سناریوهای اجماع و عدم اجماع نامزدهای اصولگرا-راهبرد معاصر

سناریوهای اجماع و عدم اجماع نامزدهای اصولگرا

نتیجه اجماع اصولگرایان یکی از مباحث داغ انتخاباتی این روزهاست؛ برخی معتقدند تنها راه پیروزی اصولگرایان عدم رقابت درونی و اجماع روی یک نامزد است در مقابل عده‌ای معتقدند این اجماع می‌تواند به تک دوره‌ای شدن انتخابات به سود کاندیدای رقیب بیانجامد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۲۴۶۸۷۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ در ادامه با فرض دو نرخ مشارکت ۵۰ و ۶۰ درصد ناریوهای محتمل را مبتنی بر نتایج نظرسنجی‌های موجود بررسی می‌کنیم.

 

سناریوهای محتمل با فرض مشارکت ۵۰ درصدی

تقریباً از ۱۰ روز پیش تا به امروز نرخ مشارکت تخمین زده شده برای انتخابات پیش رو در نظرسنجی‌های مختلف در حدود ۵۱ درصد است و به عقیده برخی ناظران در روز انتخابات نیز مشارکت تغییر محسوسی نخواهد داشت و حداکثر دو سه درصد تغییر خواهد کرد. 

 

اگر این فرضیه صحیح باشد و رشد شدید نرخ مشارکت را شاهد نباشیم احتمالاً سبد آراء نامزدهای مختلف تغییرات اندکی را داشته باشد.

 

در مشارکت ۵۱ درصدی، بر اساس ظرسنجی‌های موجود پزشکیان حدود ۳۰ درصد، قالیباف و جلیلی هر کدام در حدود ۲۴ درصد و سایر نامزدها در حدود ۲ الی ۳ درصد رای دارند. لذا اگر اجماعی در جبهه اصولگرایان صورت نگیرد هیچ یک از نامزدها پیروز انتخابات در دور اول نخواهند بود.

 

اما در صورت اجماع نیروهای اصولگرا و انتقال آرای آنها به سمت یک نفر (با احتساب این گزاره که همه آرا منتقل نخواهد شد) احتمال پیروزی نامزد اصولگرا با رای در حدود ۵۰ درصد وجود دارد.

 

طبق برآوردهای فعلی در صورت کناره‌گیری یکی از دو نامزد دارای اقبال مردمی بالاتر اصولگرایان در حدود ۴۵ درصد از آرا مستقیما به سمت نامزد دیگر منتقل خواهد شد و در حدود ۴۰ درصد آرا نیز به دو نامزد دیگر جبهه اصولگرا می‌رسد که اگر آن دو نامزد دیگر هم انصراف دهند و اجماع به صورت کامل صورت پذیرد شاهد انتقال بیش از ۸۰ درصد آراء یکی از نامزدهای اصولگرا با اقبال مردمی بالا به دیگری خواهیم بود. 

 

با این احتساب در شرایط آرای فعلی احتمالاً نامزد اجماعی حدود ۴۵ آرا را کسب خواهد کرد که اگر مؤلفه‌های دیگری مانند تعیین تکلیف مرددین در انتخاب نامزد که حدود ۲۵ درصد حائز مشارکت را در بر می‌گیرند و افزایش احتمالی نرخ مشارکت را در نظر بگیریم پیروزی نامزد اجمالی با رای بین ۵۰ الی ۵۵ درصد بسیار محتمل خواهد بود.

 

اگر در نرخ مشارکت ۵۱ درصدی انتخابات به دور دوم برود احتمال چند تغییر در زمین انتخابات وجود دارد. نخست آنکه با عدم اجماع نیروهای اصولگرا و عدم وفاق آنها در دور اول احتمالاً بخش کمتری از رایی که می‌تواند به نامزد دیگر منتقل شود جابجا خواهد شد و شاهد رشد آرا سفید خواهیم بود. 

 

نکته دیگر روند رشد آراء پزشکیان طی روزهای گذشته است که به نظر می‌رسد هر میزان زمان بیشتری تا انتخابات فرصت باقی باشد سبد آرای او بزرگتر خواهد شد.

 

همچنین در دور دوم امکان دو قطبی سازی بین نامزد اصلاح طلبان و اصولگرا بسیار مهیاتر است و به طور سنتی این دو قطبی سازی آرای بیشتری را به سمت نامزد اصلاح طلب جذب خواهد کرد چرا که به طور سنتی آراء اصولگرایان نسبت به صندوق وفادارند و نوسان یادی در نرخ مشارکت آنها رخ نمی‌دهد.

با این مقدمات هرچند در مشارکت ۵۰ درصدی پیش بینی دور دوم دشوار است اما برخلاف دور اول شانس نامزد اصلاحات بیشتر خواهد بود.

 

سناریوها در مشارکت ۶۰ درصدی 

همانطور که عنوان شد با تغییر نرخ مشارکت به سمت بالا نتظار می‌رود عمده تغییرات در سبد رای پزشکیان اتفاق بیفتد نه نامزدهای اصولگرا (قالیباف و جلیلی) لذا در صورت تحقق مشارکت ۶۰ درصدی یا بالاتر، پیش بینی حاکی از آن است که احتمال پیروزی پزشکیان در همان دور اول وجود دارد و اگر انتخابات به دور دوم برسد، به همان نسبت در دور دوم نیز شانس بالاتری خواهد داشت.

 

در مشارکت ۶۰ درصدی یا بالاتر از ۱۰ درصد مشارکت اضافه شده بق تخمین‌ها بخش بزرگی از آن تا حدود ۸۰ درصد به سبد پزشکیان خواهد رفت که در کنار سهم او از مرددین در انتخاب نامزد می‌تواند او را به ۵۰ درصد برساند.

 

جمع‌بندی آنکه در فضای فعلی مشارکت بزرگترین شانس پیروزی اصولگرایان اجماع کامل روی یک نامزد در دور اول است و در غیر این صورت نتیجه دشوار و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود اما اگر نرخ مشارکت رشد داشته باشد باید شانس بیشتر را برای پزشکیان قائل باشیم.

رسول اکبری

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده