هشدار آلمان درباره وقوع جنگ تجاری با چین-راهبرد معاصر

هشدار آلمان درباره وقوع جنگ تجاری با چین

وزرای آلمانی با توجه به طرح کمیسیون اروپایی برای افزایش تعرفه اروپا بر خودرو‌های برقی چینی درباره عواقب این اقدام و جنگ تجاری با چین هشدار دادند و به جای آن خواستار مذاکره با پکن شدند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۲۴۵۲۲۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقامات بلند پایه و نمایندگان بازرگانی آلمان با توجه به تعرفه‌های تنبیهی برنامه‌ریزی شده کمیسیون اتحادیه اروپا علیه خودرو‌های الکتریکی از چین، نسبت به تأثیرات جنگ تجاری با این کشور هشدار داده‌اند. مقامات بروکسل قبلا تعرفه‌های اعلام شده را به تعویق انداخته بودند، اما اگر توافقی با چین حاصل نشود، این تصمیم می‌تواند از ۴ ژوئیه اجرایی شوند.

در این میان رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال و معاون صدر اعظم این کشور نسبت به "مسابقه گمرکی" با چین هشدار داده و خواستار مذاکره با پکن شد. به گفته وی آلمان یک کشور تجاری و صادرات محور است که به بازار باز و شرایط رقابتی برابر نیاز دارد. بر اساس گزارش وزارت خارجه آلمان حجم تجارت دوجانبه چین و آلمان در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۳۰۰ میلیارد یورو بوده است.

هابک در حاشیه یک رویداد سازماندهی شده توسط شورای اقتصادی حزب دموکرات مسیحی گفت: بسیار مهم است که اکنون در این باره صحبت شود. تعرفه‌ها همیشه تنها آخرین راه حل هستند و اغلب بدترین راه رو به جلو. " به گفته این مقام آلمانی کمیسیون اتحادیه اروپا گزارش متفاوتی ارائه کرده است. وی افزود: این فرصتی است برای دولت چین تا در گفتگو با کمیسیون به دنبال راه حل باشد. به این ترتیب، چین می‌تواند نارضایتی‌هایی را که شناسایی شده است، از بین ببرد، یا اینکه در جای دیگری جبران کند.

فولکر ویسینگ، وزیر حمل و نقل فدرال آلمان نیز درباره جنگ تجاری با چین هشدار داد. ویسینگ در ادامه نوشت: به جای «انزوای بازار»، خودرو‌های برقی ارزان‌تر باید از طریق رقابت بیشتر، بازار‌های باز و شرایط مکانی بهتر در اتحادیه اروپا امکان‌پذیر شود.

وی افزود: تعرفه‌های تنبیهی کمیسیون اتحادیه اروپا به شرکت‌های آلمانی و محصولات برتر آنها ضربه می‌زند.

هیلدگارد مولر، رئیس انجمن صنعت خودرو آلمان (VDA)، هم از گامی دیگر در مسیر دورتر شدن از همکاری جهانی صحبت کرد. وی افزود: این خطر یک درگیری تجاری جهانی را افزایش می‌دهد. تعرفه‌های بالاتر واردات نیز باعث تقویت رقابت پذیری صنعت خودروسازی اروپا نمی‌شود.

اتاق تجارت خارجی چین در اتحادیه اروپا نیز بیانیه مشابهی را صادر کرد و گفت که درباره این تصمیم شوکه شده و "به شدت ناامید شده است". بر اساس این بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا بر سیاست تجاری حمایت گرایانه تکیه می‌کند.

گروه "فولکس واگن"، بزرگترین خودروساز اروپا هم از تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا به ویژه با توجه به "ضعف فعلی تقاضا" برای خودرو‌های الکتریکی در آلمان و اروپا انتقاد کرد. این گروه اعلام کرد: مضرات تعرفه‌های تنبیهی بیشتر از هر مزیتی برای صنعت خودروسازی اروپا و "به ویژه" آلمان است. در عوض، شرایط برای تولیدکنندگان خودرو‌های الکتریکی در اروپا باید بهبود یابد.

اقتصاددانان برجسته آلمانی هم در مورد اینکه آیا اقدام کمیسیون اتحادیه اروپا موثر است یا خیر، اختلاف نظر دارند. کلمنس فوست، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی ایفو در این باره به اتحادیه اروپا توصیه کرد که تعرفه‌های تنبیهی اعمال نکند. به گفته وی از یک سو، اینها خطر جنگ تجاری با شریک تجاری مهم چین را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، خودرو‌های برقی ارزان، صرف نظر از منشأ آنها، باعث برقی‌سازی حمل و نقل خودرو‌ها و در نتیجه کربن زدایی اقتصاد می‌شوند. قیمت‌های بالاتر از طریق تعرفه‌ها این روند را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر اقتصاددانان مارسل فراتزشر، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان، و ینس سودکوم، از یک اقدام ضروری صحبت کردند. فراتزشر گفت: آلمان و اروپا نباید اشتباهات گذشته مانند صنعت خورشیدی را تکرار کنند و رقابت بلندمدت را قربانی سود‌های کوتاه مدت کنند. صنعت خورشیدی اروپا عملاً تحت فشار شدید بازار ناشی از محصولات ارزان قیمت چینی نابود شد.

سودکوم که عضو هیئت مشاوره علمی وزارت اقتصاد فدرال است همچنین گفت: این تصمیم در نهایت قانع‌کننده بود، زیرا چین به شدت به صنعت خود یارانه می‌دهد و در نتیجه رقابت را مخدوش می‌کند. "

وی افزود: تعرفه‌های تنبیهی با حمایت گرایی مرتبط نیست. این یک پاسخ اروپا به شیوه‌های رقابت ناعادلانه چین است. "

نشریه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد کمیسیون اروپا این موضوع را به اطلاع سازندگان خودرو خواهد رساند که از ماه آینده تعرفه‌های بیشتری را تا ۲۵ درصد بر خودرو‌های برقی وارد شده از چین اعمال خواهد کرد.

مقامات کمیسیون اروپا اظهار کردند که خودرو‌های برقی ساخت چین مشمول یارانه بیشتری خواهد شد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که خودروسازان اروپایی با هجوم خودرو‌های برقی کم هزینه ساخت چین مواجه شده‌اند.

در همین حال دولت چین، تحقیقات اتحادیه اروپا در این زمینه را مورد انتقاد قرار داد و خواستار همکاری با کشور‌های عضو این اتحادیه شد، اما دقیقا مشخص نکرد که پاسخش به این تعرفه‌های جدید چه خواهد بود.

این در حالی است که چندی قبل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از افزایش چشمگیر تعرفه برخی محصولات چینی به ویژه باتری‌های خودرو‌های برقی و تراشه‌های کامپیوتری و محصولات پزشکی خبر داد. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده