کوچک بوده و کشاورزی ما معیشتی است، گفت: امکان تامین کود، بذر و سم برای این گروه از کشاورزان وجود ندارد و باید دولت برای آن‌ها تامین کند تا بتوانند به‌موقع از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: دولت علی‌رغم همه تنگناهایی که داشت کود، بذر و سم مناسب را تهیه کرد و با قیمت بسیار مناسب در اختیار کشاورزان قرارداد زیرا اگر به کشاورزان خرده‌پا توجه نکنیم آن‌ها امکان تامین نخواهند داشت و با توجه به اینکه ۷۰ درصد از اراضی در اختیار آن‌ها است، بنابراین ۷۰ درصد تولید ما دچار صدمه می‌شود.

مهاجر افزود: ما به دنبال این هستیم که این اراضی را ارتقا بدهیم که میانگین تولید ما در اراضی آبی افزایش پیدا کند و به خودکفایی از همین اراضی آبی برسیم، اما در کنار آن طرح جهش تولید در دیم‌زارها را داریم که با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به سال چهارم رسیده است.

به گفته وی، در این طرح نزدیک به ۵۰۰ هزار کشاورز دیم کار تحت پوشش قرارگرفته‌ اند و امکاناتی نظیر خودرو، تغذیه، سم و آموزش، ترویج و شرایط مزرعه‌ای خوبی فراهم شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از کشاورزان به دلیل تاخیر در پرداخت پول خرید گندم گفت: در ابتدای دولت شهید رئیسی قیمت گندم زیر ۵ هزار تومان بود، در این دولت ما توانستیم با افزایش قیمت گندم از حدود ۴ هزار تومان به ۱۷۵۰۰ تومان برسیم و در این سال‌ها ما قیمت آرد را افزایش ندادیم.

وی ادامه داد: یارانه‌ها به آرد تعلق می‌گیرد زیرا آرد ۶۰۰ تومان، ۷۰۰ تومان و ۸۰۰ تومانی در این چهار یا پنج سال تغییری نکرده است بنابراین فاصله بین قیمت آرد و قیمت گندم هرروز بیشتر می‌شود به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۰ پول گندمکاران ۲۳ همت، در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۳ همت و در سال ۱۴۰۲ نزدیک ۱۵۰ همت پرداخت شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال به طور قطع پول گندمکاران از ۲۰۰ همت خواهد گذشت اما قیمت آرد همان عدد ثابت باقی می ماند. ما به دنبال این بودیم که صنف و صنعت را از آرد نانوایی جدا کنیم.

مهاجر تصریح کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد درحالی‌که سال گذشته تنها ۴ میلیارد دلار پول برای واردات گندم لحاظ شد و با افزایش تولید که اتفاق افتاد به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد و امسال اصلا دیگر نیازی به واردات نداریم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر ما بتوانیم پولی را که برای واردات گندم اختصاص می‌دهیم تبدیل به ریال کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم به طور قطع دچار مشکل نخواهیم شد و همین امروز هم در حال برداشت گندم، جو، دانه‌های روغنی و کلزا هستیم، بسیاری از محصولات مانند ذرت، سبزی و صیفی، آفتابگردان، سویا و برنج در حال کشت هستند.

وی در خصوص پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: کمتر از یک هفته دیگر پرداخت مطالبات را شروع خواهیم کرد.

پیش بینی تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در داخل کشور

مهاجر درباره کشت برنج گفت: در روز جمعه‌ای که ۴۸ ساعت بعدازآن، حادثه ناگوار برای رئیس‌جمهور و همراهانش افتاد، ما در حضور ایشان و وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای را در ارتباط با برنج داشتیم، رئیس‌جمهور شهید دستوراتی دادند که بتوانیم مشکل کاهش قیمت برنج و خرید برنج را حل کنیم.

وی درباره واردات برنج اضافه کرد: واردات در محصولات اساسی با ارز دولتی است و همه دنیا بخش زیادی از هزینه‌های بخش کشاورزی را به‌صورت یارانه می‌دهند، دولت‌های اروپایی علاوه بر یارانه مستقیم که در اتحادیه اروپا به کشاورزان می‌دهند، برای خرید ادوات کشاورزی و سوخت (حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد) یارانه می‌دهند. بنابراین کشورهای مختلف جهان نیازشان را از داخل تامین کرده و مازاد نیازشان را به بازارهای جهانی می‌فروشند درحالی‌که ما یارانه ۱۰۰ درصدی به واردات می‌دهیم که باعث می‌شود تولید داخل دچار چالش شود.

مهاجر ادامه داد: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دربحث واردات برنج این است که ما بتوانیم پله عرضی را تغییر دهیم و یک پله بالاتر ببریم که واردات به‌صرفه نباشد، دوم اینکه در زمان برداشت محصول ما اجازه واردات ندهیم و سوم اینکه میزان واردات به اندازه نیاز باشد که هر سه طرح در کارگروه وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسیده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ که دولت شروع به کارکرد میزان تولید برنج سفید ما حدود ۱.۸ میلیون تن بود که با تدابیر اندیشیده شده در سال گذشته بیشتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تولید کردیم، نیاز ما حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است و به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن واردات برنج نیاز داریم.

مهاجر ابراز امیدواری کرد: امسال با توجه به باران‌های خوبی داشتیم امسال به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید برنج برسیم.

وی با اشاره به طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها که با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است، با حدود ۲۶۰ هزار هکتار از سال زراعی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ شروع شد و همین‌طور ادامه پیدا کرد.

مهاجر افزود: سال ‌گذشته به حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیدیم و امسال برنامه ما برای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که تا امروز بیشتر از ۹۸ درصد این طرح محقق شده است، ما در زمان اجرای این طرح دانش‌بنیان حدود ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار برداشت داریم. سال گذشته بیشتر از ۲ میلیون تن افزایش تولید در این اراضی داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌شود با برداشت بیش از ۳ میلیون تن به خودکفایی کامل برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما تنها از ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کشاورزان را به بذور اصلاح‌شده را تامین می‌کنیم، اظهارداشت: بیشتر بذر کشاورزان به‌صورت خودمصرفی است که توانستیم این ضریب را افزایش بدهیم و بعد بذور این کشاورزان را به سموم آغشته کردیم تا آفت کمتری ببینند.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار روستا در این طرح مشارکت کردند و ما در حال حاضر در رابطه با بعضی محصولات مثل گیاهان دارویی در طرح دیمزارها یک جهش بزرگی داشتیم. سال گذشته هفت هزار هکتار برای گیاهان دارویی در دیمزارها برنامه داشتیم که امسال از پنجاه‌ودو هزار هکتار گذشت.

امکان خودکفایی در تولید جو را داریم

مهاجر در رابطه با خرید تضمینی جو گفت: ابتدای دولت به دنبال این بودیم که ارز را از حالت ترجیحی خارج ‌کنیم و بنا به دلایلی این امر محقق نشد و به همین دلیل به سمت یارانه برای تولید رفتیم که به دلیل تحریم‌ها و عدم آمادگی زیرساخت کالابرگ الکترونیکی موفقیتی حاصل نشد اما به‌راحتی می‌توانیم در تولید جو خودکفا باشیم.

وی ادامه داد: اما تأخیر در این امر به‌ خاطر بحث تغذیه دام است، ما نمی‌خواستیم چالش دیگری در تغذیه دام ایجاد بشود که قیمت مرغ و تخم‌مرغ افزایش پیدا کند.

جایگزینی موثر کشت چغندرقند پاییزه به جای تابستانه

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص آخرین وضعیت تولید پنبه و شکر تصریح کرد: یکی از کارهای خیلی خوبی که در کشور انجام شد بحث چغندر پاییزه است، می‌دانید که چغندر ۱۴ هزار مترمکعب در تابستان آب مصرف می‌کند، کشور ما کم آب است و به شکر هم نیاز داریم بنابراین تکنولوژی و فناوری به کمک آمد و ما این محصول را به جای تابستان در پاییز و زمستان می‌کاریم.

وی ادامه داد: در پاییز و زمستان در گلستان و خوزستان چغندر می‌کاریم، در گلستان میزان مصرف آب از ۱۴ هزار مترمکعب به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و در خوزستان از ۱۶ هزار مترمکعب در تابستان به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب رسیده است.

مهاجر افزود: مهم‌ترین چرخه تولیدی و اشتغال کشور در پنبه است یعنی پنبه‌کار، کارخانجات پنبه‌ پاک‌کنی، کارخانجات روغن‌کشی، صنایع دفاع، کارخانجات ریسندگی، کارخانجات بافندگی تولید پوشاک و توزیع پوشاک در این امر سهیم هستند و حدود ۷۰ شغل با تولید پنبه ایجاد می‌شود اما این هم محصول هم گرفتار واردات شده است؛ ما هم به دنبال این هستیم که با احیای سازمان پنبه و دانه‌های روغنی و کمکی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و به وزارت جهاد کشاورزی می‌کند، این مشکل را هم برطرف کنیم.

 وی درباره کشت دانه‌های روغنی گفت: ما برای پایداری تولید گندم حتماً باید کشت کلزا داشته باشیم، یعنی اگر روغن و کنجاله نیاز نداشتیم به طور حتم برای پایداری تولید گندم باید تناوب با کلزا را داشته باشیم، البته کلزا بیشتر از ۴۶ درصد روغن دارد و زنبورعسل در زمستان که گل نیست از کلزا تغذیه می‌کند، امسال سطح زیر کشت افزایش پیدا کرد، مخصوصاً در استان گلستان و خوزستان عملکردها بسیار خوب بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه هنوز پول گندم را نتوانستیم بپردازیم، تاکنون ۸۰ درصد از مطالبات کلزاکاران در استان خوزستان پرداخت‌ شده است و ما نظارت کامل بر آن داریم.

وی در خصوص واردات نهاده‌های کشاورزی گفت: سموم در داخل کشور تولید نمی‌شود بلکه فرموله می‌کنیم یعنی ماده اولیه‌اش را می‌آوریم که این امر بر مبنای سمومی است که در اروپا به مدت دو سال مصرف شده و برای انسان‌ها مشکلی ایجاد نکرده باشد.

مهاجر در رابطه با اجرای الگوی کشت افزود: به‌صورت سنتی و بر مبنای اقلیم کشور ۸۵ درصد الگوی کشت اجرا شده است و به دنبال آن هستیم که ۱۵ درصد دیگر را بتوانیم مدیریت بکنیم./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده