نخست وزیر مجارستان: روسیه باید بخشی از نظم امنیتی اروپا باشد-راهبرد معاصر

نخست وزیر مجارستان: روسیه باید بخشی از نظم امنیتی اروپا باشد

نخست وزیر مجارستان که کشورش در چند روز آینده ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد دونالد ترامپ، را تنها کسی دانست که می‌تواند از طریق مذاکره بحران اوکراین را حل کند و تاکید کرد که روسیه باید بخشی از نظم امنیتی اروپا باشد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۲۴۶۸۷۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که کشورش طی روز‌های آینده ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد و طرفدار آتش بس فوری بین مسکو و کی یف است با این حال اعلام کرد که خودش نمی‌خواهد در این مورد مذاکره کند. وی در این راستا امید خود را به دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا بسته و همچنین مشتاق مهارت‌های مذاکره آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان است.

به این ترتیب پیش از آغاز ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بر ابتکار عمل برای آتش بس فوری در جنگ اوکراین فشار می‌آورد.

اوربان به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: واضح است که حمله روسیه به اوکراین کاملا غیرقابل قبول است و اصول روابط بین الملل را نقض می‌کند. اما آنچه اکنون باید انجام شود این است که "قتل در این جبهه متوقف شود.  اوربان گفت که پایان دادن به جنگ در اوکراین یکی از مهمترین نکات ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا است که از اول ژوئیه آغاز می‌شود.

نخست وزیر مجارستان در این راستا به رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد که در قبال اوکراین و روسیه ابتکار عمل را به دست بگیرد و بگوید: گوش کنید، فردا صبح کشتار را متوقف می‌کنیم و مذاکره می‌کنیم. اوربان گفت که این یک فرصت خواهد بود.

وی این موضوع را که در این صورت اوکراین طبق خواسته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در چنین شرایطی مجبور به واگذاری سرزمین‌های اوکراین است یا خیر، باز گذاشت.

اوربان همچنین گفت: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد و واکنش روسیه چه خواهد بود. ما هرگز در این راستا تلاش نکردیم. این دلیل دیگری است که چرا من طرفدار دونالد ترامپ هستم. وی با اشاره به روی کار آمدن احتمالی دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: نگران منافع اوکراین و روسیه نیستم. وی خاطرنشان کرد: هدف این است که با آتش بس شرایطی فراهم کنیم تا مسیری برای صلح پیدا کنیم که برای هر دو طرف و همچنین اروپا قابل قبول باشد.

اوربان همچنین گفت که اروپا باید تصمیم بگیرد که هدفش از حمایت از اوکراین چیست. به گفته وی در این جنگ مسئله تضمین حق اوکراین برای عضویت در ناتو مطرح است - که روسیه کاملا آن را رد می‌کند و غرب کاملاً از آن حمایت می‌کند.

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد:، اما آیا ما خواهان اهتزار پرچم ناتو در کریمه هستیم؟ هیچ کس واقعاً این را روشن نکرده است.  در عوض، مرگ جوانان اوکراینی که در جنگ جان خود را از دست داده اند تأمین مالی می‌شود. اگر اوکراین تنها بود، مدت‌ها پیش آتش‌بس برقرار می‌شد.

اوربان همچنین گفت: در اینجا مسئله ایجاد معماری امنیتی جدید اروپایی مطرح است که در آن می‌توانیم با آرامش زندگی کنیم. در مورد روسیه نباید توهم داشت چرا که نظام و جامعه آن مبتنی بر قدرت نظامی اروپایی نیست. اما روسیه می‌تواند و باید بخشی از نظم امنیتی اروپا باشد.

در عین حال، اوربان ابراز عقیده کرد که اگر آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان همچنان بر سر کار بود هیچ جنگی در اوکراین رخ نمی‌داد. اوربان به این روزنامه‌ها گفت: مرکل همان کاری را می‌کرد که پس از اشغال کریمه توسط روسیه انجام داد یعنی منزوی کردن درگیری، نه بین‌المللی کردن آن.

وی همچنین گفت که ۱۰۱ درصد به ترامپ برای حل این بحران اعتقاد دارد. اوربان افزود: ترامپ تنها کسی در جهان است که می‌تواند دو تماس مهم را با کی‌یف و مسکو برقرار کند.

اوربان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را مرد صلح توصیف کرده است. اوربان در این باره گفت: او حتی یک جنگ را شروع نکرد. اوربان افزود: اروپا به سیاستمدارانی از نوع ترامپ نیاز دارد، افرادی که نظام را متزلزل خواهند کرد.

نخست وزیر مجارستان که از سال ۲۰۱۰ بر سر کار آمده است، بر اساس شعار تبلیغاتی ترامپ، شعار «دوباره اروپا را بزرگ کنیم» را برای ریاست کشورش در شورای اتحادیه اروپا انتخاب کرد.

اوربان گفت، مجارستان در دوره ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا علاوه بر پایان دادن به جنگ در اوکراین، برای افزایش رقابت اروپا، حل مشکل مهاجرت و پیشبرد گسترش اتحادیه اروپا به سمت بالکان غربی تلاش خواهد کرد.

مجارستان از اول ژوئیه برای یک دوره شش ماهه ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد. اوربان به عنوان نزدیک‌ترین متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. اخیرا، مجارستان کمک‌های نظامی میلیاردی به اوکراین در سطح اتحادیه اروپا را مسدود کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان همچنین اعلام کرده که می‌خواهد موضوع مهاجرت را در کانون ریاست دوره‌ای کشورش بر اتحادیه اروپا قرار دهد.

سران کشور‌های اتحادیه اروپا می‌خواهند هفته آینده، از جمله، در مورد دومین دوره ریاست اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی از حزب دموکرات مسیحی تصمیم بگیرند. این تصمیم به دلیل عدم توافق در اولین نشست ویژه روز دوشنبه به تعویق افتاد. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده