این علائم نشان دهنده ابتلا به بیماری تب دنگی است-راهبرد معاصر

این علائم نشان دهنده ابتلا به بیماری تب دنگی است

یک متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص افزایش تب دنگی یا تب دانگی در کشور گفت: بیماری دنگی از طریق گزش پشه آئدس از پشه به انسان منتقل می‌شد و امکان انتقال از انسان به انسان نیست.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 10
کد خبر: ۲۴۹۳۴۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر خاطره عربیخوان اهمیت این بیماری را در سرعت گسترش بالای آن دانست و افزود: طی یک قرن اخیر موارد ابتلا به این بیماری تقریباً ۸ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه هرچند طی یک دهه اخیر این پشه را در مناطق جنوبی کشور داشته‌ایم ولی آلوده نبوده‌اند، بیان کرد: اخیراً از طریق کشور‌های عربی این پشه وارد کشور ایران شده است.

متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه از هر ۴ نفری که توسط پشه آلوده گزیده می‌شوند تنها یک نفر معادل ۲۵ درصد موارد مبتلا می‌شوند، گفت: از این ۲۵ درصد سه چهارم موارد طی یک هفته بهبود پیدا می‌کنند و تنها یک چهارم دچار بیماری شدید و تهدید کننده حیاتی می‌شوند.

وی در خصوص علائم این بیماری اظهار کرد: این بیماری کاملاً علائم غیر اختصاصی دارد و پزشک تنها با شرح حال و مباحث اﭘﻴﺪﻣﻴﻮﻟﻮژی باید به فکر این بیماری باشد تا اقدامات تشخیصی و درمانی لازم انجام شود.

عربیخوان با اشاره به اینکه این بیماری با تب بالا و ناگهانی بروز می‌کند و درد شکم، درد‌های استخوانی از دیگر علائم همراه هستند، گفت: بیماری به عنوان تب استخوان شکن هم نامیده می‌شود، همچنین بدن درد، تب و استفراغ، بزرگی غدد لنفاوی و ضایعات پوستی در تشخیص این بیماری به پزشک کمک می‌کند.

وی بیان کرد: پس از شک بالینی با کار‌های آزمایشی این بیماری رفع یا تائید می‌شود، همچنین در خصوص پیشگیری از این بیماری باید نسبت به جلوگیری از تخم‌ریزی پشه اقدام کرد.

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: تخم‌ریزی این پشه بیشتر در مخازن آب و پسماند‌های آب اتفاق می‌افتد، همین طور دفع مناسب زباله‌ها و سم پاشی ضروری بوده و از پشه کش‌ها باید استفاده شود.

وی افزود: فرد هم ضمن پرهیز از سفر به مناطق پرخطر و اندمیک، باید لباس‌های مناسب پوشیده و از توری‌های مناسب در پنجره‌ها استفاده کند.

عربیخوان گفت: گرمایش اقلیمی و گرمایش هوا موجب شده که این بیماری در سطح جهان در حال گسترش باشد و با توجه به اینکه سه چهارم افراد مبتلا بدون علامت هستند؛ این دو مورد موجب می‌شود که بیماری گسترش سریعی در هر کشور داشته باشد که اقدامات جدی را طلب می‌کند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار