آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» بعد از چهار روز مهار شد-راهبرد معاصر

آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» بعد از چهار روز مهار شد

فرماندار پاوه از مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» این شهرستان بعد از چهار روز تلاش شبانه‌روزی همه بخش‌ها و نیرو‌های مردمی خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 14
کد خبر: ۲۴۵۳۲۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا حیدری روز جمعع در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع «بوزین و مرخیل» در بخش باینگان از روز دوشنبه (۲۱ خرداد)، گفت: این آتش‌سوزی بعد از چهار روز تلاش مستمر و شبانه‌روزی همه عوامل، امروز جمعه (۲۵ خرداد) مهار شد.

وی اظهار کرد: از ابتدای این آتش‌سوزی ستاد بحران استانداری و فرمانداری پاوه، نیرو‌های مردمی، سپاه، قرارگاه شهید کاظمی، انجمن‌های مردم نهاد محیط زیستی، گرو‌های کوهنوردی، منابع طبیعی، هلال احمر، بخشدار، شهرداری‌ها و دهیاران بخش باینگان با پشتیبانی خاص استاندار و نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس، مدیرکل بحران استانداری و مدیران کل محیط زیست و منابع طبیعی استان پای کار بودند.

به گفته فرماندار پاوه، از روز گذشته یک فروند بالگرد هوا فضای سپاه با انجام عملیات پشتیبانی و آب پاش و یک هواپیمای آبپاش ایلوشین نیز در فعالیت خاموش کردن آتش مشارکت داشتند.

حیدری، چهار عامل اصلی شیب تند و سخت گذر بودن منطقه، گرمای شدید، وزش باد و پوشش گیاهی غنی جنگلی و مرتعی را عامل دشواری خاموش کردن آتش دانست و ادامه داد: با این وجود تمام امکانات و ظرفیت‌های بخش‌های مختلف چهار شبانه‌روز برای خاموش کردن آتش پای کار بودند.

وی درباره وسعت حریق نیز یادآور شد: برآورد کارشناسی برای وسعت دقیق آتش‌سوزی در حال انجام است.

فرماندار پاوه همچنین از استقرار چند تیم پایش در منطقه نیز خبر داد تا در صورت شعله‌ور شدن مجدد آتش بتوان آن را دقایق اولیه و قبل از اینکه گسترده شود مهار کرد.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

چند سال گذشته براثر آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل متاسفانه چهار تن از جمله یک نیروی عضو بسیج و سه تن از نیرو‌های مردمی که برای مهار آتش به منطقه رفته بودند، جان خود را از دست دادند. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار