آتشفشان تفتان در ایران فعال شد؟-راهبرد معاصر

آتشفشان تفتان در ایران فعال شد؟

با اینکه رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد: «آتشفشان‌های کوه تفتان فعال شده است و گوگرد از آن خارج می‌شود، اما خطری مناطق اطراف را تهدید نمی‌کند»، یک عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) تاکید کرد که شواهدی دال بر اینکه این کوه فعال شده، وجود ندارد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 05
کد خبر: ۲۴۴۰۳۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ حبیب بیابانگرد به همشهری گفت: «ما همین حالا (عصر چهارشنبه ۱۶ خرداد) در جانفای آتشفشان تفتان هستیم. اینکه آتشفشان‌ها چه زمانی فعال می‌شوند، قابل پیش‌بینی نیست ولی معمولا آتشفشان‌ها تحرکاتی دارند که می‌توان متوجه شد که قصد فعال شدن دارند. به عبارت دیگر، آتشفشان همچنان زنده است.»

او ادامه داد: «یکی از شواهد افزایش گاز‌های آتشفشانی و بخارات است. اکنون بخار‌های آتشفشان تفتان افزایشی است، ولی بیشتر این بخار‌ها با توجه به رنگ‌شان نتیجه بخار نزولات جوی است. در واقع بخار‌های نتیجه آب‌های سطحی است و بقیه تظاهرات آتشفشانی در تفتان مشاهده نمی‌شود؛ مانند شکستگی‌ها، لغزش سطح زمین، برآمده شدن سطح زمین و زلزله‌های مکرری که قرار است در دهانه آتشفشان یا اطراف تفتان رخ دهد، دیده نشده است.»

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) تاکید کرد: «دمای چشمه‌های آب گرم نیز افزایش پیدا نکرده است. در حالی که برای فعال شدن آتشفشان نیاز به افزایش دمای چشم‌ها وجود دارد. به همین دلیل، وضعیت آتشفشان تفتان مانند روال گذشته است.»

پایش آتشفشان

حبیب بیابانگرد از ضرورت پایش آتشفشان‌تفتان صحبت کرد و گفت: «به نظر می‌رسد اگر بخواهیم به صورت مناسب پایش صورت بگیرد، باید یک دستگاه لرزه‌نگار تعبیه شود و همچنین در بازه چند ساله مانیتورینگ شود. در واقع پایش مرتب آتشفشان تفتان می‌تواند وضعیت درستی از این آتشفشان بدهد، زیرا بازدیدی که ما از کوه تفتان داشتیم، هیچ آثاری از جاری شدن گِل یا چیز دیگری مشاهده نکردیم.»

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان اضافه کرد: «بنابراین، به نظر می‌رسد هنوز آتشفشان تفتان در شرایط قبلی خود قرار دارد و در حال حاضر مشکل چندانی ندارد. اینکه به صراحت بگوییم که قرار است برای اهلی تفتان اتفاقی بیفتد یا نه، قابل پیش بینی نیست، اما با توجه شواهدی که ما در حال حاضر می‌بینیم، قرار نیست اتفاقی بیفتد./ همشهری

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار