به گزارش راهبرد معاصر؛ در حال حاضر تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران موصوف در حدود دو میلیون و ششصد هزار نفر است.
با یک محاسبه و تقسیم ساده مشخص میگردد سرانه در نظر گرفته شده برای متناسب سازی حقوق هر فرد بازنشسته و مستمری بگیر در سال جاری به صورت میانگین در حدود مبلغ «یک میلیون و ششصد هزار تومان» خواهد بود و سایر اعداد و ارقام بالاتر و مطروحه در برخی رسانه ها، بدون توجه به این موضوع بوده و فاقد اعتبار مالی و پشتوانه کارشناسی است.
مفاد حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به شرح زیر است:
«تبصره ۶-
ر-
در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزشافزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزشافزوده مصوب سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد به عنوان سهم دولت افزایش مییابد.
متناسبسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد از محل منابع حاصل از این بند انجام میشود.».
به اطلاع بازنشستگان عزیز میرساند اخیراً مطلبی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان توسط فرد یا افرادی صرفاً در جهت جلب توجه و بهرهبرداری برای منافع شخصی منتشر میشود حاوی اطلاعات کذب و پر از تناقض است.
به همین منظور جناب حسین قاسمی از کارشناسان با تجربه و با سابقه در حوزه امور فنی و اداری جهت آگاهی و اطلاع بازنشستگان مطلبی نوشته اند که در زیر میخوانید:
اولا این ۵۰ همت صرفا مربوط به بازنشستگان کشوری و لشکری و فولاد است و ربطی به تامین اجتماعی ندارد.
تامین اجتماعی از محل پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سالجاری ۱۳۰ همت برای همسان سازی شان در نظر گرفته شده است.
در رابطه با نحوه همسان سازی تا زمانی که آیین نامه رونمایی نشود نمیتوان نظر قطعی داد.
نظرات بر اساس گمانهها و اینکه فردی چنین گفت و دیگری چنان گفت، جز ایجاد ناراحتی و استرس برای بازنشستگان عزیز نتیجه دیگری نخواهد داشت.
آنچه مسلم است این است که ۵۰ همت به طور میانگین برای حدود ۲/۳ میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری مشمول همسان سازی (حداقل ۲۰۰ هزار نفر از مجموع ۲/۵ میلیون در سال اول مشمول نیستند) به طور میانگین ماهیانه ۱/۸ میلیون بابت همسان سازی به ارمغان خواهد آورد.
از طرف دیگر دولت موظف است آیین نامه را بر مبنای شاغل مشابه و همتراز تعیین نماید و یقینا ملاک شان در هر دستگاه میانگین خواهد بود.
پی نوشت:
برخی از بازنشستگان معزز سوال نموده اند که چرا حدود ۲۰۰ هزار نفر از بازنشستگان مشمول همسان سازی در سال اول اجرا نیستند.
با عنایت به اینکه در سال اول اجرای برنامه ۴۰ درصد تفاوت حقوق بازنشسته با ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل همتراز مبنای محاسبه احکام خواهد بود و در سال دوم ۳۰ درصد و در سال سوم هم ۳۰ درصد تفاوت مدنظر است تا حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل مشابه و همتراز برسد؛ بنابراین بازنشستگان سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که از فوق العادههای ویژه، خاص یا رتبه بندی در دستگاههای مختلف بهرهمند شده اند و این افزایش در میانگین حقوق بازنشستگی شان موثر بوده است، بالطبع حقوق بازنشستگی شان فعلا از حقوق بازنشستگی سنوات قبل به اضافه ۴۰ درصد همسان سازی بیشتر است و در سال اول مشمول نخواهند شد.
در قالب مثال بازنشسته ۱۴۰۲ با گروه ۱۶ و مدیریت در حال حاضر حکمش حداقل ۲۰ میلیون میباشد.
بازنشسته سال ۴۰۰ و قبل از آن که مشمول همسان سازی سال ۹۹ شده است، حکمش حداکثر ۱۵/۵ میلیون و در صورت اجرای همسان سازی ۴۰ درصدی حداکثر ۱۸ تا ۱۸/۵ میلیون خواهد شد؛ بنابراین در قالب مثال فوق بازنشسته ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با گروه ۱۶ یا طبقه ۱۲ که هم اکنون حکمش بالاتر از مبلغ ۱۸ یا ۱۸/۵ باشد مشمول همسان سازی در سال اول نیست و در سالهای بعد از همسان سازی در صورت داشتن شرایط بهرهمند خواهد شد.
این امر در سالهای ۹۶ تا ۹۹ نیز برای بازنشستگان جدید اتفاق میافتاد، چون میانگین دو سال آخر خدمتشان در سال بازنشستگی از حقوق بازنشستگان مشمول همسان سازی بر اساس تغییر امتیازات ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون م خ ک بیشتر بود.
بدیهی است اگر بازنشسته جدیدی حقوقش از امتیازات یا روش همسان سازی جدید کمتر باشد، او نیز مشمول همسان سازی خواهد بود. / روزنو