شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل از خارج به کشور-راهبرد معاصر

شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل از خارج به کشور

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای ضابطه‌مند کردن انتقال و در جهت رعایت عدالت، سیاست‌ها و ضوابطی برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج به کشور تعیین شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۴۵۴۶۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ جلسه 480 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

 

غلامرضا بصیرنیا؛ دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مصوبات این جلسه؛ گفت: در این جلسه؛ دو موضوع «شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به داخل» و «تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری»؛ مورد بررسی و تصویب گرفت.

 

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج در داخل کشور، بحث کیفیت آموزش در دانشگاه‌های خارج و میزان انطباق آن با معیارها و شرایط دانشگاه‌های داخل کشور بوده است.

 

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در ظرفیت پذیرش دانشجو برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در داخل کشور وجود دارد برخی از جوانان نسبت به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور تمایل می‌یابند و در مواردی به دلیل برخی مسائل، برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه می‌شوند؛ این دسته از افراد متمایل به انتقال به دانشگاه‌های داخل کشور می‌شوند که در گذشته وزارت بهداشت با شرایطی با این انتقال‌ها موافقت می‌کرد.

 

به گفته بصیرنیا؛ برای ضابطه‌مند کردن این انتقال و در جهت رعایت عدالت، سیاست‌ها و ضوابطی مانند الزام به گذراندن تعداد مشخصی واحد درسی و شرکت در آزمون و کسب حد نصاب قبولی و برخی شرایط دیگر که قبلا توسط ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصویب شده بود در شورای معین طرح و تصویب شد.

 

وی افزود: بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه ارائه کرد، این سیاست‌ها تأثیرات مثبتی در جهت ضابطه‌مند کردن انتقال دانشجویان از خارج به داخل داشته و منجر به کاهش تعداد منتقل‌شوندگان در یکی دو سال اخیر شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: با تصویب این مصوبه انتظار می‌رود مسائل و مشکلات حاکم در این خصوص با همکاری و کمک این وزارتخانه مرتفع شود.

 

بصیرنیا در خاتمه با اشاره به طرح مشکلات دارندگان دیپلم بهیاری در جلسه شورای معین گفت: برای تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری و برقراری عدالت در رقابت آنان با سایر داوطلبان در کنکور، مقرر شد تا حداکثر 5 درصد از ظرفیت هر یک از رشته‌محل‌های کارشناسی پرستاری، کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل، کارشناسی هوشبری و کارشناسی فوریت‌های پزشکی پیش‌بیمارستانی در هر یک از دوره‌های روزانه و غیرروزانه، به صورت کدرشته‌محل‌های مستقل، به بهیاران واجد شرایط دارای حداقل سه سال سابقه کار مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص ‌یابد.

 

وی تأکید کرد: البته حدنصاب نمره لازم برای پذیرش داوطلبان در هر یک از رشته‌محل‌های فوق، کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد همان کدرشته‌محل خواهد بود و امید است این مصوبه گامی مؤثر برای بهبود وضعیت بهیاران به‌ویژه در مناطق محروم کشور باشد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار