تقلای مشکوک آمریکا برای تصویب قطعنامه آتش بس غزه-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تقلای مشکوک آمریکا برای تصویب قطعنامه آتش بس غزه

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا در اقدامی مبهم به دنبال توافق آتش بس در غزه است، گفت: دولت آمریکا به بهانه انتخاباتی فشار بسیار زیادی بر کشورهای عربی و نیز رژیم صهیونیستی با هدف توقف جنگ غزه وارد می‌کند، زیرا آن را امتیازی برای خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌داند.
علی بیگدلی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۲۴۴۹۰۲

تقلای مشکوک آمریکا برای تصویب قطعنامه آتش بس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قطعنامه آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه با ۱۴ رأی مثبت و یک رأی ممتنع (روسیه) در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. آزادی گروگان‌های در دست حماس و گروه‌های همسو ازجمله مفاد پیش‌نویس قطعنامه بود. آمریکا در آخرین لحظات اصلاحاتی ازجمله کنار گذاشتن مخالفت قبلی خود با ایجاد منطقه حائل امنیتی در امتداد مرز غزه که رژیم صهیونیستی بر آن اصرار داشت، به پیش‌نویس افزود.

 
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در واکنش به تصویب قطعنامه گفت: تصمیم آمریکا درباره غزه مبهم و متکی بر توافق‌هایی است که به وسیله میانجی‌ها مدیریت می‌شود، مشخص نیست درباره چه چیزی مذاکره می‌کنند و رژیم صهیونیستی با چه چیزی موافقت کرده است. ابعاد توافق نهایی مشخص نیست، هیچ‌کس از آن خبر ندارد و شاید میانجی‌ها از آن مطلع باشند. کسانی که توافق را وضع کردند، چیزی در شورای امنیت به ما نگفتند. اجرای مفاد قطعنامه آمریکا تنها می‌تواند جوهر روی کاغذ باقی بماند.

 

تصویب قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل متحد محصول لابی ‌گری‌های مستقیم آمریکا با کشورهای مختلف برای دادن رأی مثبت است


علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تصویب قطعنامه آتش بس در سازمان ملل متحد و تقلای مشکوک آمریکا در این زمینه به «راهبرد معاصر» گفت: آمریکایی ها به خوبی می دانند رژیم صهیونیستی در وضعیت بسیار حادی قرار گرفته است، ضمن اینکه به هیچ وجه در شرایط کنونی که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، مایل نیستند دامنه بحران و جنگ در منطقه گسترده تر شود؛ به همین دلیل به دنبال تصویب قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل متحد بودند.

 


وی افزود: در هفته های اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از پیش زیر فشار داخلی قرار گرفته است و آزادی چهار گروگان صهیونیست در بطن فاجعه ای که در اردوگاه «النصیرات» رقم خورد، نمی تواند فضا را به نفع وی تعدیل کند. اکنون همه چیز علیه نتانیاهو و کابینه موقت وی است.


بیگدلی درباره استعفای برخی اعضای کابینه جنگ نتانیاهو و چالش جدیدی که برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایجاد شده است، گفت: نتانیاهو به لحاظ داخلی با خروج اعضای کابینه زیر فشار است و به لحاظ بین المللی، قطعنامه های حامی صلح برایش چالش آفرین شده اند. از زمان تأسیس این رژيم جعلی تاکنون رابطه غیر دوستانه آمریکا با رژیم صهیونیستی بی سابقه بوده است، هرچند معمولاً دموکرات‌ها رابطه خوبی با رژیم صهیونیستی ندارند.


کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تصویب قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل متحد محصول لابی ‌گری‌های مستقیم آمریکا با کشورهای مختلف برای دادن رأی مثبت است. دولت بایدن این موضوع را موفقیت بسیار بزرگی برای آمریکایی‌ها در انتخابات می داند به همین دلیل فشار بسیار زیادی بر کشورهای قطر، مصر، اردن و نیز رژیم جعلی صهیونیستی برای توقف جنگ وارد کرده است؛ زیرا آتش بس امتیازی برای بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا کابینه تندروی نتانیاهو به قطعنامه آتش بس شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند خواهد بود، عنوان کرد: از چگونگی آنچه درون کابینه نتانیاهو گذشته، جزئیاتی منتشر و صدای موافقی از درون رژیم صهیونیستی شنیده نشده است، لذا باید منتظر واکنش های اعضای تندروی کابینه نتانیاهو بود.


وی درباره سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه گفت: مذاکرات پنهانی و محرمانه بلینکن با نتانیاهو و کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی نتیجه ای نخواهد داشت، زیرا نتانیاهو خوب می داند در صورت آتش بس و توقف جنگ کابینه اش سقوط خواهد کرد و این آخرین نقطه حیات سیاسی وی خواهد بود. به همین دلیل با احتیاط با پیشنهاد آمریکا مواجه شده است و نمی توان امیدوار بود دراین وضعیت حساس که زندگی یا مرگ سیاسی وی رقم می خورد، تابع آمریکا شود؛ مگر اینکه رؤسای احزابی که با نتانیاهو ائتلاف کرده‌اند، از کابینه خارج شوند، به صورت طبیعی سقوط کند و نتانیاهو برکنار شود.


بیگدلی درباره خروج بنی گانتز از کابینه نتانیاهو و ارتباط این موضوع با صدور قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد: با توجه به رابطه صمیمانه ای که گانتز با آمریکایی ها دارد، به لحاظ  فکری راست میانه است و ازجمله اعضای تندروی حزب لیکود به شمار نمی رود، خروجش از کابینه می تواند مقدمه ای بر آتش بس و پایان دادن به حیات سیاسی نتانیاهو باشد. در مقابل، برخی وزیران تندروی کابینه نتانیاهو تهدید کرده اند در ‌صورت آتش بس از کابینه خارج می شوند که این موضوع نیز مهم است.


وی افزود: نتانیاهو در دوراهی سختی قرار گرفته است. با وجود ملاقات هایی که با بلینکن داشته، مشخص است راضی نیست، ضمن اینکه بلینکن نیز نتوانست نتیجه مطلوبی به دست ‌آورد؛ بنابراین کابینه نتانیاهو دچار درهم پیچیدگی و گره های کوری شده است که باز کردن آن آسان نیست.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده