آمریکا: تشدید تنش در لبنان امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد-راهبرد معاصر

آمریکا: تشدید تنش در لبنان امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد

پس از هشدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد آغاز عملیات در لبنان، آمریکا روز چهارشنبه نسبت به تشدید تنش در لبنان هشدار داد و اعلام کرد که درگیری تنها به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 05
کد خبر: ۲۴۴۰۷۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست خبری به خبرنگاران گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید درگیری باشیم که منجر به تلفات بیشتر اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها شود و به امنیت و ثبات کلی اسرائیل در منطقه آسیب زیادی وارد کند.

نتانیاهو در بازدید از منطقه مرزی شمالی پس از هشت ماه جنگ با حماس که غزه را ویران کرده است، هشدار داد که اسرائیل "برای یک عملیات بسیار شدید" در امتداد مرز آماده است.

این سفر پس از درگیری‌های تقریباً روزانه با حزب الله لبنان انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با این حال، پیشنهادات مبنی بر قریب الوقوع بودن جنگ با لبنان را کم اهمیت جلوه داد.

میلر گفت: «اظهارات دولت اسرائیل مبنی بر اینکه برای عملیات نظامی آماده هستند، متفاوت از این است که بگوییم تصمیمی برای انجام عملیات نظامی گرفته‌اند.»

او گفت: ما معتقدیم آنها هنوز راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که آمریکا "وضعیت غیرقابل انکار اسرائیل" در مرز شمالی خود را درک می‌کند.

میلر گفت: «ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی وجود دارند که به دلیل گلوله باران‌های مداوم حزب‌الله و حملات پهپادی در این منطقه، نمی‌توانند به خانه‌های خود در شمال اسرائیل بازگردند.»

رسانه‌های خبری روز چهارشنبه از تیراندازی به سمت سفارت آمریکا در منطقه عوکر در منطقه جبل در شمال بیروت خبر دادند. شبکه ال بی سی لبنان گزارش داد که صدای تیراندازی به مدت نیم ساعت در اطراف سفارت آمریکا به گوش رسید. منابع محلی گفتند که مسیر‌های منتهی به سفارت آمریکا در شمال بیروت پس از شنیده شدن تیراندازی در اطراف آن شاهد حضور گسترده امنیتی است.

درحالی که خبرنگار شبکه الجزیره از کشته شدن یکی از عوامل تیراندازی به سمت سفارت آمریکا در بیروت خبر داد، ارتش لبنان اعلام کرد که سفارت آمریکا در لبنان هدف تیراندازی از سوی یک فرد با تابعیت سوری قرار گرفت و نیرو‌های ارتش او را هدف قرار داده و زخمی کردند و این فرد سپس به بیمارستان منتقل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام امنیتی لبنان گزارش داد: ۴ مهاجم در حمله به سفارت آمریکا شرکت داشتند که یکی از آنها راننده خودرو بود و ۳ نفر دیگر سرنشین خودرو اقدام به تیراندازی کردند. یکی از مهاجمان کشته و نفر دوم متواری شد و نفر سوم مجروح و توسط ارتش لبنان دستگیر شد.

سفارت آمریکا در لبنان نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تیراندازی صبح امروز با سلاح سبک و نزدیکی ورودی سفارت انجام شده و زوایای حادثه در دست بررسی است.

در بیانیه سفارت آمریکا در لبنان آمده است: در ساعت ۸:۳۴ صبح امروز به وقت محلی، اخباری درباره تیراندازی با سلاح سبک به اطراف ورودی سفارت مخابره شد. تحقیقات جریان دارد و ارتباط قوی با مراجع مجری قانون در لبنان داریم. ساختمان سفارت و کارکنان در امنیت و سلامت هستنند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار