راهکارهای افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات-راهبرد معاصر
جزئیات سفر مخبر به قزاقستان مردم با مشارکت در انتخابات بر سرنوشت خود اثر می‌گذارند درخواست رضایی از بختیاری‌ها و لُرها برای رای به جلیلی رهبر انقلاب: کسانی که دور اول رأی ندادند مخالف نظام نیستند مجلس خبرگان رهبری: مشارکت مردم ثمرات بسیاری برای کشور دارد واکنش سخنگوی دولت به نمایش نمودار تورم در مناظره انتخاباتی پزشکیان: کاری می‌کنم تا جوانان دیگر حسرت خارج را نخورند باقری: لبنان جهنم بی بازگشت صهیونیست‌ها است خاندوزی خبر داد: رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت و سرمایه‌گذاری در دولت رئیسی تبلیغات نامزدها ساعت ۸ صبح فردا به پایان می‌رسد ثبت‌نام آزمون استخدامی ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی از فردا آغاز می‌شود امیر الهامی: حضور پرشور مردم در انتخابات موجب انسجام ملی می‌شود پزشکیان: مگر برنامه دارید؟ برنامه به کتاب آوردن نیست/ جلیلی: دلار ۳هزار تومان را ۳۰هزار تومان کردید؛ کسی نیستم که در مواجهه با اولین مشکل، بهانه بیاورم سردار پاکپور: مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه در مردم‌یاری نیز فعال است
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طرح برخی وعده‌های اجرانشدنی از سوی نامزدهای انتخابات در روند مشارکت تأثیر منفی خواهد داشت، گفت: مردم با توجه به وعده‌ها و تحلیل‌هایی که در دو مناظره هفته جاری انجام می‌شود، عزم خود را برای مشارکت فعال و پرشور پای صندوق‌های رأی جزم می‌کنند، زیرا می‌دانند یکی از مؤلفه‌های قدرت دولت چهاردهم پشتوانه قوی و بالای مردمی است.
حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 02
کد خبر: ۲۴۷۸۵۸

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به باور برخی ناظران، وعده های اجرانشدنی و دروغ مطرح شده به وسیله برخی نامزدها در مناظره های انتخاباتی بدون توجه به تجربه توأم با شکست پول‌پاشی و نیز وعده‌های عجیب‌تر پرداخت یارانه به مردم که بارها دولت‌ها گفته‌اند موجب کسری بودجه، تورم بیشتر و قدرت خرید کمتر مردم می شود، باعث دلسردی مردم شده است.


در این میان مشارکت پرشور در انتخابات مستلزم برخی عوامل است که یکی از مهم ترین آنها را می توان صداقت نامزدها با مردم در بیان وعده ها و برنامه ها دانست.

 

در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در زمان عادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای تبلیغات به شهرستان ها می روند و با مردم چهره به چهره صحبت می کنند تا زمینه ساز ایجاد شور و شوق انتخاباتی باشند


حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی درباره اصلی ترین دلایل تمایل مردم به مشارکت پرشور در انتخابات ریاست جمهوری به «راهبرد معاصر» گفت: آمار مشارکت مردم در انتخابات دور نخست ریاست جمهوری را از ابعاد مختلف می توان تحلیل و بررسی کرد. بعد از شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور جدید طبق اصل 131 قانون اساسی می بایست در مدت 50 روز  تعیین می شد که بخشی از این مدت به برگزاری مراسم های عزاداری رئیس جمهور شهید و هیئت همراه گذشت، بخشی برای ثبت نام نامزدها و روال اداری بود و طبعاً فرصت زیادی برای تبلیغات مبتنی بر مشارکت حداکثری و اثرگذار بر جامعه باقی نماند.

 


وی با بیان اینکه انتخابات و اثرگذاری بر آحاد مختلف جامعه ساز وکارهایی دارد که از قبل باید آماده شوند، افزود: آمادگی آحاد مختلف جامعه از یک سال قبل از انتخابات مهم ریاست جمهوری کلید می خورد تا نامزدها بتوانند روی افکار عمومی کار کنند، ضمن اینکه در این مدت مردم به تدریج نامزدها و  کسانی را که رسانه ها از آنها به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام می برند، می شناسند و شناخت خود را کامل می کنند.


کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در زمان عادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای تبلیغات به شهرستان ها می روند و با مردم چهره به چهره صحبت می کنند تا زمینه ساز ایجاد شور و شوق انتخاباتی باشند.


کنعانی مقدم درباره روال عادی برگزاری انتخابات گفت: در سال منتهی به انتخابات نامزدها  کمپین های انتخاباتی برگزار می کنند و ستادهای انتخاباتی به انحاء مختلف فعال می شوند، اما در این دوره خبری نبود، زیرا نامزدها فرصت نداشتند. در فرصت باقی مانده از تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری آنها می توانند کارهای خاص و معناداری برای ایجاد شور و شوق انتخاباتی انجام دهند تا شاهد حضور حماسی مردم باشیم.


وی تصریح کرد: احزاب و تشکل های سیاسی بعد از شهادت آیت الله شوکه شدند و درگیر هضم این رخداد تلخ بودند، به طوری که می توان گفت همچنان خود را پیدا نکرده اند، چه برسد به اینکه بخواهند وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شوند. به دلیل اینکه از قبل برای این کار آمادگی نداشتند، نتوانستند مردم بیشتری را مجاب به حضور در پای صندوق های رأی کنند.


کنعانی مقدم یادآور شد: کسی تصور نمی کرد به سرعت و پیش از موعد وارد مرحله انتخاباتی شویم، زیرا حدود 1.5 سال تا انتخابات بعدی فرصت در پیش بود. احزاب آنگونه که انتظار می رفت نتوانستند دفاتر و ستادهای خود را در سراسر کشور فعال و رقابت های انتخاباتی را با شور و هیجان دنبال کنند. مناظره هایی که باید در دانشگاه ها، مساجد و هیئت های مختلف برگزار می شد، انجام نشد و مجموع این عوامل کاهش مشارکت را در این دور از انتخابات به دنبال داشت.


وی درباره نحوه ورود نامزدهای انتخاباتی به مناظره های رسانه ملی گفت: معتقدم نحوه برگزاری مناظره ها سد راه تشخیص درست مردم شد. متأسفانه برخی نامزدها نتوانستند حساسیت مردم را برای حضور در پای صندوق های رأی برانگیزند.


کنعانی مقدم با بیان اینکه وعده های انجام نشدنی برخی نامزدها باعث ریزش آرای مردم شد، تأکید کرد: در مناظره ها وعده وعیدهایی داده می شود که انجام برخی از آنها در حیطه اختیار رئیس جمهور نیست یا در شرایط فعلی اقتصاد کشور قابلیت اجرا ندارد. وعده های مختلف که مردم می دانند امکان پذیر نیست، به نوعی توهین به شعور مردم تلقی می شود. مردم از اینکه برخی نامزدها دروغ می گویند و وعده های اجرانشدنی مطرح می کنند، ناراحت می شوند. با توجه به اینکه بسیاری از مردم خواستار مشارکت در انتخابات و حضور پای صندوق های رأی هستند، به دلیل نوع رفتار نامزدها اقبال عمومی کاسته می شود.


کارشناس مسائل سیاسی درباره راهکارهای افزایش مشارکت مردم پای صندوق های رأی در دور دوم انتخابات گفت: مردم با توجه به وعده ها و تحلیل هایی که در دو مناظره هفته جاری انجام می شود، عزم خود را برای مشارکت فعال و پرشور پای صندوق های رأی جزم می کنند، زیرا می دانند یکی از مؤلفه‌های قدرت دولت چهاردهم پشتوانه قوی و بالای مردمی است؛ به همین دلیل مردم باید به آنچه درمناظره ها گفته می شود توجه و نامزد اصلح انتخاب کنند.

معتقدم نحوه برگزاری مناظره ها سد راه تشخیص درست مردم شد. متأسفانه برخی نامزدها نتوانستند حساسیت مردم را برای حضور در پای صندوق های رأی برانگیزند


کنعانی مقدم تصریح کرد: وقتی مردم به این باور برسند نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری می تواند سکان اجرایی کشور را به بهترین نحو ممکن در دست بگیرد و آمادگی مواجهه و غلبه بر بحران‌ها و مشکلات سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی و امنیتی داشته باشد، قطعاً پای صندوق رأی با توان و آمادگی بیشتری حاضر می شوند.


 وی گفت: دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مناظره ها باید درباره آنچه به مردم می گویند، صادق باشند و بدانند شعور و درک سیاسی و اقتصادی مردم بسیار بالاست؛ لذا باید واقعیت ها، راهکارها و برنامه های خود را برای رفع مشکلات با مردم در میان بگذارند.


کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اگر ناظر بر این محورها با مردم مواجه شوند، بسیاری از حساسیت ها و بد گمانی های مردم از بین می رود و جمعه آینده شاهد برگزاری انتخابات پرشور با حضور اکثریت مردم ایران پای صندوق های رأی خواهیم بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده