مگر نمی دانید با روضه خوان صاحب روضه هم می آید؟-راهبرد معاصر

مگر نمی دانید با روضه خوان صاحب روضه هم می آید؟

پیرغلام اهل بیت حاج اکبر بازوبند گفت: خدا آیت الله گلپایگانی را رحمت کند. فرمودند که مگر نمی دانید با روضه خوان صاحب روضه هم می آید؟
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 30
کد خبر: ۵۶۸۹۹

به گزارش راهبرد معاصر حجت الاسلام بهاءالدین قهرمانی نژاد، کارشناس تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، که مهمان مهیار عبدالهی در برنامه «رو به راه» شبکه قرآن بود، در ابتدا گفت: راه یافتگان برای رسیدن به مسیرحقیقت 5 مرحله را طی می کنند. علم، ایمان، یقین و باور، جذبه و عشق و در آخر مرحله فنا و ذوب شدن در ولی و کسی که شما را به آن مسیر دعوت کرده است. این می شود زندگی واقعی. اینکه ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که انسان تا به این موضوع نرسد نمی تواند درک کند. این امری شهودی و یافتنی است. تصور کنید کسی بویایی ندارد و شما می خواهی برای او بوی مشک و عنبر را توصیف کنی. چطور توصیف می کنی؟ یا مثلا برای کسی که مزه ها را نمی فهمد مزه عسل مرغوب را توضیح بده! چطور می خواهی بگویی؟ وقتی این 5 مرحله در انسان انجام شد و به اینجا رسید می شود شب عاشورا. در شب عاشورا امام حسین(ع) به اینها می گوید بروید. من از همه شما راضی هستم. یعنی امتحانتان تا اینجا بود. اینکه مقدر الهی بود که اینها بمانند به جای خود. نتیجه اینطور می شود که این اصحاب آن شب با علم به این موضوع می مانند و به مسیرخود ادامه می دهند.
این استاد حوزه و دانشگاه با توصیف سخنان حضرت در شب عاشورا به اوج تعالی، تاکید کرد: هیچ فرمانده ای نمی گوید همه شما کشته می شوید. اما امام آن شب اعلام می کند که همه شما به شهادت خواهید رسید. ما به اینها می گوییم راه یافتگان و عده ای دیگر در مسیر راه یافتگی می شوند پیوستگان. در این پیوستگان کسانی را می بینید. قبلش زهیر آمده است. فردای آن روز حر می آید. حر در مسیر خیلی از دستوراتی را که به او داده بودند به خاطر جذبه ای که به اباعبدالله پیدا کرد انجام نداد. او نباید می گذاشت افرادی به امام حسین (ع) ملحق شوند. ولی مانع نشد. اگر ابن زیاد بود می گفت باید مانع شوی. حر در نماز هم به امام حسین (ع) اقتدا کرد. پیوستگان چه خصوصیاتی داشتند؟ جوانمردی، انسانیت، ادب، رسیدگی به بیچارگان.

قهرمانی نژاد یادآور شد: ساحران آمدند که حضرت موسی را به دستور فرعون مغلوب کنند. به فرعون گفتند اگر ما این را مغلوب کنیم جایزه ای داریم. گفت جایزه چیست. شما جزو مقربین من می شوید. اینها وقتی که ملاحظه کردند و ماجرای عصا را دیدند فهمیدند سحر نیست و ایمان آوردند. سِر این ایمان چیست؟ خیلی از بزرگان می گویند که اینها آن اول ادبی که نسبت به حضرت موسی نشان دادند و گفتند اول شما کارت را بکن بعد ما مهم بوده است. در حر و در زهیر هم این ادب وجود داشت. زهیر خیلی به اهل بیت تمایل نداشت. در قبل از انقلاب هم بود طیب حاج رضایی، شهید حاج مهدی عراقی خودش نقل کرده بود که امام وقتی به ایران آمد گفته بود من را به شاه عبدالعظیم ببر و پرسیده بود قبر طیب کجاست. بعد می گوید خودم دیدم که امام خمینی وقتی روی مزار او حمد وسوره خواند گفت طیب تو پاک شده ای. دعا کن که من هم در این مسیرقرار بگیرم. امام در اوج تواضع بود.

این مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: پیوستگان گروهی دیگر از راه یافتگان هستند که ادب، جود، سخا، رسیدگی به بیچارگان و محبت ویژگی شان است. جاماندگان گروه سوم هستند. اینها چند دسته اند. آدم هایی که می نشینند و حساب و کتاب می کنند. جالب این است که این افراد برای اباعبدالله که حجت خداوند بوده است مصلحت اندیشی کرده اند. خیلی عجیب است. بخشی مصلحت اندیشان بودند که گفته می شود به اباعبدالله نپیوستند. آنجا امام جمله ای می گوید آنهایی که با من همراه نشدند به نهایت سرفرازی و حقیقتی که باید نرسیدند. بنابراین دسته اول جاماندگان مصلحت اندیشانی چون عبدالله بن عباس هستند. سلیمان بن صرد خزاعی در قضیه قیامی که مسلم در کوفه دارد اگر می آمد مسلم را یاری می داد شاید ورق تاریخ طور دیگری عوض می شد. شاید عاشورایی اتفاق نمی افتاد. آمد و مصلحت اندیشی کرد. مگر مصلحت دست او بود؟ این امام است و این هم نائب امام است و بنابراین زمانی که باید می آمد نیامد.

قهرمانی نژاد اذعان کرد: گروه دوم دلبستگان به دنیا هستند. اباعبدالله سراغ زهی رفرستاد. زهیر از جوانمردانی بود که آمد. فرستاده امام گفت من فرستاده اباعبدالله هستم. امام با تو کار دارد. زهیر گفت من کاری با اباعبدالله ندارم. همسرش گفت خجالت نمی کشی. پسرامیرالمومنین (ع) و فاطمه (س) تو را می خواند. بعد بلند شد و رفت. عین همین ماجرا در منزلگاه قصر بنی مقاتل می گفتند اتفاق افتاد. آنجا امام به سراغ عبیدالله بن جوفی رفت و گفت بیا. او گفت من می دانم تو حق هستی ولی من به دنیا دل بسته ام. می خواهم بمانم. پول بخواهی می دهم. اسبم تندرو است آن را ببر. امام گفت من خود تو را می خواهم. می خواهم بیایی و گذشته ات را درست کنی. نیامد. برخی از این افراد عاقبت به شر شدند.

وی ادامه داد: گروه بعدی که فریفتگان هستند خطرناکند. فریفتگان زر، زور و تزویر هستند. اباعبدالله روز عاشورا در مقابل اینها می ایستد و با یارانش زمزمه ها و عاشقانه ها دارد. فردا وقتی مقابل لشگر کوفه قرار می گیرد می گوید مگر شما برای من ننوشتید که بیا. دانه دانه اسمشمان را برد. اما وقتی لقمه حرام در شکم باشد و زر و زور و تزویر جلوی چشمشان را گرفته باشد حقیقت را نمی بینند.

شمر زمانه ات را بشناس

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه کسانی که می گویند وضعمان خوب است، اینهایی که دائم سرسجاده هستند و دیده ام دیگران را تحقیرمی کنند به شدت باید بترسند، تصریح کرد: ما در زیارت عشورا می گوییم سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ. شمر برای آن زمان بود و مرد و به درک واصل شد. شمر زمانه ات را بشناس. اینکه وظیفه فعلی تو چیست. گروهی به نام انجمن حجتیه دیدگاهی نسبت به امام زمان (عج) داشتند. می گفتند ظلم و ستم و فساد هر وقت زیاد شود امام زمان می آید. ما باید امر به معروف و نهی از منکر نکنیم که ظلم و ستم زیاد شود تا امام زمان بیاید. این چه فکری است؟ بنابراین نتیجه ای که می خواهم بگیرم این است که سه گروه در تاریخ بودند. راه یافتگان، پیوستگان، جاماندگان. می خواهی جزو کدام گروه باشی؟ تو باید سعی کنی راه یافته باشی. اگر نشدی سعی کن پیوسته شوی. کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش چه کنی؟ اگر در زمانه خودمان این مسیر را نرویم بدبختی برایمان می ماند و جامانده می شویم. اطاعت از ولی امر انسان را در این مسیر قرار می دهد. شهید حاج قاسم سلیمانی می گفت : والله والله والله مسیرعاقبت بخیری از اطاعت از رهبر انقلاب است. تویی که از رهبراطاعت نمی کنی با امام زمان چه کار داری؟ درسی که ما از این بحث ها می گیریم به این مطلب ختم می شود.

مگر نمی دانید با روضه خوان صاحب روضه هم می آید

همچنین در ادامه برنامه، پیرغلام اهل بیت حاج اکبر بازوبند مهمان برنامه بود. او گفت: عشق امام حسین(ع) همه را از خود بیخود کرده است. هر که از عشق تو دیوانه نشد عاقل نیست/ عاقل آن است که از عشق تو دیوانه شود. خدا می داند در برخی مجلس ها 2 یا 3 نفر نشسته اند. مثل همان مجلسی که مقام معظم رهبری نشسته اند. ولی ما ظاهر را نمی بینیم. با حالی که در این مجلس است، ایمانمان این است که صاحب عزا هست. وقتی به مجلس می رویم به ظاهر نگاه نمی کنیم. خدا آیت الله گلپایگانی را رحمت کند. فرمودند که مگر نمی دانید با روضه خوان صاحب روضه هم می آید؟
وی ادامه داد: من در محضر حضرت آیت الله رشاد زنجانی بودم. قبل از انقلاب از دنیا رفتند. من یک روز به منبرشان در مسجد صاحب الزمان رفتم و گفتم حسین جان قربان حرم خلوتت بروم. پایین که آمدم من را صدا کرد. اینقدر گریه کرده بود و گفت چه کسی به تو گفته حرم امام حسین(ع) خلوت است؟ مگر نمی دانی انبیا به زیارت ایشان می آیند. اگر نمی دانی 124 هزار پیغمبر بالاتر از همه اینها مادرش حضرت زهرا(س) می آید. این مجلس های حالای ما ظاهرش مهم نیست. امر وزارت بهداشت است و ما می گوییم چشم. اما آیا خودشان هم در مجلس نیستند؟

بازوند تاکید کرد: من از کودکی می خوانم. خدا می داند و در بیشتر مجالس گفته ام هر دستگاهی هر مقامی و هر پستی یک روز بازنشسته می شود و تنها جایی که بازنشستگی ندارد دستگاه امام حسین(ع) است. تازه وقتی پیرشدی به تو مدال پیرغلامی می دهند. عکس های خیلی ها را در این برنامه می بینم. این بزرگان ما را نصیحت می کردند. می گفتند اگر این حنجره را به کسی فروختی به کسی دیگر نده. تو به امام حسین (ع) فروخته ای. امسال شرایط عزاداری ها اینطور شده است و این یک امتحان است. امیرالمومنین فرموده اند دنیا دار آزمایش است و برای جای دیگر خلق شده ایم. امشب خدا می داند که هر خیابانی آمدیم دیدیم راه نیست. با پسر برادرم گفتم من باید برسم. راهی نداریم جز اینکه با موتور برویم و برسیم. من دعا می کنم همیشه در حق شما و همه زحمت کشانی که صدا را به خانه ها و حتی کشورهای دیگر می برند تا برای امام حسین(ع) قطره اشکی ریخته شود.
این پیرغلام اهل بیت یادآور شد: نمی دانم چقدر مشهد، کربلا و مکه رفته ام ولی بیشتر از کوپن به ما داده اند. سال گذشته به همسرم گفتم بیا این سفر کربلا را با یکدیگر برویم و رفتیم. زیارت کردیم. روز آخر می خواستیم برویم فرودگاه نجف آنقدر از خود بی خود شدم. سرم را روی قتلگاه گذاشتم. دوسه کلام  حرف زدم که نباید می زدم. گفتم حسین آمده ام از تو سوال کنم به چه جرمی تو را کشتند. حالا شما را کشتند چرا خواهرت را زدند؟ این نوحه ای که جامعه مداح می خوانیم از حلقوم آقا امام حسین (ع) است. به این شب عاشورا عقیده و ایمان ما این است که اگر کمک امام حسین(ع) نبود حضرت زینب بدن را پیدا نمی کرد.

وی در پایان گفت: پرستاران و پزشکانی که جان برکف ایستاده اند بر گردن همه حق دارند. به حق حضرت زهرا(س) امیدواریم خداوند همه آنها را حفظ کند. کسانی که از دنیا رفته اند با شهدای کربلا محشور شوند. امام حسین(ع) را کشتند. ایشان و شهدای کربلا روز به روز جلوه شان بیشتر شده است. سردار سلیمانی هم همیشه در قلب ما زنده است.

«رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که در 15 شب ابتدایی ماه محرم هر شب ساعت 24 تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می شود.

 

فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده