گزارش اعضای کابینه در آخرین جلسه دولت سیزدهم-راهبرد معاصر
روایتی از ماجرای اعتراض یک نماینده به هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز سردار نائینی: باید برد عملیات رسانه‌‎ای سپاه متناسب با اقدامات این نهاد باشد تعطیلی برخی روزها در تهران در هفته آینده به‌دلیل گرمای هوا صحت دارد؟ باقری: توسعه سیاست همسایگی و رفع تحریم‌ها از اولویت های سیاست خارجه است منصوری: به بنیاد مستضعفان بازمی‌گردم اعتبارنامه پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد وحیدی: به دنبال اخذ مجوز برای حضور سربازها در اربعین هستیم دستگیری ۲ سرکرده داعش توسط وزارت اطلاعات بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب در مراسمات تنفیذ پزشکیان: قطعاً ما با وحدت می‌توانیم موفق شویم مخبر: شهیدرئیسی مردم را به عنوان پشتیبان دولت به صحنه آورد بهادری جهرمی: به گواهی آمار، دولت سیزدهم دولت تصمیم و اقدام بود تاکید ایران به استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در مبادلات‌ بریکس معاون روابط عمومی سپاه منصوب شد دادستان دیوان محاسبات مشخص شد

گزارش اعضای کابینه در آخرین جلسه دولت سیزدهم

اعضای کابینه‌ی دولت سیزدهم در آخرین جلسه‌ی هیئت وزیران به ارائه گزارش عملکردی خود پرداختند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 24
کد خبر: ۲۵۱۴۲۸

به گزارش راهبردمعاصر؛ محمد مخبر در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم که صبح امروز چهارشنبه برگزار شد، ضمن قدردانی از 3 سال تلاش و مجاهدت بی‌وقفه اعضای دولت و گزارش عملکرد تحسین‌برانگیز وزرای دولت مردمی گفت‌: یکی از مهمترین نکات در کارنامه عملکرد دولتی مردمی آن است که تقریباً تمام اقدامات صورت‌گرفته از پشتیبانی، هدایت و حمایت رئیس جمهور شهید برخوردار بوده به نحوی که در مواردی ایشان موضوع را مدیریت و هدایت می‌کرد، در موارد خود مسئله را شناسایی و پیگیری می‌کرد و بعضی موارد را نیز با برگزاری جلسات ویژه رفع موانع می‌کرد.

 

سرپرست ریاست جمهوری پرکاری، درایت و تدبیر، ‌جامع نگری و تحول خواهی را بخشی از ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی شهید رئیسی برشمرد و افزود: رئیس جمهور شهیدمان حقیقتاً یک سبک حکمرانی نشات گرفته از منظومه فکری و عملی امام(ره) و رهبری شکل داد بوده و در دوره مدیریتی خود نیز کاملا در همین مسیر حرکت می‌کرد.

 

مخبر شهادت شهید رئیسی را ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای کشور خواند و بر لزوم تبیین جلوه‌های برجسته حکمرانی رئیس جمهور شهید از سوی همه اعضای دولت به منظور تقویت مدیریت اجرایی کشور تاکید کرد.

 

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه حمایت‌ها، هدایت‌ها، پشتیبانی‌ها و همچنین توصیه‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی از دولت مردمی را از جمله دلایل اصلی موفقیت دولت برشمرد و با بیان اینکه ایشان در موارد متعددی خلاء پشتیبانی رسانه‌ای از اقدامات و اصلاحات دولت را نیز در بیاناتشان جبران می‌کردند تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب همچنین در پی فقدان رئیس جمهور نقش محوری و اساسی در اداره کشور ایفا کردند که حقیقتا باید خدای متعال را به خاطر نعمت وجود ایشان شکر گزار باشیم.

 

مخبر هنر بزرگ رئیس جمهور شهید را همراه کردن و به صحنه آوردن مردم و همچنین بهرمند ساختن دولت از پشتیبانی مردمی عنوان کرد و گفت‌:‌ در موارد متعددی از جمله ماجرای هک پمپ بنزین‌ها، اغتششات پاییز 1401 و همه گیری کرونا اگر علاقه، اعتماد و اطمینان مردم به رئیس جمهور شهید وجود نداشت و پشتیبانی آنان از دولت نبود موفقیتی حاصل نمی‌شد که باید قدردان این مردم نجیب، خوب، دلسوز، ولایتمدار به عنوان پشتیبانان اصلی نظام باشیم.

 

سرپرست ریاست جمهوری همچنین ضمن تشکر صمیمانه از همکاری و تعامل بسیار خوب دستگاههای حاکمیتی با دولت از جمله قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان، صداو سیما و دیگر نهادهای انقلابی گفت‌: بدنه دولت نیز به تأسی از وزرا با روحیه جهادی و شبانه‌روزی کارها و امورات کشور را پیگیری می‌کردند و یکی دیگر از دلایل توفیق دولت در غلبه بر مشکلات جدی و مضمن کشور همین تعامل و همکاری دستگاههای اداری، اجرایی،حاکمیتی و انقلابی با دولت و وجود نیروهای دلسوز، جهادی و خستگی ناپذیر در کنار مشارکت مردم بود.

 

مخبر در ادامه از نقش مهم و برجسته رسانه‌های مکتوب و دیجیتال در تبیین خدمات و اقدامات دولت مردمی تقدیر کرد و گفت‌: به جز تعدادی معدود از رسانه که بدنبال تخریب دولت بودند، عمده رسانه‌ها و حتی رسانه منتقد در این مدت کمک شایانی به دولت کردند و رئیس جمهور شهید هم به شکل واقعی به تعامل با رسانه‌ها اهتمام داشت و هیچ مشکل و ضعفی نبود که از سوی رسانه‌ها مطرح شود و رئیس جمهور در اسرع وقت با حساسیت و به فوریت دستور پیگیری و رفع آن را صادر نکند.

 

سرپرست ریاست جمهوری امکان دسترسی مسئولان دولت به رئیس جمهور شهید برغم وجود مشغله‌های فراوان را از دیگر ویژگی‌های برجسته شخصیتی و مدیریتی شهید رئیسی عنوان کرد و افزود:‌ بر خلاف بعضی مدیران در دوره‌های گذشته که تا چندین ماه فرصت دسترسی به آنها میسر نبود، شهید رئیسی برغم مسئولیت بسیار سنگین و مشغله فراوان چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی در دسترس اعضای کابینه بود و همه وزرا نیز این مسئله را تایید می‌کنند. بنده به خاطر ندارم که تماسی با ایشان گرفته شده باشد که در جلسه‌ یا خارج از دفتر باشند و در هنگام بازگشت به دفتر در هر ساعتی از شبانه روز آن را پیگیری نکنند.

 

مخبر در ادامه گفت‌: شهید رئیسی همچنین شبکه ارتباطی بسیار خوب و فوق العاده‌ای داشت که به طور مستمر از اطلاعات آنها بهره می‌گرفت که بخش ریادی از آنها مربوط به دوره جوانی ایشان در دستگاههای مختلف بود که همه آنها را حفظ کرده بود و مرتبا با آنها تماس داشت.

 

سرپرست ریاست جمهوری در پایان از همه مردم ایران به خاطر حمایت از دولت مردمی قدردانی و برای دولت جدید آرزوی موفقیت کرد.

 

در ادامه ارائه گزارش اعضای کابینه دولت سیزدهم از عملکرد 34 ماهه دولت سیزدهم، باقیمانده اعضای کابینه در جلسه صبح امروز چهارشنبه، گزارش‌هایی از عملکرد حوزه تحت مدیریت خود ارائه کردند.

 

گزارش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت در ادامه گزارش‌های اعضای کابینه از عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود، با اشاره به حداقل 40 مورد تغییر رویه‌ها و روش‌ها به منظور ساده‌سازی و تسهیل روند فعالیت‌ها در حوزه کاری این وزارتخانه تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نهضت تفویض را بنا گذاشتیم و بسیاری از ماموریت‌هایی را که در حوزه وزارتخانه‌ بود، به استان‌ها تفویض کردیم که خیلی به فعالان حوزه ما کمک کرد که خارج از نظام اداری بتوانند کارهایی را انجام دهند.

 

عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه در برنامه پنجساله هفتم برای اولین بار بخش مربوط به حوزه ماموریتی ما به عنوان یک بخش مستقل آمده است که خیلی می‌تواند به اقدامات بعدی و قانونی کمک کند، افزود: ما در شروع کار مواجه بودیم با اینکه به خاطر کرونا 20 ماه کشور تعطیل بود و اولین درخواستی که فعالان گردشگری از من داشتند این بود که تلاش کنیم، گردشگری و صدور روادید راه‌اندازی شود.

 

وی با تاکید بر اینکه واقعا با عنایت، شجاعت و درایت شهید رئیسی و همکاری دولت این کار انجام گرفت، اظهار داشت: بعد از اینکه پروتکل‌های لازم در ستاد کرونا تنظیم و طراحی و با پیگیری آقای دکتر عین‌اللهی به تصویب رسید، ما توانستیم صدور روادید را شروع کنیم و این خیلی به حوزه گردشگری کمک کرد. بعد از یک مدت کوتاهی که سازمان جهانی گردشگری گزارش داد که ایران توانست سه برابر میانگین رشد گردشگری، در جذب گردشگر رشد داشته باشد.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ورود 13 میلیون و 895 هزار نفر گردشگر به ایران از زمان رفع محدودیت‌های کرونایی تا کنون گفت: متاسفانه به خاطر مسائل سیاسی با کشور آذربایجان حداقل 2 سهمیه یک میلیون و 800 هزار نفرمان هم حذف شد، به خاطر اینکه رابطه‌های زمینی قطع شده بود که الحمدالله دارد آرام آرام حل می‌شود، با این حال این، آمار قابل توجهی است. ما در سال 1402 نسبت به 1401 علیرغم تمام فعالیت‌هایی که در حوزه ایران‌هراسی صورت گرفت، رشد 50.8 درصدی داشتیم. بسیاری از کشورها در صفحات رسمی خودشان گردشگران را از آمدن به ایران منع می‌کردند، اما با این وجود یک رشد بسیار قابل توجهی در حوزه گردشگری داشتیم و در سه ماهه اول امسال هم ما یک افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

 

ضرغامی اجرای بیش از هزار و 785 پروژه در حوزه گردشگری را که بعضی از آنها هتل‌های بزرگ 5 ستاره هستند، از دیگر اقدامات انجام شده در حدود سه سال گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از این هتل‌ها به ارزش 51 همت اجرا شده و 50 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. در حال حاضر نیز کارگاه 2 هزار و 430 پروژه با حجم 400 همت در سراسر کشور به طور جدی فعال است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا آخر سال 81 پروژه که بالای 80 درصد پیشرفت داشته به ارزش 97 همت قابل افتتاح خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها معادل یک سوم کل پروژه‌هایی است که در طول تاریخ حوزه گردشگری در کشور انجام شده، گفت: علیرغم همه اولویت‌هایی که در حوزه‌های دیگر کشور از جمله معیشت بوده، اما دولت سیزدهم و به خصوص بانک‌ها در حدی که توانستند مساعدت کردند و الان آمار خوبی در این حوزه داریم. ما خیلی مدیون تصمیمات انقلابی رئیس جمهور شهید هستیم، از جمله در زمینه برقراری روادید یک طرفه با 28 کشور با همکاری وزارت خارجه که باعث شده امروز ما با حدود 3 و نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان لغو روادید داشته باشیم و با این اقدام بزرگ دولت شهید رئیسی، درهای ایران به سوی دنیا باز شده و به تدریج اثرات آن در حال آشکار شدن است.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه طبق آخرین آماری که گرفتم ورودی گردشگران از برخی از این کشورهایی که لغو روادید شدند، تا 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: اینها کارهای زیرساختی بود که انجام گرفته است. همچنین در حوزه گردشگری، برای کشتی‌های تفریحی با کمک وزارت نفت سوخت یارانه‌ای تامین شد، گاز و برق مجتمع‌های گردشگری و صنایع دستی، به صورت ارزان قیمت در اختیارشان قرار گرفت و ساخت مراکز اقامتی نیز از عوارض معاف شد.

 

ضرغامی با اشاره به اختصاص 5 درصد اعتبارات عمرانی استان‌ها به حوزه گردشگری، اظهار داشت: در کنار آن 10 هزار نفر فعالان صنایع دستی، 2 هزار نفر نیز از راهنمایان گردشگری با اعتبار 400 میلیارد تومانی که دولت اختصاص داد بیمه شدند و این کار بسیار بزرگ و موثری به خصوص در عرصه صنایع دستی بود. در حوزه صنایع دستی یک و نیم میلیون هنرمند فعال داریم و از یکی از افتخارات دولت و شخص شهید رئیسی این بود که خیلی به این حوزه توجه کردند. به منظور ایجاد رونق در بازار صنایع دستی، چند اقدام خوب برای تسهیل صادرات محصولات این عرصه صورت گرفت که باید از رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در این راستا قدردانی کنم.

 

وی یکی از اقدامات انجام شده برای تسهیل صادرات صنایع دستی را لغو پیمان‌سپاری ارزی عنوان و تصریح کرد: بر اساس همین تصمیم مقرر شد تمام درآمدهای حاصل از صادرات فعالان صنایع دستی در سامانه نیما در اختیار خودشان باشد که این می‌تواند به رونق بیش از پیش این صنعت کمک کند. همچنین با پیگیری‌های انجام شده بر اساس مصوبه مرکز موضوعی صنایع دستی و گردشگری جهانی در فیلیپین، با وجود رقبای قدری که داشتیم، اصفهان قرار است محل عرضه و فروش صنایع دستی جهانی باشد و محل کارخانه ریسباف برای این منظور در حال آماده‌سازی است.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام بزرگ دیگر در این حوزه را تکریم بزرگان صنایع دستی و میراث فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: ارتباط با نخبگان از سیاست‌های جدی شهید رئیسی بود و برای اولین بار در میراث فرهنگی مراسم چهره‌های ماندگار برگزار شد که تا امروز سه دوره آن برگزار شده است. این مراسم هم به سواد میراثی کمک می‌کند هم باعث تکریم و مشخص شدن جایگاه فعالان این عرصه و تشویق جوانانی می‌شود که می‌خواهند وارد فعالیت در این حوزه شوند.

 

ضرغامی آمار ثبت آثار ناملموس فرهنگی کشورمان در فهرست میراث فرهنگی جهانی را نیز استثنایی توصیف و تصریح کرد: در سال اول چهار ثبت جهانی داشتیم، لذا از مقام هفتم جهانی به مقام ششم ارتقا پیدا کردیم و در سال دوم هم سه اثر ثبت جهانی داشتیم که ما را به مقام پنجم رسانده و این ارتقای بسیار ارزشمندی است.

 

وی همچنین به برگزاری کنسرت موسیقی در عرصه‌های فرهنگی و گردشگری برای اولین بار اشاره کرد و گفت: این مسئله هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ اجتماعی بسیار اهمیت دارد؛ ما برای اولین بار تابوی برگزاری کنسرت در مراکز میراث فرهنگی که بسیار مورد درخواست مردم بود، را شکستیم. آخرین برنامه‌ای که اجرا شد در تخت جمشید بود که برای هنرمندان یک آرزوی ملی بود. در بعضی شب‌های اجرای این کنسرت، تا 6 هزار نفر در تخت جمشید جمع می‌شدند و تا نیمه‌های شب بدون اینکه کوچکترین حاشیه‌ای وجود داشته باشد، برنامه اجرای می‌شد. همچنین در سعد‌آباد و جاهای دیگر هم برنامه اجرا شد که این خیلی به رونق فرهنگ و هنر و در عین حال رونق مسائل مربوط به گردشگری کمک کرد.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضروری است از دست‌اندرکاران استانی برگزاری این برنامه‌های هنری و فرهنگی نیز تشکر کنم. به عنوان مثال در برگزاری کنسرت در تخت جمشید، با تعاملی که صورت گرفت، از دادستانی، دستگاه قضایی، نیروهای انتظامی و امام جمعه مرودشت همه نقش مهمی در برگزاری کنسرت داشتند و این واقعا اگر یک انقلاب نیست، چیست که امام جمعه خودش می‌شود محور برگزاری کنسرت و اینها در دولت سیزدهم الحمدالله توانست به خوبی صورت بگیرد.

 

گزارش وزیر نفت

 

وزیر نفت در ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت در در دولت سیزدهم، با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه صنعت نفت در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رییسی رقم خورد که با همکاری رییس‌جمهور و هیات دولت به دست آمده، در توضیح رسالت‌های مهم وزارت خانه متبوعش گفت: این وزارتخانه 2 رسالت مهم دارد که اولی تأمین امنیت انرژی کشور در بحث گاز و سوخت مایع پمپ بنزین‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع و حتی فرودگاه‌ها و دیگری تأمین منابع ارزی کشور است.

 

جواد اوجی در توضیح مشکلاتی که گریبانگیرصنعت نفت شده بود گفت: در شروع کار دولت، 87 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم و علاوه بر آن، تولید روزانه میعانات هم به آن اضافه می‌شد و به همین دلیل در دولت قبل، در هر دوره یکساله، مجوزی گرفته می‌شد تا 12 کشتی جدید خریداری شود تا بتوانند این میعانات گازی را روی آب ذخیره کنند و 465 میلیون دلار هزینه سالانه همین کشتی‌هایی بودکه میعانات گازی روی آب در آنها ذخیره شده بود اما امروز دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی نداریم.

 

وی افزود: بر طبق فرمایشات رهبرمعظم انقلاب، خنثی‌سازی تحریم‌ها با افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها صورت گرفت و در ادامه خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را با میعانات گازی تکمیل کردیم و به این ترتیب میعانات گازی تبدیل به ارزش افزوده شده و از خام‌فروشی جلوگیری کردیم و امروز نیازی نداریم که میعانات گازی را صادر کنیم و آنقدر نیاز داخل را در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی افزایش دادیم که دیگر نیازی به صادرات نداریم.

 

وزیر نفت گفت: در بحث تولید نفت دولت سیزدهم در حالی کارش را شروع کرد که تولید نفت ما 2 میلیون و 200 هزار بشکه بود اما امروز به 3 میلیون و 600 هزار بشکه رسیده‌ایم واین در حالی است که تولید هر 100 هزار بشکه نفت، 2.8 میلیارد دلار عایدات برای کشور دارد.

 

اوجی با بیان اینکه در بحث استفاده از توان داخلی، کارهای بزرگی در بخش توسعه میادین نفت و گاز انجام شده است افزود: در بحث پالایشگاه‌ها، فاز2 پالایشگاه آبادان، فاز 11 پارس جنوبی، فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی با اتکا به توان داخل کشور واستفاده از صنعتگران و پیمانکاران داخلی انجام شد،همچنین در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل که مغفول مانده بود، با برنامه ریزی‌های انجام شده تا امروز 16 میلیون متر مکعب جمع‌آوری شده و تا پایان امسال به 30 میلیون متر مکعب جمع آوری گازهای سمی که ایجاد آلودگی می‌کردند می‌رسیم، این گازها اکنون خوراک پتروشیمی شده و ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

 

وزیر نفت در ادامه گفت: در بحث ارزآوری در سال1402، براساس گزارش مجمع بانک مرکزی و حسابرسی‌های انجام شده، ارز وصول شده حاصل از درآمدهای نفت و میعانات گازی و صادرات گاز، 28.4 میلیارد دلار بوده، در حالی که در سال 98 یا 99 میزان وصولی درآمدهای میعانات گازی و صادرات نفت و صادرات گاز، 7.9 میلیارد دلار بوده است.

 

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در بحث بهینه سازی، نزدیک 36 میلیارد دلار پروژه تعریف کرده‌ایم، گفت: اتفاقات خوبی در بحث بهینه‌سازی در این دولت رقم خورد.

 

وی افزود: در طی این 3 سال، قطعی گاز در بخش خانگی نداشتیم، در بحث جایگاه‌ها هم علیرغم اینکه 2 مرتبه حمله سایبری صورت گرفت اما اجازه ندادیم که مردم دچار مشکل شوند، ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و صنعت نفت در خط مقدم جنگ اقتصادی است.

 

اوجی با اشاره به اینکه بیش از 800 تحریم در این دوره به ما اضافه شد ولی شاهدیم که امروز هیچگونه مشکلی در بحث صادرات نداریم گفت: در بحث افزایش ظرفیت پالایشگاهی، بحث برسر این بود که جلوگیری از خام‌فروشی کنیم و جلوگیری از خام‌فروشی یعنی پالایشگاه‌ احداث کرده و بر روی پالایشگاه‌های جدید هم کیفی‌سازی و کمی‌سازی انجام شود که خوشبختانه در بحث کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها و در بحث استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌هایمان، از 2 میلیون و 100 هزار بشکه، به 2 میلیون و 370 هزار بشکه رسیده‌ایم که دلیلش هم این است که فاز دوم پالایشگاه آبادان به کمک آمد و روزانه 210 هزار بشکه از نفت ما به آنجا انتقال یافته و تبدیل به فرآورده‌های نفتی می‌شود.

 

وی گفت: اینکه امروز می‌توانیم سوخت و فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل را تامین کنیم، به دلیل همین رشد 19 درصدی است که در بحث پالایشگاه‌هایمان داشتیم، در بحث محصولات پتروشیمی هم از 89 میلیون تن به 98 میلیون تن در سال رسیده‌ایم و 50 میلیون متر مکعب هم به تولید گاز کشور اضافه شده است.

 

وزیر نفت در ادامه توضیح درباره موفقیت‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم گفت: در دولت شهید رئیسی 63 درصد به تولید نفت و 6 درصد به تولید گاز افزوده شد و در کنفرانس الجزایر که سال گذشته انجام شد، کشورهای صادرکننده گاز بیان کردند که میانگین افزایش تولید گاز در کشورهای صادرکننده تنها 2.5 درصد بوده و تنها کشوری که 5 درصد بود، جمهوری اسلامی بود.

 

وی افزود: بعد از گذشت سه سال اکنون ظرفیت پالایشگاه‌هایمان 270 هزار بشکه شده که به معنای جلوگیری از خام‌فروشی است، نفت اکنون به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود، در بحث پتروشیمی هم عمده پتروشیمی‌های ما خوراک‌شان گاز است که این هم جلوگیری از خام‌فروشی است.

 

جواد اوجی افزود: روزی که دولت را تحویل گرفتیم، روزانه 96 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شد اما امروز به 114 میلیون تولید رسیده‌ایم یعنی 19 درصد به تولید بنزین اضافه شده ولی از آن طرف مصرف بنزین از 87 میلیون لیتر به 123 میلیون لیتر رسیده است که نزدیک به 40 درصد به مصرف بنزین اضافه شده، در بحث گازوئیل هم رشد نزدیک 9 درصدی داشته‌ایم ولی به مصرفمان هم اضافه شده است.

 

وزیر نفت در توضیح راهکارهای صورت گرفته برای کاستن از آلودگی‌های محیطی در مناطق نفت خیز گفت: در مورد گازهای مشعل که واقعاً مردم استان‌های جنوب کشور، مناطق نفت‌خیز و گازخیز را آزرده می‌کرد، پروژه‌های خوبی را تعریف کردیم و امروز نزدیک 16 میلیون تن جمع‌آوری انجام شده که تا پایان امسال به 30 میلیون تن می‌رسد.

 

وی افزود: در بحث تحویل گاز به صنایع و نیروگاه‌ها، گازی که امروز به صنایع می‌دهیم، از 124 یا 125 میلیون متر مکعب در روز، با رشد 12 درصدی به 169 میلیون متر مکعب رسیده، گازی هم که به نیروگاه‌ها می‌دهیم از 192 میلیون متر مکعب در روز به نزدیک 300 میلیون مترمکعب رسیده که رشدی نزدیک به 20 درصد دارد.

 

وزیر اوجی در ادامه گفت: نزدیک به 155 پروژه نیمه تمام را در این دولت در طی این 3 سال به ارزش 34 میلیارد به تکمیل و بهره‌برداری رساندیم و با تکمیل و بهره برداری از این پروژه‌ها، حجم صادرات هم افزایش یافت. در سال 98، 99 کل مجموع صادرات نفت و میعانات، 262 میلیون بشکه در سال بود در صورتی که در پایان سال 1402 به گواه بانک مرکزی 565 میلیون بشکه نفت صادرات شده است، در عرض همین 4 ماهه 1403 صادرات نفت و میعانات‌مان 208 میلیون بشکه بوده که در مقایسه با صادرات نفت در 99 و 98، می‌توان متوجه تفاوت شد.

 

وزیر نفت در ادامه گفت: خوشبختانه در بحث ارزش صادراتی نفت، گاز و میعانات، ارزش صادرات نفت و میعانات در سال 99، 9.8 بوده است در حالی که در سال 1402، 36 میلیارد دلار و در این 4 ماهه ارزش صادرات نفت و میعاناتی که صادر شده است 14.5 میلیارد دلار است و در همین 4 ماهه هم بیشتر از سال 99 بوده است، در بحث وصول درآمدهای ارزی هم به گواه بانک مرکزی فقط از نفت و میعانات، سال گذشته 25.5 میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم در حالی که در سال 99، 6.8 میلیارد دلار درآمد حاصل شده است.

 

اوجی با بیان اینکه درحجم صادرات محصولات پتروشیمی، از 24 به 30 میلیون تن در سال رسیده‌ایم گفت: در حجم صادرات گاز مایع واقعاً انقلابی صورت گرفت و از 3.2 میلیون تن در سال به 6.5 میلیون تن رسیده‌ایم که این رشد حاصل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه کارهای بزرگی در بحث خنثی سازی تحریم‌ها در دولت سیزدهم صورت گرفته است گفت: به رغم افزایش تحریم‌ها، با وجودی که تحریم‌ها را در بحث میعانات گازی تشدید کردند ولی اینقدر در داخل تقاضا ایجاد کردیم که آن را تبدیل به ارزش افزوده می‌کنیم.

 

اوجی افزود: رشد گروه نفت و گاز در سال 97 و 98 منفی 14 و منفی 35 بوده که الحمدالله سال گذشته به گواه اطلاعات مرکز آمار، به 20 درصد رشد رسیده است.

 

وی افزود: در دولت سیزدهم ما جهش گازرسانی داشتیم، در طی این 3 سال نزدیک 6 هزار و 700 روستای محروم و صعب‌العبور را گازرسانی کردیم و در مناطق محروم 2 میلیون و 800 هزار مشترک جدید اضافه شد، در این دوره 50 شهر جدید و 121 هزار واحد صنعتی به شبکه گاز ما افزوده شدند و همچنین هزار و 800 کیلومتر خطوط انتقال گاز ایجاد شد.

 

وزیر نفت افزود: در بحث استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، روزی که این وزارتخانه را تحویل گرفتیم شاید تعداد شرکت‌های دانش بنیانی که همکاری داشتند 150 شرکت هم نبود، اما اکنون وزارت نفت، 3 سال پی در پی، رتبه اول استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را دراختیار دارد و در بحث استفاده از کالاهای داخل، بیش از 250 کالایی که از خارج وارد می‌شد را منع کردیم و به جای آن از توان سازندگان داخلی استفاده می‌کنیم.

 

وزیر نفت درباره سرمایه گذاری در بحث مسئولیت‌ اجتماعی هم گفت: در هر جایی که صنعت نفت فعالیت دارد، مزاحمت‌هایی برای مردم از نظر آلودگی، راه و آب ایجاد می‌کند، در دولت سیزدهم در پروژه‌های سفرهای استانی رئیس جمهور شهید، در بیش از 6 هزار پروژه به ارزش 45 هزار میلیارد تومان انجام پروژه را برعهده گرفتیم، در صورتی که در دولت قبل، شاید بیش از 2 هزار پروژه نبود و الحمدالله بخش زیادی از اعتبارات هم جذب شده و این همان است که می‌گویند بایستی نفت بخصوص در مناطق نفت‌خیز و گازخیز، سر سفره بیاید

 

وی افزود: سرمایه اصلی این صنعت، سرمایه انسانی است و ما با این نگاه، از مهاجرت نخبگان و بیش از دو هزار فارغ‌التحصیل دانشکده جلوگیری کرده و با مجوزی که از رئیس جمهور شهید گرفتیم، این دانشجویان نخبه را جذب کردیم، ضمن آنکه ما اولین وزارتخانه‌ای بودیم که بیش از 34 هزار نفر از ایثارگرانش تبدیل وضعیت شدند.

 

اوجی در ادامه گفت: در بحث پرداخت حقوق هم الحمدالله اتفاقات خوبی در این صنعت رقم خورد که جا دارد از دولت محترم و از همه همکارانم در این صنعت که این دستاوردهای بی‌نظیری را برجای گذاشتند تشکر کنم،به جرأت می‌گویم امروز از هر کارشناس صنعت نفت سوال کنید اعتراف می‌کند که اتفاقاتی که در این دوره افتاد بی‌نظیر بود.

 

گزارش وزیر کشور

 

وزیر کشور نیز در ادامه جلسه در تشریح گزارش عملکرد سه ساله این وزارتخانه با بیان اینکه ماموریت‌های وزارت کشور ماموریت‌های متنوعی است که یکی از آنها تامین و حفظ امنیت است، گفت: امنیت زیرساخت هر توسعه و تلاشی است و بر همین اساس در این سه سال یکی از تلاش‌های مجموعه وزارت کشور در قالب جلسات شورای امنیت کشور، سیاست‌گذاری، هماهنگی و راهبری فعالیت‌های امنیتی، تامین و حفظ امنیت بوده است.

 

احمد وحیدی با اشاره به اینکه در این مدت توانستیم از چند طراحی مختلف دشمن به خوبی عبور کنیم، افزود: یک موضوع جنگ ترکیبی سال 1401 به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین طرح‌هایی بود که دشمن اعمال کرد و رهبر معظم انقلاب درباره آن فرمودند من آنها را در این نوع از طراحی تحسین کردم. بحمدالله با وجود طراحی بسیار گسترده‌ای که صورت گرفته بود، با کارهای بسیار خوبی که در مجموعه شورای امنیت و سازمان‌های زیرمجموعه این شورا صورت گرفت، توانستیم این مسئله را به خوبی پشت سر بگذاریم. همچنین وقتی در سال بعد می‌خواستند دوباره این مسئله را تبدیل به یک موضوع جدید کنند هم با تلاش همه دوستان اتفاقی نیفتاد و تلاش‌ها در نطفه خفه شد.

 

وی مسئله امنیتی دوم را بحث تغییر نرخ ارز ترجیحی عنوان کرد و با اشاره به اینکه در سال‌های قبل به خاطر تغییر نرخ بنزین اتفاقات بسیار نامناسبی را در کشور شاهد بودیم، اظهار داشت: در این دوره با توجه به تکلیف قانونی و واقعا شجاعت بی‌نظیر حضرت آیت‌الله رئیسی برای اصلاح سیستم اقتصادی کشور، بعد از تغییری که اتفاق افتاد، با هیچ حادثه‌ای مواجه نشدیم و بسیار مدیریت خوبی شد، در حالی که اساسا با آنچه که در سال‌های قبل اتفاق افتاد، قابل مقایسه نبود.

 

وزیر کشور تصریح کرد: بعد از سال 1401 که دشمنان نتوانستند به اهداف شوم خود برسند، طراحی گسترده‌ای در رابطه با ترور و تخریب در کشور بنا گذاشتند که در این زمینه هم با توجه به همه سیاست‌ها و چارچوب‌های کاری که انجام شد بحمدالله ناموفق بودند. البته ما یک مورد اقدام تروریستی در قضیه کرمان و یک مورد در شیراز داشتیم، اما در مقایسه با حجم طراحی‌هایی که آنها کرده بودند و کارهایی که می‌خواستند بکنند که برای ده‌ها و بلکه صدها برابر اقدامات خرابکارانه طراحی کرده بود، بحمدالله با حضور همگان در صحنه این توطئه هم ناموفق ماند.

 

وحیدی با بیان اینکه در همین مدت شاهد حجم زیادی از حضور خیابانی افرادی بودیم که به هر دلیل ناراضی بودند یا مطلب و مشکلی داشتند، حالا بحق یا ناحق، خاطرنشان کرد: با وجود همه اینها، با مدیریت بسیار خوبی که صورت گرفت، حتی خون از دماغ یک نفر نریخت و همه اینها به خوبی مدیریت شد. کارهای مهم دیگری هم در حوزه امنیت صورت گرفت که یکی از آن موارد، همان تلاش برای ایجاد فضای مسموم در پی شیطنت‌هایی بود که برای مسمومیت کودکان معصوم این مملکت صورت گرفت، اما مسئله مدیریت و کارها به خوبی دنبال شد.

 

وی با اشاره به برگزاری حدود 129 جلسه شورای امنیت، با 2 هزار و 816 مصوبه و یک هزار و 54 جلسه شورای تامین در استان‌ها و 151 جلسه کمیسیون‌های زیرمجموعه‌شان، گفت: در حوزه سیاسی نیز چند مسئله مهم داشتیم که یکی مسئله ساماندهی اداره سیاسی کشور با مدیریت مجموعه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و غیره بوده است. می‌توانم بگویم یک سامان بسیار خوبی شکل گرفته و بحمدالله در استان‌ها، در فرمانداری‌ها و دیگر مجموعه‌ها، یک جریان بسیار قوی، فعال، پیشرو و پرکاری داریم که این از دستاوردهای دولت حضرت آیت‌‌الله رئیسی و شخص ایشان بود.

 

وزیر کشور برگزاری حداقل 4 انتخابات سراسری و نیز انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در برخی استان‌ها را اقدام مهم دیگر وزارت کشور در این مدت کوتاه عنوان کرد و افزود: بحمدالله عملکرد ما در این زمینه مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از لحاظ سلامت، امنیت و ایجاد زمینه‌های رقابتی قرار گرفت. و توانستیم یک نساب خوبی از امنیت و سلامت و سرعت و دقت را در حوزه انتخابات به جا بگذاریم که امروز یک دستاورد مهم برای دولت حضرت آیت‌الله رئیسی محسوب می‌شود.

 

وحیدی تفویض حداقل 42 بند از اختیارات به استانداران به دستور شخص شهید رئیسی، برای استان‌محور کردن اداره کشور را از دیگر اقدامات و دستاوردهای این دوره برشمرد و اظهار داشت: با همکاری و همراهی رئیس سازمان اداری و استخدامی و نیز هدایت‌های معاون اول رئیس جمهور این موارد ابلاغ شد و استقرار این نگاه نوین از حکمرانی و اداره صحیح‌تر کشور بسیار ارزشمند است. همچنین پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به اصلاح تقسیمات کشوری به عنوان یکی از مطالبات بر زمین مانده مردم از سالیان قبل نیز در این دولت شتاب خوبی گرفت و علاوه بر ایجاد 15 شهرستان جدید، پیشنهاد تشکیل 3 استان جدید بررسی شده و بررسی تشکیل 4 استان دیگر نیز در کمیسیون‌های دولت به پایان رسیده و همچنین وضعیت هویتی 300 روستا نیز سامان یافته است.

 

وی در ادامه راه‌اندازی مجدد خانه احزاب بعد از مدتی توقف فعالیت، برگزاری منظم جلسات آن و تایید تاسیس 27 حزب جدید را از دیگر اقدامات وزارت کشور در حدود سه سال گذشته برشمرد و تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نیز که بسیار مورد توجه بود، 9 قرارگاه برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت و سرمایه اجتماعی تشکیل شده است. همچنین حدود 2 هزار نهاد مردمی غیردولتی مجوز فعالیت گرفته‌اند و در حدود 330 محله نیز هسته‌های توسعه و تحول اجتماعی راه‌اندازی شده و کار کمک به رفع مشکلات حاد و بحرانی مناطق حاشیه‌نشین با جدیت دنبال می‌شود. اجرای طرح 2020 نیز که از دوره‌های قبل آغاز شده بود، در این دولت ادامه یافت.

 

وزیر کشور رسیدگی جدی به مسائلی از جمله طلاق، خودکشی، وضعیت زنان بی‌سرپرست و کودکان کار و خیابانی و مجموعه آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اقدامات وزارت کشور در حدود 34 ماه گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: شورای اجتماعی کشور علاوه بر حدود 6 جلسه‌ای که در حضور رئیس جمهور شهید تشکیل شد، تقریبا ماهانه جلسات مستمر و منظمی داشت و کارها را دنبال می‌کرد و امیدوارم با زیرساختی که ایجاد شده نتایج خوبی حاصل شود.

 

وحیدی انتشار فراخوان برای 18 هزار تشکل بدون مجوز، تهیه 15 سند ملی آسیب‌های اجتماعی، راه‌اندازی نظام جامع ملی رصد اجتماعی، انجام کارهای ایجابی در حوزه مسائل مربوط به عفاف و حجاب از جمله ساماندهی 23 هزار نفر کنشگر فعال که بتوانند از نظر ایجابی فعالیت خودشان را به شکل مثبت انجام دهند از دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه مسائل اجتماعی برشمرد و گفت: در رابطه با حوزه عمرانی نیز کارهای خوبی صورت گرفته است. از جمله کارهای عمرانی که در دو بخش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و از طرف دیگر در حوزه مسائل کلان عمرانی صورت گرفته رسیدگی به وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل بود که بحمدالله کار خوبی با حمایت دولت صورت گرفت و قراردادهای خوبی بسته شد.

 

وی افزود: نزدیک به 3 هزار وسیله حمل و نقل عمومی توزیع شد که البته اینها منهای تهران است، چون تهران برنامه مستقل و مفصل دیگری هم دارد و حدود 200 هزار تاکسی هم تفاهم شده برای بازسازی که در هر نوبت 5 هزار دستگاه انجام می‌شود. در حوزه مترو نیز کار بسیار ارزشمندی صورت گرفت و با سرمایه‌گذاری که در این دوره شد، توانستیم ده‌ها کیلومتر تونل و زیرساخت‌های مترو را آماده کنیم. علاوه بر تامین زیرساخت‌های حدود 8 کلانشهر، حدود 1700 واگن جدید که قبلا کار آنها متوقف شده بود، فعال شده‌اند.

 

وزیر کشور آغاز تربیت 100 هزار بهیار برای فعال شدن بهیاری‌های روستاها در راستای توانمندسازی روستائیان را از دیگر اقدامات ارزشمند انجام شده در وزارت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین در زمینه برگزاری مراسم اربعین و ساماندهی زائرین اربعین در دو سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشتیم که مورد رضایت مردم نیز قررا گرفت. در زمینه اشتغال و تامین مسکن نیز در همکاری با وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی تعامل خوبی داشتیم. در زمینه آبخیزداری و مسائل مدیریت بحران نیز همکاری‌های خوبی با وزارت جهادکشاورزی و سازمان مدیریت بحران داشتیم و به عنوان مثال لایروبی‌های انجام شده در این دولت سه برابر دوره‌های مشابه قبل است. مسائل مربوط به ساماندهی اتباع و مسئله زنجیره‌های ارزش راهبردی هم بود که وقت کافی برای توضیح آنها نیست.

 

گزارش وزیر ورزش و جوانان

 

در ادامه جلسه امروز وزیر ورزش و جوانان نیز در گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود، ضمن قدردانی از همه همکاران خود در سراسر کشور و نیز حمایت‌های مجموعه دولت از برنامه‌ها و اقدامات وزارت ورزش و جوانان گفت: در سه سال گذشته وزرشکاران کشورمان 2 هزار 290 مدال از میادین بین‌المللی به دست آورند که در دوره 4 ساله قبل با یکسال زمان بیشتر، 1806 مدال بوده و 484 مدال بیشتر کسب کرده‌ایم. همچنین 3 بار با حضور رئیس جمهور شهیدمان مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران برگزار شد و تمام مطالبات و پاداش‌های آنان تا ابتدای امسال پرداخت شده است و برای اولین بار هیچ بدهی به ورزشکاران در سطح کشور نداریم.

 

کیومرث هاشمی با اشاره به پاداش تعیین شده برای مدال‌آوران المپیک پاریس و با بیان اینکه به اعتراف همه جهانیان جمهوری اسلامی ایران در موضوع پرداخت پاداش به مدال‌آوران در دنیا رتبه اول را به دست آورده است، افزود: در بخش پروژه‌های عمرانی نیز در راستای سیاست‌های دولت محترم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام پیش از آغاز پروژه‌های جدید، خوشبختانه از مجموع 4 هزار و 742 پروژه نیمه تمام ابتدای دولت تا امروز 1947 پروژه به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده و 2795 پروژه باقیمانده است. البته برنامه‌ریزی ما این بود که تا پایان دولت تمام پروژه‌های نیمه تمامی که بعضاً از دهه 80 روی دست ورزش کشور مانده را به اتمام برسانیم.

 

وی واگذاری دو باشگاه بزرگ فوتبال کشور با حمایت رئیس جمهور، معاون اول و دیگر اعضای دولت را از اقدامات مهم وزارت ورزش در این دوره عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر مشکلاتی که این تیم‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا داشتند، با این اقدام یک انتظار 30 ساله برطرف شد و مردم نیز از این کار راضی هستند. همچنین یکی دیگر از اقدامات خوب این دوره که در گذشته هزینه‌های زیادی نیز بابت آن داده بودیم، موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال بود که خوشبختانه مرتفع شد و امروز زنان ما می‌توانند در چارچوب ارزش‌های اسلامی در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

 

وزیر ورزش و جوانان تامین کمک‌داور ویدئویی برای رقابت‌های فوتبال لیگ برتر را از دیگر دستاوردهای وزارت ورزش در سه سال گذشته برشمرد و تصریح کرد: ساخت یک مجموعه ورزشی بزرگ نیز از خواسته‌های قدیمی جامعه ورزش بود که خوشبختانه در دولت تصویب شد و با تخصیص اعتبار مقدمات آغاز اجرای آن انجام شده و افتتاح آن سرانه ورزشی استان تهران را دو برابر خواهد کرد. همچنین در این دولت برای اولین بار شورای‌عالی ورزش و تربیت بدنی با حضور شخص رئیس جمهور برگزار شد که 4 مصوبه مهم داشت.

 

هاشمی با بیان اینکه یکی از این مصوبات مربوط به برنامه داشتن در حوزه ورزش و تربیت بدنی بود که متاسفانه در گذشته فاقد برنامه بالادستی بود و اکنون با این مصوبه ورزش کشور یک سند آمایش و برنامه ملی دارد، خاطرنشان کرد: تقریباً 50 درصد کار تا امروز انجام شده و حدود 98 هزار مکان ورزشی توسط بخش خصوصی و دولتی نقطه‌گذاری شده است. 68 درصد از این مکان‌ها متعلق به دستگاه‌های دولتی هستند. در این طرح 9 دستگاهی که کار ورزش و تربیت بدنی انجام می‌دهند در قالب یک سیاست واحد و در چارچوب برنامه ملی پیشرفت ورزش گام برمی‌دارند و با این هماهنگی می‌توانیم شاهد موفقیت‌های بیشتر ورزش کشورمان باشیم.

 

وی به ثبت 37 هزار باشگاه ورزشی و کاهش زمان ثبت این باشگاه‌ها از 11 ماه به یک ماه و کسب رضایت اهالی ورزش در این زمینه را از دیگر دستاوردهای حوزه ورزش کشور در سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: افزایش بیش از 3 برابری اعتبارات ورزشی سراسر کشور و همچنین فدراسیون‌های ورزشی یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی بود که در این دولت انجام شده است. در حوزه جوانان نیز فقط در یک فقره در سال گذشته 360 همت توسط بانک‌های مختلف و با همکاری بانک مرکزی برای تسهیلات ازدواج جوانان تخصیص داده شده است.

 

گزارش وزیر نیرو

 

وزیر نیرو در آخرین جلسه هیئت دولت با ارائه گزارشی از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم گفت: این موفقیت‌ها حاصل حمایت و مدیریت رئیس جمهور شهید، دولت محترم و تلاش ده‌ها هزار همکار ما اعم از مدیران، مهندسین، کارگران، شرکت‌های پیمانکاری، مهندسین مشاور و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 

علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه در صنعت برق،در شروع دولت مجموع مشترکان 37 میلیون و 700 هزار نفر بوده است، گفت: اما در حال حاضر تعداد مشترکین به 40 میلیون و 700 هزار اشتراک رسیده و بالغ بر 3 میلیون اشتراک صنعتی، کشاورزی، عمومی، تجاری و خانگی به مشترکین ما افزوده شده است.

 

وی افزود: کل افزایش برق تولیدی و مصرف کشور از 287 میلیارد کیلووات ساعت در سال، به 332 میلیارد کیلووات ساعت رسیده و رشدی در حدود 45.7 تراوات ساعت داشتیم که اگر بخواهیم به صورت سرانه رشد در نظر بگیریم سالانه 15.2 میلیارد کیلووات ساعت به تولید و مصرف کشور اضافه شده که بیش از 80 درصد این افزایش تولید، در بخش صنعت و تولید کشور مصرف شده است.

 

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه مقایسه میزان پیشرفت در دولت سیزدهم با اقدامات دولت‌های پس از جنگ عدد جالبی به دست می‌دهد گفت: دولت‌های پس از جنگ سالانه بین 5 تا 10 میلیارد ساعت عملکرد داشتند در حالی که در دولت سیزدهم، این عدد به 15.2 میلیارد ساعت در سال رسیده است.

 

محرابیان در خصوص نیروگاه‌های نصب شده در دولت سیزدهم نیز گفت: در شروع دولت، 85 هزار مگاوات نیروگاه‌ منصوبه داشتیم اما در حال حاضر این عدد از 93 هزار مگاوات ساعت عبور کرده، یعنی 8 هزار مگاوات نیروگاه منصوبه در این دولت داشتیم و در کنار آن، دو هزار مگاوات نیز با اجرای طرح‌های دانش‌بنیان و ارتقای توان به ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های موجودمان افزوده شده است و نیروگاه‌های متعددی هم در نوبت بهره‌برداری است و در همین ماه مرداد 3 نیروگاه سهند، رودشور و ری را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از 20 هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است افزود: حدود 8500 مگاوات از این نیروگاه‎ها، حرارتی است که متوسط پیشرفت این نیروگاه‌ها کلاً 50 درصد است.

 

وی افزود: در بخش مدیریت انرژی، نکته جالب توجه این است که بیش از 50 درصد کل برق تولیدی و مصرفی کشور از طریق موتورهای هوشمند مدیریت می‌شود که ابزار بسیار مناسبی هم برای مدیریت مصرف و هم جلوگیری از اتلاف انرژی است

 

مهندس محرابیان در ادامه با بیان اینکه در بخش آب، برنامه‌ای در ابتدای شروع دولت، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در آن پیش‌بینی شده بود که 5.4 میلیارد متر مکعب به ظرفیت سدهای کشور اضافه خواهد شد گفت: اکنون بیش از 4.1 میلیارد متر مکعب این سدها یعنی 75 درصد هدفگذاری 4 ساله به نتیجه رسیده که شامل سدهایی است که به بهره‌برداری رسیده یا آبگیری شده یا مراسم رسمی داشته یا با توجه به پایان زودهنگام دولت هنوز مراسمی برای آنها برگزار نشده است.

 

وی افزود: در بخش آبرسانی که با توجه به تنش‌های آبی که در اقصی نقاط کشور در شروع دولت داشتیم، لازم بود به آن توجه جدی شود نیز کارهای بزرگی انجام شده است.

 

وزیرنیرو با بیان اینکه در شاخص خشکسالی، شاخص 36 ماهه مهم است گفت: شاخص خشکسالی 36 ماهه دولت سیزدهم، بسیار شدیدتر از 36 ماهه قبل از شروع دولت بوده است و در این دوره خشکسالی‌های بسیار زیادی بخصوص در سال‌های 1400 و 1401 داشتیم اما علیرغم این خشکسالی‌ها شاهد آن هستیم که تنش‌های آبی ما به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

محرابیان با یادآوری مسائل تابستان 1400 در اقصی نقاط کشور گفت: مسائل خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، همدان، شهرکرد و انواع و اقسام شهرها و مناطقی که دارای تنش شدید آبی بودند، در خاطرمان هست.

 

وی با ذکر اینکه هدفگذاری 4 ساله ما، 700 میلیون متر مکعب طرح آبرسانی بود، در مورد کارهای انجام شده گفت: پروژه‌هایی که تا امروز تمام شده، یک میلیون و 480 متر مکعب است و این به معنای آن است که 211 درصد برنامه 4 ساله یعنی معادل یک دولت 8 ساله، در این دولت طرح‌های آبرسانی به هدف رسیده و اجرا شده که تعداد اینها زیاد است.

 

وزیر نیروافزود: در موضوع آبرسانی روستایی که کشور ما یک عقب‌ماندگی قابل توجهی داشت، طرح «جهاد آبرسانی» در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور، گروه‌های جهادی، نهادهای انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادهای خیرین و همچنین پیمانکاران بخش خصوصی، 10 هزار روستا هدفگذاری شد که تعداد روستاهایی که تمام شده و مردم از آب شبکه استفاده می‌کنند، 6034 روستا است که به طور کامل تمام شده و بقیه روستاها هم پروژه‌هایشان در متوسط پیشرفت حدود 75 درصد قرار دارد و طبیعتاً در طی یکسال آینده این طرح‌ها کاملاً قابلیت تکمیل را خواهد داشت.

 

محرابیان افزود: یک موضوع بسیار مهم با توجه به فقر منابع آبی که این دوره در دستور کار قرار گرفت، استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف مثل آب دریا و پساب تسویه شده بهداشتی بود که پروژه‌های متعدد و کلانی در دستور کار قرار گرفت و لازم است که از وزارت صنایع و معادن که در این زمینه همکاری‌های خوبی داشتند و همچنین از صنایع کشور و فعالان سرمایه‌گذاری در این حوزه تشکر کنم، در این زمینه طرح‌های کلانی در حوزه انتقال آب از دریا و منابع پساب بهداشتی در حال انجام داریم که بخشی از آنها مانند آبرسانی از محل آب دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به طور کامل تمام شده و در ماه‌های آینده شهرهای کرمان و اردکان و شهرهای دیگری را به این منابع آبی متصل می‌کنیم که اینها به طور کامل از تنش آبی، خارج خواهند شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه مدیریت منابع آب، طرح‌های متعددی را اجرا کرده ایم، در توضیح این طرح‌ها گفت: مهم‌ترین این طرح‌ها، تصویب نقشه جامع آب کشور است که یک سند بسیار ارزشمند است که با حمایت رئیس جمهور شهید در شورای عالی آب تصویب شد.

 

مهندس محرابیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طرح نوین دولت، مدیریت توأمان آب و برق است که طرح بی‌نظیری بوده و بر اساس آن حدود 240 هزار چاه کشاورزی، دارای کنتور هوشمند فهام هستند گفت: از طریق مدیریت این کنتورها، آب درون چاه را مدیریت می‌کنیم که یک سیستم دیسپچینگ اختصاصی است که با کمک آن هم شفافیت، هم قانونگرایی و هم عدالت در توزیع آب برای اولین بار در این حوزه اجرایی می‌شود.

 

وی درباره مدیریت سیلاب هم با بیان اینکه کارهای بی‌نظیری در این دوره شده است افزود: در این دوره، سیلاب‌هایی داشتیم که در تاریخ بی‌نظیر بوده است، مثل سیلابی که در منطقه سیستان و بلوچستان در منطقه کنارک و چابهار در ماه‌های گذشته اتفاق افتاد.

 

وزیر در توضیح بزرگی این سیلاب و چگونگی مدیریت آن گفت: در جریان این سیلاب، در ورودی سد کهیر، بیش از 9 هزار متر مکعب ورودی سیلاب داشتیم که این عدد (قبلا) ثبت نشده و یا حداقل در وزارت نیرو چنین عددی را ندیده ایم، با این حال سیلاب مدیریت شد و سدها آبگیری شد.

 

محرابیان در توضیح درباره تلاش‌های صورت گرفته در جریان مدیریت سیلاب‌ها هم گفت: با بسیج همه امکانات و آگاهی‌رسانی به مردم از ظرفیت سیلاب‌ها استفاده شد و حتی در برخی از شهرها، خروج مردم را از خانه‌ها ممنوع کرده و خیابان‌های ساحلی را به طور کامل بستیم و در این سیلاب‌های عظیم، کمترین خسارت انسانی را داشتیم که اگر خسارت‌های وارد شده جانی و مالی این سیلاب‌ها را با سیلاب‌های گذشته مقایسه کنید می‌بینید که در مدیریت سیلاب چه تحول عظیمی اتفاق افتاده که جا دارد از وزارت کشور بویژه شخص جناب آقای دکتر وحیدی که نقش شاخصی در این زمینه داشتند، تقدیر و تشکر کنیم.

 

گزارش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله این سازمان در دولت شهید رئیسی گفت‌: یکی از برنامه‌های اصلی ما بحث سپاس و دیدار خانواده شهدا و ایثارگر بود که شهید رئیسی بر روی آن تأکید ویژه داشت. در همین راستا یک میلیون و 887 هزار مورد دیدار از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر در این سه سال انجام شده که 63 درصد نسبت به دوره قبل رشد داشته است.

 

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به فعال سازی هزار و 58 حسینیه و خانه شهید به عنوان پایگاه مردمی سازی فعالیت‌های مردمی و برگزاری 23 هزار و 816 مراسم یابود شهدا توسط مردم در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و افزود: در دوره سه ساله شهید رئیسی در بنیاد شهید 48 هزار و 698 یادواره بزرگ برگزار شده، 85 درصد گلزارهای شهدا با رعایت نکاتی که والدین عزیز شهدا داشتند ساماندهی شدند،‌در تولید 9 فیلم سینمایی و 6 سریال مشارکت شد که با اخذ سیمرغ بلورین در جایزه ویژه جشنواره فیلم فجر همراه بود که مسبوق به سابقه نبوده است،‌ 102 عنوان مستند با افزایش 300 درصدری در دولت مردمی تهیه شد، 153 عنوان کتاب با افزایش 220 درصدی در دولت مردمی به چاپ رسید و 7 هزار و 450 خاطره از والدین شهدا که بیشتر از 8 سال قبل بوده است در این دولت ثبت و ضبظ شده است.

 

قاضی زاده در ادامه کاهش نرخ بیکاری ایثارگران از 19.6 درصد به 7.4 درصد را نشان دهنده توجه ویژه دولت به اشتغال ایثارگران دانست و گفت‌: در این مدت 33 هزار 629 نفر از ایثارگران با حمایت دولت در دستگاههای دولتی جذب شدند و تمامی فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد که 31 هزار نفر بودند آزمون استخدامی‌شان برگزار شد و در حال جذب هستند.

 

وی در ادامه افزود‌: 35 هزار و 923 نفر از ایثارگران تسهیلات خود اشتغالی دریافت کردند که با رشد 54 درصدی همراه بوده است و 219 هزار 825 نفر از ایثارگران در این دوره تبدیل وضعیت شدند که این عدد قبل از این دولت نزدیک به صفر بوده است.

 

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه کاهش تعداد دانشجویان شهریه پرداز از 41 در صد به 35 درصد و جذب آنها در دانشگاههای دولتی از دیگر اقدامات این سازمان در سه سال گذشته عنوان کرد و افزود: در بخش سلامت نیز سرانه درمان از 174 هزار تومان بوده به 900 هزار تومان افزایش پیدا کرده است که رشد 417 درصدی داشته و همه پرداختها هم بروز شده است. در زمینه پرونده سلامت الکترونیک که یک دستورالعمل دائمی بوده و هیچ وقت اجرا نمی‌شده برای یک میلیون و 415 هزار و 374 ایثارگر پرونده سلامت الکترونیک ایجاد شد،‌ 720 هزار و 110 نفر پایش سلامت شدند، 408 هزار مشاوره با رشد 77 درصدی، 323 هزار اعزام سفر با رشد 65 درصدی و 3 هزار و 500 نفر سفر اولی به عتبات عالیات با تسیهبلات قرض الحسنه در این دولت صورت گرفته است.

 

قاضی زاده با اشاره به اقدامات این سازمان در بخش مسکن ایثارگران نیز گفت‌: در این بخش نیز 84 هزار و 382 نفر از ایثارگران تسهیلات مسکن دریافت کردند و 14 هزار و 106 قطعه زمین و مسکن به صورت قطعی واگذار شده است.

 

وی با اشاره به رشد 355 درصدی مستمری والدین شهدا، رشد 157 درصدی پرداختها به جانبازان نخاعی، رشد 150 درصدی پرداخت‌ها به جانبازان 70 درصد، رشد 110 درصدی حقوق حالت اشتغال و مستمری همسران شهدا، رشد 67 درصدی حق پرستاری و 170 درصدی پرستاری والدین شهدا، رشد 200 درصدی کمک معیشت، پرداخت پاداش خدمت جانبازان حالت اشتغال به 29 هزار و 850 نفر، خروج مؤسسات مالی 2 بنیاد شهید از بنگاهداری و واگذاری دارایی صندوق اندوخته شاهد به 207 هزار فرزند و همسر شهید بود در یک فرآیند کاملاً قانونی در این دوره سه ساله تصریح کرد‌: در بخش اقتصادی سازمان کوثر کاملا به بنیاد مستضعفان واگذار شد و این در حالی است که برای اولین بار در تاریخ بنیاد شهید، دارایی‌های این سازمان در انتهای دولت بیش از 30 درصد به نرخ ثابت یعنی با خروج نرخ تورم افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین به کارآمدسازی بنگاه‌های اقتصادی و تجمیع آنها، اصلاح بیش از 20 اساسنامه و افزایش بیش از 5 برابری سهم منابع داخلی بنیاد شهید از محل درآمدها در این دولت اشاره کرد و افزود‌: فقط درآمدی که بخش اقتصادی بنیاد شهید در سال 1401، ایجاد کرد معادل 7 سال دولت قبل بود و همین الان با اینکه در ابتدای دوره درآمد این سازمان 350 میلیارد تومان بوده، در صورت رسیدگی به صورتهای مالی امسال سود عملیاتی از این 350 میلیارد تومان به 4 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه واگذار کردیم اینها را بهره‌ور کردیم و تبدیل کردیم به بنگاه‌های کاملاً ثروتمند و اینها را واگذار کردیم.

 

توانمندسازی بنگاه‌ها،‌ برگزاری مجامع، نظامند کردن پرداخت حقوق و دستمزد‌ها، استقرار کمیته انتصابات و ارزیابی عملکرد،‌ برقراری طرح هوش تجاری یا بی‌آی در تمام مراکز اطلاعات و مالی احداث 20 هزار مسکن در قالب طرح مولدسازی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این سازمان از جمله 28 فاز مرکز ایثار، هتل خورشید هشتم، بیمارستان امام خمینی (ره) و افزایش وام قرض‌الحسنه‌ ایثارگران از 30 میلیون تومان با کمک این دولت به 100 میلیون تومان از دیگر اقدامات سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت شهید رئیسی بود که قاضی زاده به آنها اشاره کرد./تسنیم 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده