چرایی تشکیل کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
خبرنگار انگلیسی: رسانه‌های غربی درباره نامحبوب بودن رئیسی دروغ گفته‌اند ۳ کشور اروپایی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند ورود غیرقانونی وزیر جنجالی صهیونیست به مسجد الاقصی آمریکا: درآستانه توافقی آمریکایی - سعودی هستیم هنیه: شهید رئیسی بر حمایت از آرمان فلسطین تاکید داشت پرچم‌ها در تایلند نیمه افراشته شدن حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به جنین در دومین روز متوالی سفیر ایران: قرار بود شهید امیرعبداللهیان به لبنان بیاید یمن جشن ملی خود را تا پایان عزای عمومی ایران به تاخیر انداخت گفتگوی واشنگتن با تل‌آویو درباره حمله به شهر رفح استعفای مقام امنیتی تل‌آویو به‌دلیل انتقاد از نحوه مدیریت جنگ غزه نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

چرایی تشکیل کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی

کابینه اضطراری در شرایط بحرانی داخلی رژیم صهیونیستی و پس از عملیات مقاومت فلسطین به دلایلی همچون تشدید مخالفت‌ها از کابینه نخست‌وزیر این رژیم، گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش نتانیاهو برای همراهی با مخالفانش با هدف ادامه حیات سیاسی خود و ... تشکیل شد.
محمدرضا فرهادی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 15
کد خبر: ۲۰۸۳۳۲

چرایی تشکیل کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بعد از یک هفته از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و تشکیل کابینه اضطراری در رژیم صهیونیستی، همچنان جنجال هایی در این زمینه وجود دارد که در ذیل چند نکته بیان می شود.

  1. کابینه اضطراری در شرایط بحرانی تشکیل شد و یادآور اقدام مناخیم بگین، نخست وزیر این رژیم در سال ۱۹۶۷ میلادی و زمان جنگ ۶ روزه است.
  2. با وجود اتفاقات کنونی در فلسطین اشغالی هیچ کدام از احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وی وارد همکاری نشدند و تنها بنی گانتز، وزیر جنگ به توافق اولیه دست یافت.
  3. بسیاری معتقدند نتانیاهو با این اقدام قصد همراهی مخالفانش را دارد تا به این وسیله از مخالفت آنها بکاهد و زمینه را برای ادامه فعالیتش در ماه های آتی به دلیل انتقاد از وضعیت نظامی فرآهم کند.
  4. برخی نیز معتقدند تشکیل کابینه اضطراری در راستای حمله زمینی به غزه و این رژیم آماده حمله زمینی است. این گزاره چندان درست نیست و حمله زمینی به غزه مؤید تشکیل چنین کابینه ای نمی باشد. کابینه اضطراری به دلیل ناتوانی کابینه کنونی در زمینه امنیتی و نظامی تشکیل شد و ارتباطی با حمله زمینی ندارد.


حمایت تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی

بر کسی پوشیده نیست، از زمان تشکیل کابینه جعلی صهیونیستی تاکنون آمریکا حمایت های زیادی در ابعاد نظامی از این رژیم انجام داده است. سؤال این است، با وجود ادعای آمریکا درباره تمایل نداشتن به گسترش تنش در منطقه چرا واشنگتن حمایت های مهم تسلیحاتی از صهیونیست ها داشته است؟


درباره این موضوع نکاتی قابل بیان است:

  1. آمریکا با رژیم صهیونیستی پیمان نظامی دارد و طبق این پیمان، در شرایط جنگی باید از این رژیم حمایت کند. بُعد دیگر موضوع به دلیل پیمان حمایتی نانوشته میان دو طرف است.
  2. بسیاری شکست اطلاعاتی و نظامی-امنیتی اخیر رژیم صهیونیستی را برابر گروه های مقاومت نشئت گرفته از مواضع و اقدامات اخیر آمریکا در حمایت از فلسطینیان می دانند؛ به گونه ای که تأکید آمریکا بر راهکار دو دولتی را در این راستا تعریف می کنند.
  3. برخی ها معتقدند، آمریکا در دو سال گذشته اولویت های منطقه ای را نادیده گرفته و بیشتر بر روی جنگ اوکراین تمرکز کرده و این موضوع عاملی برای به فراموشی سپردن موضوع حمایت از رژیم صهیونیستی در چارچوب اولویت های سیاست خارجی واشنگتن بوده است. اکنون آمریکا با حمایت های سیاسی و نظامی خود به دنبال جبران مافات است.
  4. لابی صهیونیستی در آمریکا همواره تسلط کاملی بر دولت های این کشور دارد، در دولت جو بایدن نیز بیشتر وزیران صهیونیست هستند و پیوندی ناگسستنی میان دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده اند. در این راستا صحبت های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر حضورش در سرزمین های اشغالی به دلیل حمایتش از صهیونیست هاست.
  5. آمریکا می خواهد نشان دهد در هر حالتی حامی هم پیمانان خود در منطقه برابر تهدیدات است و با این اقدام پیامی به کشورهای عربی منطقه مبنی بر حمایت از آنها داده است.
  6. بایدن به دنبال جذب آرای یهودیان آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است. هرچند در چند سال گذشته صحبت هایی مبنی بر حمایت دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی انجام شده بود و حتی آن را با زمان دونالد ترامپ مقایسه کرده بودند، ولی بایدن با این حمایت ها به دنبال پاسخ به انتقادات داخلی و جذب آرای یهودیان در انتخابات آینده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار