به بهانه سالگرد شهادت امام سجاد (ع)-راهبرد معاصر

به بهانه سالگرد شهادت امام سجاد (ع)

در تقویم، فاصله شهادت امام حسین (ع) تا امام سجاد (ع) ۲روز است، اما در تاریخ اسلام دوران امامت امام چهارم، ۳۴سال و ۲روز است. این دوران یکی از عجیب‌ترین مقاطع تاریخ اسلام و تشیع است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۵۰۳۶۵
به بهانه سالگرد شهادت امام سجاد (ع)

به گزارش راهبرد معاصر؛ عصر عاشورا، امام سجاد (ع) تنها مرد بنی‌هاشم بود و فاصله قطع‌شدن رشته امامت تا ادامه آن هم، تنها یک جمله بود: «این جوان بیمار است»؛ جمله‌ای که حمیدبن مسلم -وقایع‌نگار حادثه عاشورا- به شمر گفت؛ شمری که با شمشیر آخته وارد خیمه امام شده بود و آماده شرارت بیشتر.

قرار بود خطبه نمازجمعه شام را امام سجاد (ع) بخواند. یزید مانع شده بود، اما به اصرار مردم بالاخره امام بالای منبر رفت: «هر کس که مرا شناخت که شناخت، ولی برای کسانی که نشناخته‌اند می‌گویم، من فرزند مکه و منا هستم، من فرزند زمزم و صفا هستم، من فرزند کسی هستم که حجرالاسود را با ردایش جابه‌جا کرد و در جای خود گذاشت. من فرزند بهترین کسی هستم که طواف و سعی و حج انجام داد، من فرزند محمد مصطفی (ص) و علی مرتضی (ع) هستم. من فرزند فاطمه زهرا (س) بانوی بانوان جهانم...» صدای گریه و زاری مردم بلند شده بود.

یزید دستور داد اذان بگویند تا کلام امام قطع شود. موذن گفت: «الله اکبر»، امام فرمود: «هیچ‌چیز بزرگ‌تر از خدا وجود ندارد». گفت: «اشهد ان لا اله الاالله»، فرمود: «مو و پوست و گوشت و خونم به یکتایی خدا گواهی می‌دهد». گفت: «اشهد ان محمدا رسول‌الله»، امام فرمود: «تو را به حق این محمد چند لحظه صبر کن»، بعد رو به یزید فرمود: «این محمد جد من است یا تو؟ اگر بگویی جد توست که دروغ گفته‌ای و اگر جد من است، پس چرا پدرم را کشتی و اموال او را غارت کردی و خاندانش را به اسارت گرفتی؟» ولوله بین مردم افتاده بود. یزید فریاد زد که موذن اذان را تمام کند و نماز را شروع کرد. جمعیت نماز نخوانده، رفته بودند./ همشهری 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده