ردیابی موشک‌های مافوق صوت با حسگر‌های فضایی-راهبرد معاصر

ردیابی موشک‌های مافوق صوت با حسگر‌های فضایی

ایالات متحده اولین ردیابی موشک مافوق صوت را با حسگر‌های فضایی آزمایش می‌کند و در آزمایش‌های آتی توانایی این فناوری را در ارائه هشدار اولیه و هدف‌گیری دقیق تهدیدات مافوق صوت ارزیابی خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۱ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 09
کد خبر: ۲۴۴۶۲۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ آژانس دفاع موشکی ایالات متحده (MDA) اعلام کرده است که قصد دارد ماهواره‌های فضایی خود را مجهز به حسگر‌های ردیابی موشک‌های مافوق صوت کند.

گفتنی است که آمریکا حسگر فضایی ردیابی مافوق صوت و بالستیک (HBTSS) را در فوریه سال جاری در مدار زمین مستقر کرد.

حسگر فضایی ردیابی مافوق صوت و بالستیک (HBTSS) به گونه‌ای طراحی شده است که آژانس دفاع موشکی ایالات متحده را قادر می‌سازد تا در مورد شلیک موشک‌های مافوق صوت احتمالی هشدار اولیه دریافت کند.

در حال حاضر، سیستم‌های زمینی اگرچه پیچیده هستند، اما به دلیل انحنای زمین و ماهیت مسیر‌های پرواز موشک‌های مافوق صوت با محدودیت مواجه هستند.

به همین دلیل حسگر‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، دیدی بدون مانع خواهند داشت که امکان رهگیری دقیق و به موقع را فراهم می‌کنند.

آژانس دفاع موشکی ایالات متحده به عنوان عامل اجرایی وزارت دفاع برای دفاع در برابر تسلیحات مافوق صوت عمل می‌کند. این کشور در حال رقابت برای جلوتر بودن از تلاش‌های توسعه فناوری مافوق صوت در کشور‌های روسیه و چین است.

کارشناسان می‌گویند، ردیابی موشک‌های مافوق صوت از فضا امری ضروری است تا به رهگیر‌ها و موشک‌های پدافند زمان بیشتری برای انهدام آنها داده شود.

فضا، مکانی برای ردیابی موشک‌های مافوق صوت

ژنرال هیث کالینز در یک جلسه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در تاریخ ۶ ژوئن توضیح داد که چالش اصلی موشک‌های مافوق صوت این است که آنها قبل از شناسایی دوباره وارد جو می‌شوند و به دلیل سرعت بالای آنها یک پنجره زمانی بسیار کوتاه برای شناسایی آنها باقی می‌ماند.

وی افزود: بنابراین به جای شناسایی از پایین، رصد از بالا (فضا) برای یافتن و ردیابی یک موشک مافوق صوت منطقی است. این همان چیزی است که حسگر فضایی ردیابی مافوق صوت و بالستیک ارائه می‌دهد.

اگرچه تاریخ مشخصی برای اولین آزمایش این سیستم اعلام نشده است، اما ژنرال کالینز اظهار داشت که این آزمایش تا یک هفته دیگر انجام خواهد شد.

این آزمایش شامل یک هدف ساختگی است که با سرعت‌های مافوق صوت در میدان دید ماهواره‌ها حرکت می‌کند.

ژنرال کالینز گفت که این آزمایش، حساسیت، به موقع بودن واکنش و دقت سیستم HBTSS را ارزیابی می‌کند و به طور بالقوه تغییرات را اطلاع‌رسانی می‌کند یا اثربخشی سیستم را تایید می‌کند و در نهایت به برنامه‌های آینده آژانس توسعه فضایی کمک می‌کند.

ردیابی فقط نیمی از داستان است

آزمایش دوم برای اواخر سال بعد برنامه‌ریزی شده است.

ژنرال کالینز می‌گوید: این آزمایش‌ها گام‌هایی کلیدی در توانایی ما برای اثبات این موضوع هستند که می‌توانیم یک حلقه کنترل آتش مافوق صوت را از فضا کنترل کنیم.

وی افزود: ما در حال کار با آژانس توسعه فضایی هستیم و آنها در حال برنامه‌ریزی حسگر‌هایی شبیه HBTSS در بخش‌های آینده معماری فضایی جنگ‌افزار‌های تکثیر شده خود هستند تا شروع به پر کردن شکاف ردیابی تسلیحات مافوق صوت کنند.

با این حال، تشخیص و ردیابی تنها بخشی از راه حل است. توانایی رهگیری فیزیکی و انهدام موشک‌های مافوق صوت نیز به همان اندازه مهم است.

کالینز توضیح داد که آژانس دفاع موشکی ایالات متحده بر روی یافتن قابلیت‌های کوتاه‌مدت جایگزین برای رهگیر‌ها متمرکز است، زیرا هدف آن توسعه هرچه سریع‌تر آنهاست. کنگره از این آژانس می‌خواهد تا آمادگی میدانی رهگیر جدید را تسریع بخشد. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده