نجات گاندو‌های گرفتار در سیستان و بلوچستان-راهبرد معاصر

نجات گاندو‌های گرفتار در سیستان و بلوچستان

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان با کمک مردم و همیاران محیط‌زیست گاندو‌های گرفتار شده در بستر داغ سرریز سد «پیشین» را از مرگ نجات دادند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 11
کد خبر: ۲۴۴۹۸۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ تصاویر نجات گاندو‌های گرفتار در سرریز «پیشین» سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم محلی، این روز‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به‌دست می‌شود و از علاقه مردم این استان به حیات‌وحش و محیط‌زیست حکایت دارد. اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان با کمک مردم و همیاران محیط‌زیست گاندو‌های گرفتار شده در بستر داغ سرریز سد «پیشین» را از مرگ نجات دادند. زنده‌گیری این‌گونه حیات‌وحش که در ایران در خطر انقراض قرار دارد، توسط اداره کل محیط‌زیست و مردم محلی تقریبا در اوایل بهار و تابستان که بارندگی‌های سیل آسا سد‌ها را سرریز می‌کند، اتفاق می‌افتد.

افزایش جمعیت گاندو‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: «بارندگی امسال و سرریزشدن سد «پیشین» باعث گرفتار شدن تمساح‌های پوزه کوتاه در سرریز سد شده است و گرمای هوا و داغ شدن بستر سیمانی سد جان تمساح‌های گرفتار را تهدید می‌کند. برهمین اساس با کمک همیاران محیط‌زیست و مردم محلی ۳سر تمساح پوزه کوتاه (گاندو) را زنده‌گیری کردیم و به دریاچه پشت سد و یا گودال‌هایی که در مسیر رودخانه هستند، انتقال دادیم.»

محمدرضا علیمرادی افزود: «۴تمساح دیگر در آن سوی سرریز سد گرفتار شده‌اند که به‌دلیل عمق بالای آب، زنده‌گیری و انتقال آن دشوار است، اما به‌زودی برای نجات دیگر گاندو‌های گرفتار اقدام می‌کنیم.»

او ادامه داد: «بعد از باران‌های سیل آسا که باعث سرریز شدن سد به‌ویژه در باهوکلات، زیستگاه اصلی گاندو می‌شود، تمساح‌ها با بالاآمدن آب سد، در سرریز بتنی گرفتار می‌شوند و به‌دلیل گرمای هوا و داغ شدن بستر سیمانی سد احتمال تلف شدن گونه در خطرانقراض حیات وحش ایران وجود دارد. گرفتار شدن گاندو‌ها در سرریز سد، معمولا درفصل بهار و تابستان اتفاق می‌افتد و به همین‌خاطر تقریبا هرسال برای نجات گاندو‌ها اقدام می‌کنیم.»

علیمرادی با اشاره به جمعیت تمساح‌های پوزه کوتاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گاندو‌های استان به زودی سرشماری می‌شوند، به همشهری آنلاین گفت: «براساس آخرین سرشماری صورت گرفته جمعیت این‌گونه ارزشمند حیات وحش استان سیستان و بلوچستان ۴۰۰سر تخمین زده می‌شود، اما با توجه به اجرای طرح‌های حفاظتی، برآورد می‌شود جمعیت گاندو‌های سیستان و بلوچستان به ۵۰۰سر هم رسیده باشد که این موضوع نشان دهنده افزایش جمعیت گاندو در استان است.»

گاندو نماد برکت و آبادانی

در زبان بلوچی «گاندو» معنی «راه رونده روی شکم» است و نام اصلی این حیوان «تمساح پوزه کوتاه مردابی» و نام علمی این حیوان «Crocodylus palustris» است. این حیوان در مناطقی مثل رودخانه «باهوکلات» و رودخانه «سرباز» و محدوده‌های آبی چابهار و سراوان زندگی می‌کند. به عبارت دیگر، جنوب استان سیستان و بلوچستان تنها نواحی زیستی گاندو در ایران محسوب می‌شود.

این حیوان همزیستی مسالمت آمیزی با مردم منطقه دارد و هر سال تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه جذب می‌کند. مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان این حیوان را نماد برکت و آبادانی می‌دانند و معتقدند که با هجرت و مرگ این حیوان، خشک‌سالی و قحطی روی زندگی آنها سایه خواهد انداخت. به خاطر همین باور قلبی، آنها تمام تلاش خود را برای مراقبت و بقای این حیوان به کار می‌گیرند./ همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده