آغازی بر پایان دوران سیاسی نتانیاهو-راهبرد معاصر
گزارش وب‌سایت «New Eastern Outlook»؛

آغازی بر پایان دوران سیاسی نتانیاهو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار سنگینی برای این رژیم، فلسطینیان، منطقه و آمریکا به شمار می‌رود. وی نمی‌تواند حمایت آمریکا را رد کند، اما برای ادامه استفاده از آن باید بهای سنگینی پرداخت شود که به دلیل کاهش توان، حاضر به پرداخت آن نیست.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 23 June 2024

آغازی بر پایان دوران سیاسی نتانیاهو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حوادث نوار غزه و ارتکاب جنایت علیه غیرنظامیان فلسطینی باعث شده است به‌زودی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مسئولیت تصمیمات خود را مشاهده کند. 

 
اقدامات دیوان کیفری بین‌المللی، دیوان بین‌المللی دادگستری، به رسمیت شناختن کشور فلسطین به‌وسیله اسپانیا، ایرلند و نروژ همه گواه این موضوع است، به‌طوری‌که اکنون ۱۴۷ کشور، فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؛ زیرا تحولات اخیر کل جامعه بین‌الملل را تکان داده است.

 

نتانیاهو می‌تواند دستور قتل عام تعداد بیشتری از فلسطینیان را بدهد، اما نمی‌تواند مانع از جنگ و موج فزاینده نفرت آنها علیه اشغالگران اسرائیلی‌ شود


نتانیاهو در ترس و اضطراب

گزارش‌های سرویس امنیتی باعث ترس و نگرانی بیشتر نخست وزیر اسرائیل می‌شود. این رژیم پیش‌تر هرگز وارد جنگ فرسایشی هشت ماهه نشده بود؛ جنگی که از نظر اخلاقی، سربازان و اسرائیلی‌ها را ویران و وجهه آن‌ها را کاملاً خدشه‌دار کرده است و جهان و رسانه‌های اسرائیلی‌ مجبور به اعتراف شدند.

 

 

به نظر می‌آید نتانیاهو قادر به هدایت نتیجه نبرد به نفع اسرائیل نیست و نه تنها باید جنگ علیه حماس، بلکه علیه حزب‌الله در جنوب لبنان و مقابله با حملات حساس به خاک اسرائیل را به‌وسیله برخی گروه‌های عراقی و نیز حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ مدیریت کند.


نتانیاهو می‌تواند دستور قتل عام تعداد بیشتری از فلسطینیان را بدهد، اما نمی‌تواند مانع از جنگ و موج فزاینده نفرت آنها علیه اشغالگران اسرائیلی‌ شود. تهاجم به رفح هزینه گزافی برای تل‌آویو خواهد داشت و در حال حاضر نیز درخواست‌های بسیاری برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی وجود دارد. حتي آمريكا كه همواره حمايت سخاوتمند از این رژیم ارائه کرده، اكنون نظر خود را تغيير داده و معتقد است اسرائیل بدون ایجاد کشور فلسطيني هرگز امن نخواهد شد‌.


نتانیاهو به اشتباه معتقد است، فلسطینیان هرگز به صلح با اسرائیل اعتقاد نداشته‌اند. وی ادعا دارد مذاکرات یاسر عرفات با اسحاق رابین در کاخ سفید، در راستای ایده فلسطینیان برای توسعه سرزمینی آنها بود و باز هم به اشتباه اظهاراتی درباره تشکیل دولت فلسطینی مطرح می کند.


به همین دلیل وی بیشتر سال‌های خود را در قدرت صرف کرد تا تمام مبانی مربوط به تحقق این موضوع را نابود کند، کارزار شهرک‌سازی گسترده‌ای را برای تسلط بر سرزمین‌های فلسطینی به راه انداخت و از همه امکاناتش برای تضعیف اقتدار تشکیلات خودگردان و مشروعیت‌زدایی از آن در جهان استفاده کرد. 


در واقع، وی در راستای ایجاد شکاف میان فتح و حماس و تقویت موقعیت اسرائیل در منطقه بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطین گام برداشت. نتانیاهو تنها کسی نیست که درباره راه‌حل فلسطینیان رویکرد اشتباهی دارد. آریل شارون، نخست وزیر سابق اسرائیل هرگز رؤیای جنایتکارانه نابودی فلسطینیان را رها نکرد و با سوء استفاده از تحولات جهانی پس از حملات ۱۱ سپتامبر (که هنوز مقصران واقعی آن پیدا و مشخص نشده است) دستور به محاصره فلسطین داد.


نخست وزیر مخالف آتش‌بس

نتانیاهو به خوبی می‌داند آتش‌بس ضربه مهلکی برایش خواهد بود و این موضوع را از اعتراض خانواده‌های گروگان‌ها و درخواست برای محاکمه‌اش درک می‌کند. به همین دلیل جنگ جنایتکارانه را با کشتار گسترده کودکان، زنان و سالمندان فلسطینی ادامه می‌دهد. 

نتانیاهو تنها کسی نیست که درباره راه‌حل فلسطینیان رویکرد اشتباهی دارد. آریل شارون، نخست وزیر سابق اسرائیل هرگز رؤیای جنایتکارانه نابودی فلسطینیان را رها نکرد


گزارش‌های اخیر جنگ، تنها وسواس وی برای دستیابی به پیروزی را تقویت و موضوع حملات سیاستمداران محلی در داخل و خارج از کابینه را علیه نتانیاهو افزایش می دهد، در حالی که  هرگز چنین بحرانی تجربه نکرده بود. ایالات متحده همچنان در تلاش برای ترغیب وی است، اما نتانیاهو بار سنگینی برای اسرائیل، فلسطینیان، منطقه و ایالات متحده به شمار می‌رود. نتانیاهو نمی‌تواند حمایت آمریکا را رد کند، اما برای ادامه استفاده از آن باید بهای سنگینی پرداخت شود که به دلیل کاهش توان، حاضر به پرداخت آن نیست.

 


ایالات متحده به تازگی به طور رسمی موضوع ایجاد دو کشور را مطرح کرد. دست کم وزارت امور خارجه این کشور پایان مناقشه فلسطین و اسرائیل، حمایت از میانه‌روها در اسرائیل و فراتر از آن، سلب فرصت نفوذ ایران به سایر کشورهای عربی را ضروری می‌داند.


نتانیاهو می‌داند کشورهای عربی میانه‌رو به سرکردگی عربستان سعودی نقش مهمی در متقاعد کردن کشورهای غربی ایفا کرده‌اند، مبنی بر اینکه بدون ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی اورشلیم شرقی، ثباتی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت. وزیران امور خارجه کشورهای عربی تأکید می کنند، آتش‌بس باید با روندی سیاسی همراه باشد که به تشکیل کشور فلسطین در چارچوب زمانی معین منجر شود.


نبرد برای فلسطین

نبرد برای ایجاد کشور فلسطین آغاز شده است، اما راه رسیدن به این هدف آسان نیست. در این میان، باید  اسرائیل قادر به اتخاذ تصمیمات دشوار باشد. یکی از این تصمیمات، پذیرش ایده دولت فلسطین و تبعیت از قطعنامه‌های بین المللی است؛ اما کابینه راست افراطی کنونی به سرکردگی نتانیاهو توانایی اتخاذ چنین تصمیماتی ندارد.


فلسطینیان باید متحد شوند تا از موج حمایت از تشکیل کشور فلسطین بهره بگیرند. این پرسش وجود دارد، آیا حماس چنین پیشنهادی را می‌پذیرد؟ موضع محور مقاومت به ویژه ایران چه خواهد بود؟ در نهایت، ایالات متحده باید موضع قاطعی اتخاذ تا اسرائیل را به پذیرش راه حل دو کشوری مجبور کند، زیرا هیچ گزینه قابل قبول دیگری وجود ندارد.


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود در آکادمی نظامی وست پوینت گفت: به لطف نیروهای مسلح ایالات متحده کاری انجام می‌دهیم که فقط کشورمان می‌تواند به عنوان تنها ابرقدرت جهان انجام دهد.

 
این اظهارات بر مسئولیت ایالات متحده برای پایان دادن به ظلم علیه مردم فلسطین و پایان دادن به جهنم فرسایشی خاورمیانه تأکید می‌کند.  با توجه به وقایع ناامیدکننده اخیر در نوار غزه، ایالات متحده ملزم به رایزنی برای ایجاد مکانیسمی جدی و تضمین شده است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان بر این باورند، تشکیل کشور فلسطینی برای ثبات خاورمیانه کاملاً ضروری است.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

اوج تنش روسیه و غرب/ خطر استفاده از تسلیحات اتمی