رژیم صهیونیستی در سودای حمله به لبنان-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رژیم صهیونیستی در سودای حمله به لبنان

مهم‌ترین نشانه برای فهم آغاز یا توقف جنگ در منطقه‌ای جغرافیایی رصد ماشین زرهی- لجستیکی، میزان تجمع نیروها، برگزاری رزمایش‌های نظامی، آماده باش نیروهای ذخیره و بازدیدهای میدانی فرماندهان ارشد و مقام‌های سیاسی است که در ماه اخیر تمام نشانه‌های فوق در مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی مشاهده شد.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
کد خبر: ۲۴۵۸۴۷

رژیم صهیونیستی در سودای حمله به لبنان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تداوم ذات جنگ‌طلبانه صهیونیست‌ها در غزه موجب روشن نگه داشتن آتش تنش در 6 جبهه مختلف شده است. جبهه شمالی و نبرد با حزب الله لبنان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای برقراری موازنه برابر محور مقاومت است. در هشت ماه اخیر حزب الله لبنان با آنکه علاقه‌ای به جنگ گسترده با اشغالگران نداشته است، اما بر مبنای راهبرد «وحدت میدان‌ها» اهداف و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی را روزانه هدف قرار می‌دهد. تداوم این روند سبب وارد شدن خسارت 1.6 میلیارد دلاری به صهیونیست ها و فلج شدن اقتصاد آنها در منطقه الجلیل شده است. 

یکی از دلایل اصلی خروج بنی گانتز و گادی آیزنکوت از کابینه جنگ رژیم، ضرب الاجل آنها به نتانیاهو برای مشخص کردن وضعیت جنگ غزه برای پرداختن به وضعیت جبهه شمالی بوده است


برهمین اساس صدای آغاز جنگ در مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی بیش از گذشته به گوش می‌رسد. صهیونیست‌ها اقدام به انتقال تجهیزات نظامی خود در مرزهای شمالی کردند و آماده دستور سیاسی برای تجاوز به جنوب لبنان هستند. همزمان گفت و گوهای دیپلماتیک از کانال‌های واشنگتن- پاریس برای جلوگیری از جنگ جدید در منطقه ادامه دارد، اما نتیجه ای نداشته است.

 


در 265 روز اخیر مقاومت لبنان بیش از 6 هزار موشک و پهپاد به سمت الجلیل، کریات شیمونه و دیگر شهرهای  صهیونیست نشین شلیک کرده و سبب تخلیه بیش از 144 هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های شمالی در جنوب و مرکز فلسطین شده است. تبدیل شمال رژیم صهیونیستی به «شهر ارواح» بیش از 150 میلیون دلار در هفته به اقتصاد آنها آسیب رسانده و تداوم چنین وضعیتی سبب خدشه‌دار شدن اعتبار کابینه و سیاست‌مداران صهیونیسم نزد افکار عمومی و ناظران بیرونی شده است.

 
برخی تحلیلگران معتقدند، یکی از دلایل اصلی خروج بنی گانتز و گادی آیزنکوت از کابینه جنگ رژیم، ضرب الاجل آنها به نتانیاهو برای مشخص کردن وضعیت جنگ غزه برای پرداختن به وضعیت جبهه شمالی بوده است. گانتز پیش تر به صهیونیست ها وعده داده بود با جنگ یا دیپلماسی آرامش را تا ماه سپتامبر به سرزمین‌های شمالی بازخواهد گرداند.

 
مهم‌ترین نشانه برای فهم آغاز یا توقف جنگ در منطقه ای جغرافیایی رصد ماشین زرهی- لجستیکی، میزان تجمع نیروها، برگزاری رزمایش‌های نظامی، آماده باش نیروهای ذخیره و بازدیدهای میدانی فرماندهان ارشد و مقام های سیاسی است که در ماه اخیر تمام نشانه‌های فوق در مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی مشاهده و پس از بازدید میدانی نتانیاهو از نقاط مرزی و کریات شیمونه، فراخوان آماده باش 50 هزار نیروی صهیونیست صادر شد.

 
همزمان برگزاری رزمایش‌های نظامی واحدهای ویژه ارتش صهیونیستی برای ورود به عمق خاک لبنان یا مانور مراکز درمانی برای میزبانی از تعداد زیادی کشته و زخمی افزایش یافته است. دیگر نشانه آمادگی صهیونیست‌ها برای حمله سرعت گرفتن ماشین ترور رژیم صهیونیستی علیه فرماندهان میدانی حزب الله در نقاط مختلف لبنان است.

 
سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، فرانسه و انگلیس به بیروت نسبت به آغاز جنگ بزرگ در جنوب این کشور هشدار داده اند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی خود با دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اصلاً علاقه‌ای به آغاز جنگ جدید در منطقه غرب آسیا ندارد. نظر منفی کاخ سفید از سوی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی انتقال داده شده است.

 
در جبهه دیپلماسی، عاموس هوکشتاین فرستاده آمریکا که پیش تر موفق شده بود در مناقشه میدان گازی کاریش- قانا نقش مثبت ایفا کند، به همراه استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه مأموریت دارد جلوی ماجراجویی جدید نتانیاهو را در منطقه بگیرد. در طرح پیشنهادی آمریکا و فرانسه از نیروهای حزب الله خواسته شده است تا عمق 10 کیلومتری عقب بروند و اجازه استقرار نیروهای ارتش لبنان و یونیفل داده شود.

 

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، فرانسه و انگلیس به بیروت نسبت به آغاز جنگ بزرگ در جنوب این کشور هشدار داده اند


در سوی مقابل، تجاوز نیروی هوایی رژیم صهیونیستی متوقف شد و صهیونیست برای حل‌وفصل موضوعات مرزی پای میز مذاکره خواهند آمد. برخی تحلیلگران معتقدند، روند آتش‌بس در شمال زمانی تکمیل خواهد شد که تکلیف مزارع شبعا و روستای الغجر مشخص شود.

 


مقاومت اسلامی لبنان در 250 روز نخست عملیات «طوفان الاقصی» بیش از 2 هزار و 125 عملیات هدفمند علیه اهداف نظامی- غیرنظامی رژیم صهیونیستی (میانگین 9 عملیات در یک روز) انجام داده است. در این حملات با استفاده از تسلیحاتی همچون توپخانه، موشک‌های زمین به زمین، انواع اسنایپر، حملات هوایی، موشک‌های هدایت شونده و تسلیحات مهندسی تا عمق 35 کیلومتری سرزمین‌های اشغالی هدف قرار گرفته شد. در حوزه پدافندی نیز تاکنون سه پهپاد هرمس- 900، دو هرمس-450 و دو اسکای لارک از سوی نیروهای حزب الله هدف قرار گرفتند. نکته قابل بیان آنکه مقاومت لبنان با وجود وارد کردن ضربات یادشده، هنوز از توانمندی‌های اصلی خود استفاده نکرده و با آغاز جنگ گسترده در جبهه جنوبی آماده رونمایی از این تسلیحات در برابر ارتش  صهیونیستی است.

 
بهره سخن

خروج گانتز از کابینه جنگ امکان بازگشت معترضان به خیابان و افزایش فشار سیاسی علیه نتانیاهو را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی احتمال دارد «بی بی» و متحدان راست گرایش برای فرار از انتقادات داخلی، تنش در جبهه شمالی را بهانه قرار دهند و جنگ جدیدی آغاز کنند. اصموطریج، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی خواستار حمله به لبنان و ایجاد منطقه حائل در مرز مشترک با این کشور شده است و بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تهدید کرده است ارتش صهیونیستی، لبنان را به مانند غزه تخریب خواهد کرد. 


در روی دیگر سکه، آغاز جنگ میان رژیم صهیونیستی و حزب الله به معنای هدف قرار گرفتن مراکز حیاتی صهیونیست ها، به ویژه نیروگاه‌های برق، بندرها، پل‌ها و پادگان‌های ارتش صهیونیستی خواهد بود. سؤال کلیدی آن است، آیا رژیم صهیونیستی توان تداوم جنگ در دو جبهه دارد؟ نبرد لبنان می‌تواند موازنه قدرت در غرب آسیا را به نفع مقاومت تثبیت کند؟

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده