کاخ سفید: بایدن نمی‌خواهد مسئول آغاز جنگ جهانی سوم باشد-راهبرد معاصر

کاخ سفید: بایدن نمی‌خواهد مسئول آغاز جنگ جهانی سوم باشد

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در گفت‌وگویی به سوالاتی درباره طرح پیشنهادی جدید برای آتش‌بس در جنگ غزه و اجازه دادن واشنگتن به کی‌‎یف برای استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه اهدافی در خاک روسیه پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 02
کد خبر: ۲۴۳۷۱۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگویی در پاسخ به درخواست توضیح درباره طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در جنگ غزه، گفت: این یک طرح اسراییلی است که آنها پس از دیپلماسی متمرکز با تیم امنیت ملی ما و در وزارت امور خارجه آمریکا به آن دست یافته‌اند؛ مسیری چند مرحله‌ای است و فعلا موقعیت این است که پیشنهادی اسراییلی به حماس ارائه شده است.

طرح پیشنهادی جدید برای آتش‌بس در غزه
کربی در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز در این باره توضیح داد: این کار پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا انجام شد و الان منتظر پاسخ رسمی حماس هستیم.

اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شد که بایدن، شامگاه جمعه، گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

او گفت: اگر حماس به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل نکند، اسرائیل می‌تواند به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهد، اما مصر و قطر به من تضمین داده‌اند و سعی دارند تضمین کنند که حماس چنین کاری نمی‌کند. آمریکا هم می‌کوشد تضمین کند که اسرائیل به تعهدات خود پایبند می‌ماند.

رئیس‌جمهور آمریکا از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند، پیشنهادی که شامل آزادی اسرای صهیونیست و بازسازی غزه است.

کربی در این باره گفت: ما به این توجه داشته‌ایم که مقامات حماس از این طرح پیشنهادی استقبال کرده‌اند. بنابراین، آنچه امیدواریم رخ بدهد این است که آنها در اسرع وقت با آغاز مرحله اول موافقت کنند و در مرحله اول، خروج برخی از اسرا، از جمله اسرای سالخورده، بیمار و زن طی شش هفته را امکان‌پذیر می‌سازد. دیگر نبردی انجام نمی‌شود، کمک‌های انسانی بیشتری انجام خواهد شد و در حین انجام شدن تمامی اینها، دو طرف تلاش خواهند کرد درباره مرحله دوم و زمان آغاز آن گفتگو کنند.

او در پاسخ به مجری این شبکه که پرسید، با توجه به اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، آیا امکان دارد که این رژیم پس از اعلام موافقت حماس با آن مخالفت کند، گفت: نه؛ این یک طرح پیشنهادی اسراییل بوده است. ما بسیار امیدواریم که اگر حماس با این طرح، که طرح پیشنهادی اسراییل است، به همان شکلی که به آنها منتقل شده است، موافقت کنند، پاسخ اسراییل نیز به آن آری خواهد بود.

یک مسئول اسرائیلی امروز-یکشنبه- خبر داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه جنگ این رژیم با پیشنهاد آتش‌بس اخیر که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا آن را مطرح کرد، موافقت کرده‌اند.

او در گفتگو با سی‌بی‌اس گفت که اسرائیل اکنون منتظر پاسخ جنبش حماس است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اظهارات نتانیاهو بر این مساله تاکید دارد که او بدون برآورده شدن شروطش موافق آتش‌بس دائم نیست. اسرائیل بدون بازگرداندن تمام اسرا و نابودی توانایی‌های حماس با آتش‌بس دائم موافقت نخواهد کرد.

کربی در ادامه گفتگو با ای‌بی‌سی در پاسخ به این که با توجه به ادعای اخیر بایدن مبنی بر این که حماس دیگر قادر به انجام دادن عملیات‌های گسترده نیست، این ارزیابی او مبتنی بر اطلاعات جدید آمریکا از این موضوع است و آیا رژیم صهیونیستی نیز موافق آن است، بیان کرد: این یک ارزیابی اطلاعاتی کلی توسط نهاد‌های اطلاعاتی ما است که حماس از نظر نظامی، در موقعیت حمله‌ای دیگر مانند ۷ اکتبر نیست.

او در ادامه گفت: ما نمی‌گوییم که حماس از روی نقشه حذف شده است. نمی‌گوییم که حماس دیگر توانمندی نظامی ندارد. ما نگفته‌ایم که آنها هنوز تهدیدی برای مردم اسراییل محسوب نمی‌شوند. مسلما این طور است. اما دیگر توانمندی نظامی کاری که در ۷ اکتبر کردند را ندارند. بنابراین، تنها از نظر نظامی، همان طور که رئیس‌جمهور بایدن گفت، اسراییلی‌ها به بیشتر اهدافشان در غزه رسیده‌اند.

پیامد‌های استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه روسیه
این مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییر موضع بایدن درباره اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه، علت این تغییر نظر و این که آیا آمریکا نگران وارد شدن به جنگی مستقیم به واسطه این تصمیم نیست، توضیح داد: ما از همان ابتدای این جنگ، نگران گسترش تنش‌ها بوده‌ایم و این نگرانی‌ها بجا هستند. رئیس‌جمهور گفته است که نمی‌خواهد مسئول آغاز جنگ جهانی سوم باشد. ما به دنبال جنگی با روسیه نیستیم که یک قدرت هسته‌ای است.

کربی تشریح کرد: در اواسط ماه مه، اوکراینی‌ها با فشار فوق‌العاده‌ای در خارکیف، یکی از شهر‌های شمالی اوکراین مواجه بودند که فاصله زیادی از مرز روسیه ندارد؛ آنها خواستار مجوزی محدود برای استفاده از تسلیحات عرضه‌شده آمریکایی علیه تهدید‌های قریب‌الوقوع در امتداد این مرز‌ها شدند.

او افزود: رئیس‌جمهور این موضوع را بررسی و پس از گفتگو با تیم واسط اطمینان حاصل کرد که از تمامی پیامد‌های این درخواست مطلع شده و بعد آن را تایید کرد. این مجوز محدود به منطقه خارکیف است و این محدودیت با توجه به انواع اهدافی که می‌توانند هدف قرار دهند و برد آنها اعمال شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد بود که رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا، به تیم خود دستور داده تا اطمینان حاصل کنند که اوکراین می‌تواند از تسلیحات تأمین‌شده توسط آمریکا برای مقابله با نیرو‌های روسی در منطقه خارکیف استفاده کند تا قادر به پاسخ به نیرو‌های روسی شوند که به آنها حمله می‌کنند یا برای حمله به آنها آماده می‌شوند.

با این وجود، وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: سیاست ما در مورد ممنوعیت استفاده از موشک‌های اتکم (ATACMS) یا حملات دوربرد در داخل روسیه تغییر نکرده است.

در هفته‌های اخیر نیرو‌های روسیه بعد از یک تهاجم غیرمنتظره در منطقه خارکیف، نزدیک مرز روسیه، پیشروی کرده‌اند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده