موضع ایران درقبال حمله احتمالی صهیونیست‌ها به لبنان چیست؟-راهبرد معاصر
یادداشت جواد الهنداوی، دیپلمات سابق عراقی؛

موضع ایران درقبال حمله احتمالی صهیونیست‌ها به لبنان چیست؟

جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از حزب الله لبنان و محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند. در عین حال سید مقاومت لبنان گفت، حزب الله نمی‌خواهد پای ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی و آمریکا کشیده شود و ایران نیز به قابلیت‌ها و توانمندی‌های نظامی مقاومت لبنان اطمینان دارد.
جواد الهنداوی؛ دیپلمات سابق عراقی
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۲۴۷۸۳۲

موضع ایران درقبال حمله صهیونیست‌ها به لبنان چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سؤالات متعددی در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و ماهواره ای دست به دست می شود؛ از جمله اینکه:

  • وقتی رژیم صهیونیستی جنگ علیه حزب الله یا جنوب لبنان را آغاز کند، موضع ایران چگونه خواهد بود؟ زیرا تقابل میان رژیم صهیونیستی و حزب الله در شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان از هشتم اکتبر 2023 میلادی، یعنی زمان عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
  • معیار رژیم صهیونیستی برای تهدید به جنگ همه جانبه چیست؟ آیا به معنای بمباران هوایی بیروت، پایتخت یا تأسیسات نظامی و حیاتی لبنان است؟ 
  • اگر مشکل رژیم صهیونیستی جنوب لبنان و حزب الله است، چرا به حمله زمینی و هوایی به جنوب لبنان بسنده و حساب خود را با حزب الله تسویه نمی کند؟
  • نفع رژیم صهیونیستی در صورتی که ماشین نظامی آن فرودگاه بیروت و زیرساخت های این کشور را هدف قرار دهد، چیست؟ 


این سؤالات نه تنها از طرف صهیونیست ها، بلکه برای کسانی که با حزب الله دشمنی دارند مطرح می شود. هدفم از طرح سؤالات بالا نشان دادن میزان تمایلات نازیسمی و سادیستی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که به طور ضمنی می گوید دشمنش لبنان نیست، بلکه باید تسلیحات، حضور و تجمع متحدانش در جنوب از بین برود و در این راستا لبنان را به جنگ همه جانبه تهدید کرد.
 

تنها تردید رژیم صهیونیستی و آمریکا برای جنگ، احتمال شکست و اطمینان نداشتن از حجم ویرانی رژیم صهیونیستی در تقابل با مقاومت لبنان است


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وی را نصیحت، التماس و گاهی تهدید می کند کمک ها و تسلیحات را قطع خواهد کرد تا به جنگ لبنان نرود. بایدن «به خاطر انسانیت یا چشمان نتانیاهو» این کارها را برای لبنانی ها انجام نمی دهد، بلکه به دلیل ترس از پیامدهای منفی این روند بر شانس پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وضعیت نظامی، اقتصادی و مردمی کشورش است که برای جنگ میان رژیم اشغالگر و لبنان مناسب نیست و همه این موارد به زیان رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد. اگر این دلایل نبود، آمریکا حتی لحظه ای در کشاندن رژیم صهیونیستی به جنگ تردید نمی کرد.
 


تنها تردید رژیم صهیونیستی و آمریکا برای جنگ، احتمال شکست و اطمینان نداشتن از حجم ویرانی رژیم صهیونیستی در تقابل با مقاومت لبنان است. 


 
چرا نتانیاهو به حمله زمینی و هوایی به جنوب لبنان بسنده نمی کند؟

پاسخ این است، وی جرئت حمله به جنوب لبنان و تأسیسات مقاومت را ندارد و مطمئن است ارتش صهیونیستی از حزب الله شکست خواهد خورد؛ بنابراین برای القای پیروزی به دنبال تهدید به هدف قرار دادن سرمایه، تأسیسات و زیرساخت هاست. برای نتانیاهو قتل عام غیرنظامیان، تخریب زیرساخت ها و کشتن مردم بی گناه پیروزی به شمار می رود و صحنه های غزه گواه این مدعاست.
 
14 مارس یک فرمانده ارشد ایرانی به لبنان سفر و با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد. سید مقاومت لبنان گفت: حزب الله نمی‌خواهد پای ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی و آمریکا کشیده شود. ما به تنهایی می جنگیم».
 
معنی این حرف چیست؟ طبعاً به همگان نشان می دهد اگر جنگی علیه لبنان یا مقاومت تحمیل شود، حزب الله می تواند به تنهایی از عهده آن برآید. سید حسن نصرالله به صراحت گفت، «این نبرد ماست». خود این عبارت پیامی چالش برانگیز، نوعی مبارزه طلبی با رژیم صهیونیستی است و یکی از ابزارهای جنگ روانی به شمار می رود که پیام های متعددی می فرستد و آخرین آن استفاده از پهپاد «هدهد» است.
 
سخنان سیدحسن نصرالله نشان دهنده وارد نشدن ایران به جنگ در صورت حمله رژیم صهیونیستی به لبنان است. ایران وارد جنگ نخواهد شد و موضعش با موضعی که در قبال غزه اتخاذ کرد، به دلایل زیر تفاوتی نخواهد داشت:

  • ایران به توانایی‌ها، تجهیزات و تسلیحات حزب الله اعتماد کامل و حزب الله نیز به جنگنده‌ها، سلاح‌ها و نقشه‌های خود اعتماد زیادی دارد.
  • ایران نمی‌خواهد بهانه‌ای برای حمله به تأسیسات هسته‌ای خود به رژیم صهیونیستی یا آمریکا بدهد، به‌ویژه اینکه در آستانه دراختیار داشتن توانمندی‌های بالای هسته‌ای است.
  • حماس با وجود توان نظامی محدود توانست مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا ایستادگی کند و از دستیابی این رژیم به اهدافی که اعلام کرده و به دنبال آن بود، جلوگیری کند. طبیعی است حزب الله برای تقابل با رژیم صهیونیستی به تنهایی آمادگی بالایی دارد.

 

واکنش ایران

کمال خرازی ، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز با بیان اینکه درصورت درگیری رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان، ایران به هر شیوه ممکن از این جنبش حمایت خواهد کرد، گفت: ایران  اعلام کرد، جمهوری اسلامی و همه اعضای محور مقاومت به هر شیوه ای از حزب الله لبنان در صورت درگیری با رژیم صهیونیستی حمایت خواهند کرد. 

وی افزود: اگر رژیم صهیونیستی حمله ای تمام عیار علیه حزب الله انجام دهد، می تواند به درگیری منطقه ای منجر شود. محور مقاومت در صورت درگیری با رژیم صهیونیستی به هر شیوه ای از حزب الله حمایت خواهد کرد. همه لبنانی ها، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت» از لبنان در برابر صهیونیست ها حمایت خواهند کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان عنوان کرد: احتمال دارد جنگ به کل منطقه سرایت کند که همه کشورها ازجمله ایران در آن درگیر خواهند شد. در چنین شرایطی چاره‌ای جز حمایت از حزب‌الله به هر وسیله‌ای نخواهیم داشت.

سید حسن نصرالله به صراحت گفت، «این نبرد ماست». خود این عبارت پیامی چالش برانگیز، نوعی مبارزه طلبی با رژیم صهیونیستی است


چرا آمریکا از اظهار نظر مبنی بر اینکه انتظار دارد در صورت حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، ایران به حزب الله بپیوندد دست برنداشت؟

پاسخ روشن است؛ آمریکا به خوبی می‌داند ایران در صورت وقوع جنگ در کار حزب‌الله مداخله نمی‌کند و اظهاراتش بیشتر برای فشار بر نتانیاهو و منصرف کردن وی از آغاز جنگ است. ایران به خوبی اطلاع دارد شروع جنگ ممکن است آسان و زمانش مشخص باشد، اما تحولات جنگ و پیامدهای آن تحت کنترل نیست و باید متوجه شد، رژیم صهیونیستی در جنگ با لبنان از پیش باخته است. شکست رژیم صهیونیستی به معنای شکست آمریکا در منطقه و تضعیف موقعیت آن در برابر دوستان و متحدانش است.


پرداختن به این موضوع دو نتیجه دارد:

نخست، در می یابیم وقتی سیدحسن نصرالله اعلام می کند حزب الله به تنهایی با رژیم صهیونیستی می جنگد، رهبران صهیونیست از دولت آمریکا می خواهند در صورت بروز جنگ با لبنان، از آن ها حمایت کنند. 

دوم، اینکه آمریکا یا رژیم صهیونیستی دیگر نمی توانند این ایده را ترویج کنند نیروهایی هستند که امنیت پناهجویان را تضمین و از آنها حمایت می کنند. پس از بی ثباتی یا از دست دادن اعتماد به نقش آمریکا یا وعده هایش، امروز اعتماد به توانایی های آمریکا رو به کاهش است.
 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده