تاج: افزایش ناگهانی هزینه باشگاه‌ها مرگ است-راهبرد معاصر

تاج: افزایش ناگهانی هزینه باشگاه‌ها مرگ است

رئیس فدراسیون فوتبال گفت اینکه باشگاهی به یکباره هزینه‌هایش را افزایش دهد با مرگ روبه‌رو می‌شود نه زندگی.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 20
کد خبر: ۲۵۰۶۴۲

به گزارش راهبرد معاصر؛  مهدی تاج درباره بحث رعایت قانون سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری اظهار داشت: بسیاری از قراردادهایی که بسته می‌شود، به بازیکنان پرداخت نمی‌شود که علتش عدم درآمد باشگاه‌هاست یا پولی ندارند. قصه استراماچونی، چند مربی و بازیکن پرسپولیس و ... را به خاطر داریم که پول‌شان پرداخت نشد و علاوه بر آن، خسارت نیز دادیم. در نهایت به جمع‌بندی رسیدیم که حاکمیت وارد بحث‌های اینچنینی شود، وگرنه راه درست این بود که هر باشگاهی پول دارد، بازیکن گرانقیمت بگیرد و اگر ندارد، بازیکن بفروشد، ولی فیرپلی مالی در لایحه برنامه هفتم تصویب شد.

وی در ادامه افزود: چند توضیح لازم است که باید درباره آن فکری شود و بگویم. همه با این موضوع موافق هستند که باید به باشگاه‌ها کمک کنیم. تیم ملی ما در رنکینگ در آسیا دوم است، در صورتی که به لحاظ نتیجه، تیم ملی بهتر از ژاپن نتیجه گرفته است. علت دوم بودن تیم ملی، نتایج باشگاه‌ها در آسیاست. سال گذشته تعلیق بودیم، ولی امسال هفت باشگاه ایرانی مجوز گرفتند. در ژاپن پنج تیم مجوز گرفتند. یکی صحبت از سندسازی می‌کند، ولی می‌توانند همه چیز را ببینند و اگر خلافی هست، بگویند.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: AFC به هفت باشگاه ایرانی مجوز داده است و هیچ نگرانی بابت آن ندارد، چون همه چیز شفاف، حساب شده و عریان مشخص است! ما 10، 20 جلسه بدوی و استیناف درباره صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه برگزار کردیم و هفت باشگاه مجوز گرفتند، ولی هیچ‌کس از فدراسیون فوتبال تشکر نکرد و نگفت کشوری که تا دیروز جریمه می‌شد، از سوی AFC تشویق شده است. این موضوع امتیازی برای کشور است. کشور ما به لحاظ مجوز حرفه‌ای در آسیا اول است، در صورتی که در کره جنوبی فقط پنج باشگاه مجوز گرفتند. می‌گویند برای مجوز حرفه‌ای سندسازی شده، در صورتی که همه چیز شفاف است.

تاج ادامه داد: وقتی تیم ملی در ورزشگاه آزادی بازی می‌کند، چیزی نزدیک به 15 تا 30 هزار نفر به ورزشگاه می‌آیند، مگر اینکه با ژاپن و کره جنوبی بازی داشته باشیم که 120 هزار تماشاگر بیایند. برای باشگاه‌های ما اما، کمترین تماشاگری که می‌آید 60 هزار نفر است. بنابراین، باید به علایق مردم احترام بگذاریم. نتایج سپاهان همچنان در اصفهان بهترین دستاورد برای مسئولانش تلقی می‌شود. پرسپولیس در کشور مورد علاقه مردم است، استقلال نیز همین وضعیت را دارد. ما باید به این باشگاه‌ها از راه‌های قانونی کمک کنیم. تراکتور در تبریز و نساجی در قائمشهر بیشترین علایق را در بین مردم دارند. مردم در انزلی با ملوان زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت سقف قرارداد برای باشگاه‌ها تأکید کرد: ما نباید تلاش کنیم سفره فوتبال کم شود، اما باید با پلشتی‌ها، زیرمیزی‌ها و دوگانه نوشتن‌ها مبارزه کرد. اینها وظایف ماست. سال گذشته خیلی مورد انتقاد قرار گرفتیم و همه اعتراض کردند، چون مدیران ما برای افراد توضیح ندادند این سقف قرارداد فقط یک موضوع نیست. باشگاهی که می‌گوید با گذاشتن سقف قرارداد و بودجه بیچاره شده‌ایم، اگر سقف قرارداد نگذاشته بودیم امسال محروم می‌شدید. الحمدالله کاری اصولی و درست انجام می‌دهیم و پای آن محکم می‌ایستیم.

رئیس فدراسیون فوتبال اشاره‌ای به عدم نتیجه‌گیری باشگاه‌ها در آسیا کرد و گفت: در آسیا رقبایی داریم که باید با آنها رقابت کنیم. امیرالمومنین علی (ع) می‌گوید امان از کمی توشه و درازی راه. ما باید روی این موضوع فکر کنیم.

تاج ادامه داد: اینکه می‌گویند باشگاهی سقف قرارداد را دور زده، در واقع ما را دور نزده، خودش را دور زده است. همه قراردادها را ثبت و منتشر می‌کنیم. افزایش به یکباره و ناگهانی هزینه‌ها مرگ است و در آن زندگی نیست. تیم‌های بهمن، کشاورز، استیل آذین و ... را به خاطر می‌آورم که با نیت‌هایی هزینه می‌کردند و به یکباره رفتند. ما باید تلاش کنیم راه رفاقت سالم را در پیش بگیریم. امروز وقت قراردادهاست و سه چیز تصویب کردیم که خوب است. نخست اینکه، سهمیه خارجی باشگاه‌ها از 1+4 به 1+5 شد. دوم اینکه گفته شد حضور بازیکن خارجی را 60 دقیقه از بازی‌ها در نظر بگیریم، در صورتی که مربیان برخی مواقع بازیکنان را 20، 30 دقیقه به زمین می‌فرستند و بازیکن ممکن است دو گل بزند یا دو پنالتی بگیرد، بنابراین، شاید نتواند 90 دقیقه بازی کند. اصلاح درست 60 درصد بازی‌هاست نه 60 دقیقه در هر بازی. برخی از کارهای ما محصول رسانه‌هاست. در یکی از رسانه‌ها انتقاد شده بود که باشگاه اینترمیلان با مهدی طارمی 31 ساله قرارداد سه ساله بسته است و در ایران قرارداد با بازیکن بالای 30 سال یک ساله بسته می‌شود. به نظرم، قرارداد با بازیکنان 35 سال به بالا باید یک ساله بسته شود./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده