پیش بینی قیمت طلای جهانی-راهبرد معاصر

پیش بینی قیمت طلای جهانی

قدرت دلار آمریکا در بازارهای جهانی حفظ شد با وجود این، طلای جهانی همچنان توانست بالای ۲۳۰۰ دلار باقی بماند. سخنرانی رئیس فدرال رزرو و انتشار داده‌های کلان اقتصادی مهم از ایالات متحده می‌تواند به طلا در پیدا کردن مسیر حرکت در هفته آینده کمک کند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۹ - ۰۹ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 29
کد خبر: ۲۴۷۵۷۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ طلای جهانی پس از شروع آرام هفته گذشته، روز چهارشنبه تحت فشار نزولی قرار گرفت و به زیر ۲۳۰۰ دلار کاهش یافت. با این حال، این فلز گرانبها توانست در روز پنجشنبه بخشی از ضررهای خود را جبران کند و بالاتر از سطح ۲۳۲۰ دلاری تثبیت شود. سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در مجمع بانک مرکزی اروپا در روز سه‌شنبه و انتشار داده‌های کلان اقتصادی مهم از ایالات متحده، از جمله گزارش اشتغال ماه ژوئن، می‌تواند به طلا در خروج از محدوده قیمتی در هفته آینده کمک کند.

 
احتیاط حاکم بر بازار و اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو، در نبود داده‌های کلان اقتصادی مهم، باعث شد دلار آمریکا، در برابر رقبا انعطاف‌پذیر بماند. در همین حال، داده‌های ایالات متحده در روز سه‌شنبه نشان داد شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه ژوئن نسبت به ماه مه با کاهش جزئی به 100.4 رسیده است، در حالی که شاخص وضعیت فعلی از 140.8 در همان دوره به سطح 141.5 بهبود یافته است.

 
میشل بومن، عضو ارشد فدرال رزرو، روز سه‌شنبه اعلام کرد: «آنها هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که کاهش نرخ بهره را مناسب بدانند و در صورت توقف یا معکوس شدن روند کاهشی تورم، همچنان تمایل به افزایش نرخ بهره در جلسات بعدی دارند.»

پس از اظهارات بومن در روز سه‌شنبه، بازده اوراق خزانه‌داری 10 ساله آمریکا با قدرت صعودی مواجه شد و در روز چهارشنبه نیز به افزایش خود ادامه داد. در نتیجه، قیمت طلای جهانی برای اولین بار در دو هفته گذشته به زیر 2300 دلار سقوط کرد.

 
با این حال، داده‌های اقتصادی منتشرشده از آمریکا در روز پنجشنبه، راه را برای احیای قیمت طلای جهانی باز کرد. اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی (BEA) اعلام کرد رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه‌ماهه اول، از ۱.۳ درصدی در برآورد قبلی، به ۱.۴ درصد تغییر کرده است.

 
اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی (BEA) روز جمعه گزارش داد تورم در ایالات متحده (که با تغییر شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) اندازه‌گیری می‌شود)، طبق انتظارات، در ماه مه نسبت به آوریل با کاهش جزئی از ۲.۷ درصد به ۲.۶ درصد در سالانه رسیده است. بر این اساس، شاخص قیمت PCE در ماه مه بدون تغییر باقی ماند، در حالی که شاخص سالانه قیمت PCE بدون احتساب مواد غذایی و انرژی پرنوسان، در همین دوره ۲.۶ درصد افزایش یافت که از رشد ۲.۸ درصد ثبت‌شده در آوریل کمتر است.

در نهایت، شاخص قیمت ماهانه PCE بدون احتساب مواد غذایی و انرژی ۰.۱ درصد افزایش یافت. دلار پس از انتشار داده‌های تورم PCE با مشکل مواجه شد و به طلای جهانی اجازه داد در معاملات روز جمعه آمریکا به روند صعودی روزانه خود ادامه دهد.

 
شاخص مدیران خرید بخش تولید (PMI) که از سوی ISM منتشر می‌‌شود، فعالیت اقتصادی در بخش تولید ایالات متحده را اندازه گیری می‌کند. اطلاعات مربوط به ماه ژوئن در روز دوشنبه منتشر خواهد شد. پیش‌بینی بازار این است که PMI اصلی کمی بهبود یابد به طوری که از سطح 48.7 در ماه مه به 49 افزایش پیدا کند. عددی بالاتر از 50 که نشان‌دهنده گسترش فعالیت‌های تولیدی است موجب تقویت دلار آمریکا و افزایش فشار فروش طلای جهانی خواهد شد.

در روز سه‌شنبه اداره آمار کار (BLS) داده‌های مربوط به تعداد فرصت‌های شغلی برای ماه مه را منتشر خواهد کرد. به احتمال زیاد، سرمایه‌گذاران این گزارش را نادیده می‌گیرند و بر سخنرانی رئیس فدرال رزرو در بانک مرکزی اروپا (ECB) تمرکز خواهند کرد. این اولین حضور علنی پاول از زمان سخنرانی او در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سیاست‌گذاری ماه ژوئن خواهد بود.

اگر پاول سیاست افزایش نرخ بهره در سال جاری را اتخاذ کند، واکنش اولیه می‌تواند باعث تقویت دلار شود. از سوی دیگر، در صورتی که رویکرد «وابسته به داده» را تکرار و از رد احتمال چرخش سیاست قبل از پایان سال خودداری کند، سرمایه‌گذاران می‌توانند به کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر امیدوار باشند.

با توجه به ابزار CME FedWatch، بازارها در حال حاضر به احتمال 36 درصد قیمت‌گذاری می‌کنند که فدرال رزرو نرخ سیاست را در ماه سپتامبر بدون تغییر باقی می‌گذارد.

ادعاهای اولیه هفتگی بیکاری، تغییر اشتغال ADP و داده‌های PMI خدمات ISM روز چهارشنبه منتشر می‌شود. سرمایه‌گذاران ممکن است تمایلی به اتخاذ سیاست تازه بر اساس این داده‌ها نداشته باشند؛ چراکه بازارهای سهام و اوراق قرضه در روز پنجشنبه بسته خواهند بود. مهم‌تر از همه، BLS گزارش مشاغل ژوئن را در روز جمعه منتشر خواهد کرد که شامل حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP)، نرخ بیکاری و ارقام تورم دستمزد می‌شود.

همچنین اواخر چهارشنبه، FOMC صورت‌جلسه نشست سیاست ژوئن را منتشر خواهد کرد. بعید است این نشریه سرنخ جدیدی در مورد چشم‌انداز نرخ بهره فدرال رزرو ارائه دهد./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده