ورزش شدید وزن را زیاد می‌کند!-راهبرد معاصر

ورزش شدید وزن را زیاد می‌کند!

محققان ژاپنی در یک مطالعه جدید متوجه شدند یک جلسه ورزش شدید باعث کاهش فعالیت بدنی و دمای بدن و در نهایت منجر به افزایش وزن می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 08
کد خبر: ۲۴۴۳۰۳

به گزارش راهبرد معاصر، ورزش اغلب به عنوان راهکاری مؤثر برای کاهش وزن توصیه می‌شود. با این حال، مطالعه اخیر انجام‌شده روی حیوانات در دانشگاه تسوکوبای ژاپن نشان داد که جلسات ورزش شدید می‌توانند منجر به کاهش سطح فعالیت بدنی و دمای بدن در ادامه‌ی روز شوند و در نهایت به افزایش وزن بینجامند. این مشاهده ممکن است با اختلال در ریتم شبانه‌روزیِ هورمون استرس کورتیزول مرتبط باشد و بر اثرات همزمان فعالیت بدنی و دمای بدن تأثیر بگذارد.


ورزش فواید سلامتی متعددی به همراه دارد، اما تأثیر آن بر کاهش وزن گاهی کمتر از حد انتظار است. این پدیده ممکن است به دلیل کاهش فعالیت بدنی پس از ورزش باشد، اما مکانیسم آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.هورمون استرس کورتیزول دارای ریتم شبانه‌روزی است، به طوری که در زمان خواب پایین است و در هنگام بیدار شدن به اوج خود می‌رسد و سطح فعالیت بدنی و ذهنی را تنظیم می‌کند.

 

 بنابراین، محققان فرض کردند که حتی یک جلسه ورزش با شدت بالا نیز می‌تواند این ریتم را مختل کند و منجر به کاهش فعالیت بدنی و تولید گرما شود و اثر کاهش وزن را کم کند.برای بررسی این فرضیه، موش‌ها به سه گروه تقسیم شدند: ورزش با شدت بالا، ورزش با شدت متوسط و استراحت. فعالیت بدنی و دمای مرکزی بدن موش‌ها که به عنوان شاخصی از تولید گرما قبل و بعد از ورزش عمل می‌کند، مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه در مجله‌ی «پزشکی و علوم ورزشی و تمرین» منتشر شده است.در گروه ورزش با شدت بالا، هر دو فعالیت بدنی و دمای مرکزی بدن بعد از ورزش به طور قابل توجهی کاهش یافت، علی‌رغم عدم تغییر در مصرف غذا، که منجر به افزایش وزن بدن شد.


علاوه بر این، محققان اختلال در همزمانی بین فعالیت بدنی و دمای بدن را مشاهده کردند. آن‌ها در مجموع تأیید کردند که سطوح نسبتاً پایین کورتیزول خون در هنگام بیداری با فعالیت بدنی کمتر مرتبط است.يافته‌ها نشان می‌دهند که حتی یک جلسه ورزش با شدت بالا می‌تواند ریتم شبانه‌روزی کورتیزول را مختل کند و منجر به کاهش فعالیت بدنی و دمای بدن و در نهایت افزایش وزن شود.این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن نه تنها کالری سوزانده شده در حین ورزش، بلکه همچنین سطوح فعالیت بعدی و ریتم شبانه‌روزی را هنگام طراحی برنامه‌های تمرینی برای کاهش وزن موثر، برجسته می‌کند./ فارس

کلمات کلیدی: ورزش وزن پدیده
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده