اجرای طرح نهضت ملی سواد سلامت‌آموزی برای دانش‌آموزان-راهبرد معاصر

اجرای طرح نهضت ملی سواد سلامت‌آموزی برای دانش‌آموزان

دبیر طرح نهضت ملی سواد سلامت آموزی گفت: طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی» برای ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰ استان کشور اجرا می‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۲ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۲۴۵۲۱۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدامین محمدی در آئین افتتاحیه طرح نهضت ملی سواد سلامت آموزی در سالن آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی یک طرح تخصصی آموزش سلامت و سبک زندگی سالم است که در یک تعامل چهارجانبه با تمرکز بر روی سه قشر از مخاطبان در مدارس کشور آغاز خواهد شد؛ مخاطبان این طرح شامل معلمان و مربیان پرورشی و سلامت مدارس، دانش آموزان و والدین است.

وی افزود: این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دفتر طب ایرانی آن وزارت خانه، بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا و رویداد ملی خانواده وابسته به معاونت بانوان ریاست جمهوری اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که هدف از اجرای این طرح، آموزش سبک زندگی سالم با محوریت پیشگیری و اصول اصلی سلامت فردی و اجتماعی است، ادامه داد: در طی طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی، دفتر طب ایرانی، پزشکان متخصص طب ایرانی را به عنوان مدرسین معلمان در هر استان معرفی می‌کند و محتوای آموزشی طرح، زیر نظر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و دانشکده طب سنتی شهید بهشتی در قالب درس‌نامه‌های تخصصی سلامت به معلمان طراحی و آموزش داده می‌شود.

محمدی اضافه کرد: مقرر شده که وزارت آموزش و پرورش نیز معلم‌های پرورشی و سلامتی که تمایل دارند این طرح در مدرسه آنها برگزار شود را معرفی کرده و حمایت‌های لازم از معلمان و مدارس بر عهده وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش استان‌هاست.

وی با بیان اینکه بنیاد خاتم‌الاوصیا با کمک انجمن ملی سلامت و تغذیه سالم، مدیریت اجرای طرح و شناسایی فعالان مردمی علاقه‌مند برای همیاری و همکاری در طرح و اجرای طرح در استان‌ها را برعهده دارد، تصریح کرد: معاونت بانوان ریاست جمهوری نیز با همراه‌سازی نهاد‌ها و سازمان‌ها و ادارات موانع اجرای طرح در استان‌ها را تسهیل می‌کند.

محمدی توضیح داد: خروجی این طرح ۳۰۰ هزار نفر دانش‌آموز در قالب ۱۰ هزار گروه فعال دانش‌آموزی مسئله‌محور و ۳۰ هزار نفر از والدین در موضوع سلامت و سبک زندگی خواهد بود.

وی درباره مخاطبان این طرح ملی یادآور شد: در مرحله اول طرح بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۰ استان تهران، قم، البرز، قزوین، اصفهان، کرمان، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل و مازندران است.

محمدی یادآور شد: ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان قرار است آموزش‌های کلی سبک زندگی و سلامت و تغذیه سالم را فرا بگیرند؛ این آموزش‌ها توسط معلمان و همیاران آموزش که در طول دوره آموزش می‌بینند به دانش آموزان منتقل می‌شود؛ مدل آموزش در این فرآیند، خودآموز است معلم نقش همراه آموزشی دارد و دانش آموزان با فعالیت‌ها و تمارین مباحث آموزشی را فرامی‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: تلفیق علم با مهارت آموزی موجب پیشرفت جامعه خواهد شد سواد را امروز در عصر ارتباطات و اطلاعات به معنای تغییر در رفتار معنا کرده اند، در واقع فرد باسواد در هر زمینه‌ای یا رشته‌ای به کسی گفته می‌شود که بتواند توانایی ایجاد تغییر مثبت را در زندگی خود داشته باشد.

سید حمزه باقری نژاد معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در آیین افتتاحیه طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی الفبای سلامت خانواده ایرانی گفت: در دنیای مدرن امروزی با پیشرفت علم و تکنولوژی سواد هم با توجه به نیازی که در جامعه احساس می‌شود باید به روز رسانی شود.

باقری نژاد افزود: سواد را امروز در عصر ارتباطات و اطلاعات به معنای تغییر در رفتار معنا کرده اند، در واقع فرد باسواد در هر زمینه‌ای یا رشته‌ای به کسی گفته می‌شود که بتواند توانایی ایجاد تغییر مثبت را در زندگی خود داشته باشد

وی تصریح کرد: علمی ارزشمند است که توام با مهارت باشد که تلفیق علم با مهارت آموزی موجب پیشرفت جامعه خواهد شد و در حوزه تربیت بدنی و سلامت و کیفیت بخشی پرورشی مربیان بهداشت و مشاوران به شکل تخصصی در مدارس در این زمینه فعالیت دارند

باقری نژاد گفت: افزایش سواد مهارتی و تصمیمات درست در زندگی موجب ارتقاء سلامت جسم و روان خواهد شد و با هماهنگی همه دستگاه‌ها گامی مثبتی در جهت ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه و فرزندانمان برای آینده بهتر برداریم. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده