انتقاد روسیه از قطعنامه ضد ایرانی تروئیکا در شورای حکام آژانس-راهبرد معاصر

انتقاد روسیه از قطعنامه ضد ایرانی تروئیکا در شورای حکام آژانس

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اقدام سه کشور اروپایی به ارائه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس را فراموشی دیپلماسی و ممانعت از گفت‌وگو خواند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 04
کد خبر: ۲۴۳۸۸۲

به گزارش راهبرد معاصر، «در واقع کاملاً غیرمنطقی است. دیپلماسی به کلی فراموش شده و با تحرکات تبلیغاتی جایگزین شده است» این واکنش نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین میخائیل اولیانوف به ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی از سوی تروئیکای اروپایی برای رای‌گیری در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

 

این دیپلمات روس افزود «کلید عادی‌سازی در دستان سه کشور اروپایی و آمریکاست. اما مانع مذاکراتی می‌شوند که به راحتی می‌تواند نگرانی‌های اعلام شده آن‌ها درباره مسائل هسته‌ای در ایران را برطرف کند».


به گزارش رویترز، این قطعنامه در ادامه قطعنامه ضد ایرانی است که 18 ماه پیش به تصویب رسید و در آن از ایران خواسته شده بدون تاخیر درباره آثار ادعایی یافت شده در «سایت‌های اعلام‌نشده» از جمله با اجازه دادن به آژانس برای نمونه‌برداری در صورت نیاز، همکاری کند.

 

 این پیش‌نویس همچنین به آنچه ممانعت ایران از حضور برخی از کارشناسان ارشد آژانس در تیم بازرسی و بیانیه مشترک مارس 2023 ایران و آژانس هم پرداخته و خواستار بازنگری ایران در تصمیم مربوط به بازرسان و اجرایی شدن بیانیه مشترک شده است.

 

در بخش پایانی این پیش‌نویس، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به رغم‌ همکاری‌های مداوم ایران با آژانس، مدعی شده‌اند که اگر ایران نتواند همکاری کند، 

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی ممکن است گزارشی جامع تهیه کند.این اتهامات در حالی است که گروسی بعد از سفر به ایران در اردیبهشت، در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفته بود که ایران برای انجام گفت‌وگوهای جدی آمادگی نشان داده است.

 

پیش‌تر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال خبر داده بود که آمریکا در حال فشار به کشورهای اروپایی است تا در جریان نشست آتی آژانس اتمی با اقدام برای صدور یک قطعنامه ضدایرانی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به تنش‌ها با این کشور دامن نزنند. 

 

منابع آگاه گفته بودند اقدام بایدن در راستای تلاش‌های وی جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر است.نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار