پرداخت ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه به بخش نان-راهبرد معاصر

پرداخت ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه به بخش نان

نایب رئیس نان‌های سنتی گفت:از ابتدای تخصیص یارانه آرد و نان تا امروز نزدیک به ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه بابت نان پرداخت کرده ایم
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۴۱۴۵۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ در ویژه برنامه بالاتر به موضوع پرداخت یارانه به آرد و نانوا با حضور محمد جواد کرمی نایب رئیس نان‌های سنتی و حسن حسن خانی کارشناس اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد جواد کرمی نایب رئیس نان‌های سنتی گفت: مشکل ما در تولید آرد و نان این است که این یارانه چه مشکلاتی را بوجود آورده است؟ یارانه در حال حاضر به زنجیره توزیع می‌شود، ما اول ببینیم که چه اشکالی در زنجیره اتفاق افتاده است؟

وی افزود: بحث ما به عنوان تولید کننده این است که دولت به سال ۱۴۰۰ یک قیمت را بابت نان به ما داده است و الان بعد دوسال که از آن موقع گذشته و هزینه‌های ما بالا رفته ما با همان قیمت نان را می‌فروشیم، ما کاری نداریم که دولت می‌خواهد چگونه این یارانه را توزیع کند، ما بحث مان این است که حلقه آخر را که در واقع تولید نان است، در نظر بگیرند.

وی در ادامه گفت: آیا درست است که در مدت دو سال به تولید کننده اجازه افزایش قیمت ندهند؟ و بعد به آن واحد بگویند هزینه هایتان مانند ۱۴۰۲ باشد؟! در حال حاضر دولت ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند و سال دیگر این رقم به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

او اظهار داشت: اگر ما یک سه ضلعی را در نظر بگیریم که یک بخش آن دولت است و یک بخش آن تولید کننده و یک بخش آن مصرف کننده، می‌بینیم هر سه ضلع ناراضی هستند و علت این نارضایتی‌ها پرداخت مبلغ سنگین یارانه است.

کرمی تصریح کرد:در حال حاضر تا امروز نزدیک به ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه بابت نان پرداخت می‌کنیم.

با این شرایطی که الان وجود دارد برای تولید کنندگان نان که الآن در این زنجیره توزیع می‌شود، ما کاملاً با این طرح مخالفیم و نظرمان این است که برود به سمت پرداخت به حساب مردم واریز شود، چون در این شرایطی که برای تولید کننده نان به وجود آمده، شرایط را برای ما سخت شده و این دستگاه‌هایی که در واحد‌های ما نصب شده هر روز و هر روز نظارت‌هایی که اتفاق می‌افتد، ما با نظارت مخالف نیستیم، اما شما ببینید نانوایان هر روز سهمیه شان کم می‌شود، هر روز به اتحادیه مراجعه می‌کنند.

در ادامه حسن حسن خانی کارشناس اقتصادی گفت:تجربه گران کردن و پرداخت نقدی به مردم از سال ۸۹ در کشور اجرا شده است، وقتی گفتند هدفمندی یارانه ها، آن موقع ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم تخصیص دادند و یک سری کالا‌ها را گران کردند.

او بیان کرد: واقعی شدن قیمت‌ها اگر در همان سال، در همان دوره در نظر بگیرید یک اتفاقی می‌افتد، تلاطمات نرخ ارز در کشور تحریم شده ما باعث شده که فاصله بسیاری از اقلام کالایی؛ کالا‌های تجارت پذیر عمدتاً با خارج از مرز‌ها یک رقم معناداری پیدا کند. کیسه آردی که اینجا مثلاً با احتساب یارانه می‌شود ۴۰ هزار تومان، یک دفعه خارج از مرز‌ها می‌شود ۶۰۰ هزار تومان بنابراین بی تفاوتی در این حوزه خسارت به بار می‌آورد.

حسن خانی گفت:صریحاً عرض می‌کنم، من معتقدم که گران کردن کالا به خصوص کالای اساسی و ما به ازای آن پرداخت نقدی به مردم راه حل نیست، چون بعد از مدتی این پرداختی شما اگر ثابت بماند طبیعتاً در تورم‌های بالا میزان پرداختی ثابت و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. مسئله ما میزان پرداخت به مردم نیست، بلکه حفظ قدرت خرید مردم است. 

این کارشناس اقتصادی گفت:اگر یارانه به زنجیره پرداخت شود و زنجیره هم شفاف بتوانیم دولت حکمران اقتصادی بتواند زنجیره را شفاف کند، با پرداخت یارانه به زنجیره می‌توان نرخ را پایین نگه داشت.

او افزود:ما شش گلوگاه سیاستی در زنجیره آرد و نان داریم، از تصمیم کشاورز به کاشت گندم بر اساس قیمت خرید تضمینی گندم در سال قبل یا واردات گندم در نظر بگیرید تا خرید تضمینی که اتفاق می‌افتد و پرداخت می‌شود به کشاورز تا وقتی که این گندم خریداری شده یا واردات شده به سیلو تحویل داده می‌شود تا وقتی که از سیلو به شرکت تولید آرد تحویل داده می‌شود تا وقتی از شرکت تولید آرد به نانوا تحویل داده می‌شود و تا وقتی که تبدیل به نان می‌شود و به دست مردم می‌رسد. 

خیلی از نانوایان در کشور ما هستند که درست کار می‌کنند و هیچ وقت سهمیه شان کم نشده است، تقریباً آمار‌هایی که می‌دهند خود دوستان طرح، مسئولان طرح باید بیایند بگویند، اما من فکر می‌کنم بیش از نیمی از افراد سهمیه آردشان کم نشده است، بیش از نیمی از نانوایان سهمیه شان کم نشده، بعضاً زیاد هم شده است. وقتی نانوا نانش را می‌پزد و سهمیه اش را هم می‌گیرد، تراکنش او ثبت می‌شود./باشگاه خبرنگاران جوان 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده