به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدرسول نظافتی مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با اشاره به بازار سیاه به وجود آمده در حوزه خمیرمایه گفت: موضوع قیمت خمیرمایه در بازار گاهی حدود تا صددرصد افزایش داشت نسبت به قیمت مصوب خمیرمایه و با این حال بازهم موضوع دسترسی پذیری خمیرمایه برای نانوایان ما محدود شده بود یعنی همه نانوایان ما به میزان مورد نیازشان دسترسی نداشتند و اگر هم به صورت موردی دسترسی پیدا میکردند با قیمتهای غیرمصوب قاعدتا و بالاتر از نرخ مصوب بود.
در طرح هوشمندسازی که منطق تخصیص آرد یارانهای واحد خبازی بر مبنای عملکرد صورت گرفت ما در این سامانه به دلیل این که مصرف خمیرمایع هم یک درصدی از میزان آرد اختصاص یافته شده است یعنی نانوایان ما میزان مصرف خمیرمایه شان وابستگی کامل به میزان آردشان دارد به همین خاطر با هماهنگیهایی که وزارت صنعت معدن و انجمن کارخانجات خمیرمایه و اتحادیههای نانوایان کل کشور با طرح هوشمندسازی داشتند این امکان فراهم شد تا خمیرمایه ما به ازای تخصیص هوشمند آرد یعنی هر نانوایی که در سامانه اقدام به خرید آرد یارانهای انجام میدهد ما به ازای آردی که به آن تخصیص پیدا میکند همان میزان دسترسی به خرید خمیرمایه با نرخ مصوب دارد.
وی در میز اقتصاد گفت: اساسا دستاوردهای طرح هوشمندسازی در موضوع صرفه جویی آرد و در موضوعات فنی تقسیم میشود یعنی در موضوعات فنی یکسری دستاوردهایی داریم که تقریبا در کل کشور تجربه مشابه این را تا الان نداشتیم مثلا در موضوع مرکز تماسی که در موضوعات فنی در اختیار نانوایان عزیزمان قرار دادیم تا موضوعات و مشکلاتشان را از این محل پیگیری کنند این مرکز تماس به صورت 24 ساعت شبانه روز و تا هفت روز هفته پاسخگوست تا الان بیش از یک و نیم میلیون تماس را پاسخ دهی داشته است.
نظافتی در ادامه گفت: در این عمر 25 ماهه طرح هوشمندسازی میزان صرفه جویی به لحاظ تناژ آرد بگویم تقریبا سه میلیون و 610 هزار تن صرفه جویی آرد داشتیم که عدد ریالی آن را بخواهیم بگوییم 65 هزار میلیارد تومان صرفه جویی منابع ریالی بود./تسنیم