توهین به آمریکایی‌ها با سخنرانی نتانیاهو-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «کانتر پانچ»؛

توهین به آمریکایی‌ها با سخنرانی نتانیاهو

دعوت از یک جنایتکار جنگی در کنگره آمریکا چیزی جز توهین به آمریکایی‌ها نیست و در روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی باید به‌طور جدی تجديدنظر کرد.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 28 July 2024

توهین به آمریکایی‌ها با سخنرانی نتانیاهو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رؤسای نهادهای سیاسی آمریکا در دعوت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل به جلسه مشترک کنگره و مجلس نمایندگان که رئیس آن، مایک جانسون مبتکر دعوت بود، نقش داشتند. 



این نخستین دعوت از یک نخست‌وزیر اسرائیل برای ایراد سخنرانی نیست که با هدف تقویت روابط میان اسرائیل و ایالات متحده انجام می‌شود. همچنین این نخستین فراخوان نتانیاهو برای به چالش کشیدن دولت دموکرات کاخ سفید نخواهد بود. نتانیاهو سال 2015 با انتقاد شدید از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به دلیل مذاکرات مثبت در روند توافق هسته ای با ایران، پا را از همه محدودیت ها فراتر گذاشت. 

 

جنایت‌های مداوم اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی از تمایل اعضای کنگره و مجلس نمایندگان برای اشغالگری این رژیم نکاست


با وجود این، اوباما توهین نتانیاهو به خود را نادیده گرفت و بزرگترین کمک مالی تاریخ کمک های نظامی به تل آویو را به ارزش 38 میلیارد دلار در 10 سال به اشغالگران اهدا کرد.



گرچه سفر برنامه ریزی شده نتانیاهو ممکن است برای برخی اعضای حزب دمکرات ناخوشایند باشد، اما به هیچ وجه آن‌ها را شگفت زده نکرد. سازمان های لابی طرفدار اسرائیل در انتخابات اخیر مبالغ هنگفتی را به اعضای کنگره اهدا کردند. کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC) نیز چنین کرد و متعهد شد 100 میلیون دلار برای شکست دموکرات‌های مترقی در مجلس نمایندگان که خواستار آتش‌بس و مخالف انتقال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل و تداوم نسل‌کشی بودند، بپردازد. 



علاوه بر این، جنایت‌های مداوم اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی از تمایل اعضای کنگره و مجلس نمایندگان برای اشغالگری این رژیم نکاست. در واقع، اعضای کنگره طرفدار اسرائیل اعتراضات اخیری که در بیشتر دانشگاه های ایالات متحده انجام شد، محکوم کردند و آن را ضد اسرائیلی دانستند. با وجود تعداد بالای کشته‌شدگان غزه و هشدارهای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره نسل‌کشی، روایت اسرائیل که جنبش حماس را مسئول کشته شدن فلسطینیان می‌داند و حامیان فلسطینیان را به یهودستیزی متهم می‌کند، با جعل بی‌نظیر حقایق تثبیت شده است.



اغراق نیست بگوییم سیاست آمریکا در خاورمیانه کاملاً تحت سلطه اسرائیل است. کاخ سفید و کنگره برای تهیه بمب‌ها و موشک‌هایی که به جنگ وحشیانه اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه دامن می‌زند، با یکدیگر همکاری می‌کنند و تا زمانی که پول لابی‌گری برای سیاستمداران تضمین شود، بعید است چیزی در روابط صمیمی واشنگتن و تل‌آویو تغییر کند.

 

همانطور که دیدیم، وقتی نتانیاهو مقابل کنگره سخنرانی می کرد، مورد تشویق زیادی قرار گرفت و بعید است تحریم تعدادی از اعضا، دمای بالای روابط میان کنگره و اسرائیل جنایتکار را کاهش دهد.



مشخص است پر سر و صداترین حامیان اسرائیل بیشترین میزان پول را از گروه‌های لابی صهیونیستی دریافت می‌کنند و کمک‌های لابی‌ها به اعضای کنگره از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به غزه در حدود 9 ماه پیش افزایش یافته است. همچنین مشخص است نامزدهای کرسی مجلس نمایندگان یا سنا با انتخاب های دشواری مواجه هستند که آیا پول را از لابی ها بپذیرند یا به مخالفان اسرائیل برسند. جای تعجب نیست سناتورها و نمایندگان هر دو حزب با بی توجهی از خط‌مشی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دادن همه سلاح های مرگبار به ارتش تجاوزگر صهیونیستی برای جنگ مداوم خود علیه بی‌گناهان غزه پیروی می کنند.



ایالات متحده از حق وتوی خود علیه قطعنامه های مکرر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش بس در غزه استفاده کرده است. زمانی که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخواست صدور حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاعش را به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی کرد، برخی اعضای کنگره خواستار اعمال تحریم‌ها علیه دادستان شدند. 

 

وقتی نتانیاهو مقابل کنگره سخنرانی می کرد، مورد تشویق زیادی قرار گرفت و بعید است تحریم تعدادی از اعضا، دمای بالای روابط میان کنگره و اسرائیل جنایتکار را کاهش دهد


زمانی که بایدن به‌تازگی طرحی سه مرحله‌ای برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن زندانیان غزه اعلام و با قطعنامه‌ای در شورای امنیت از آن حمایت کرد، نتانیاهو همچنان اصرار داشت حمله اش به غزه تا زمانی که تمام اهداف جنگی محقق نشود، پایان نخواهد یافت. ایالات متحده اکنون پشت اسرائیل و نه مقابل آن است، در حالی که نتانیاهو پشت اعضای فاشیست دولت جنگی خود قرار دارد. چه کسی یا چه چیزی می تواند این گره کور را بشکافد؟



ماه ژانویه دیوان بین المللی دادگستری حکم اولیه‌ای صادر کرد که طبق آن تمام اقدامات باید برای جلوگیری از نسل کشی در غزه اتخاذ شود. انتظار می رود دادگاه لاهه در نهایت جنایت‌های جنگی متعدد اسرائیل، ازجمله استفاده از سیاست گرسنگی دادن به عنوان تاکتیک جنگی یا نادیده گرفتن احکام دیوان بین المللی دادگستری و جنایی بین المللی را محکوم کند. 



سخنرانی نتانیاهو مقابل کنگره را باید نقطه عطفی در روابط میان ایالات متحده و اشغالگران دانست. با کناره گیری بایدن از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، زمان آن فرا رسیده است نامزدهای احتمالی خواستار تجدید روابط آمریکا با تل آویو شوند. آنچه اکنون مهم‌تر از همه باید به آن توجه کرد، اینکه دست نیافتن به آتش‌بس در غزه، به‌معنای آغاز جنگی بزرگ با حزب‌الله لبنان است که احتمالاً ایالات متحده را درگیر تنش‌هایی می‌کند که نمی‌خواهد.



واضح است ایالات متحده از همکاری با رژیمی افراطی که در غزه نسل کشی و در کرانه باختری پاک‌سازی نژادی می کند، سودی نمی‌برد. اکنون زمان مناسبی برای تصمیم گیرندگان سیاسی در ایالات متحده است تا افق های خود را گسترش دهند و خارج از چارچوب دولتی امنیتی فکر کنند؛ دولتی که تنها به گسترش صدها پایگاه نظامی و عوامل هژمونی امپراتوری خود در سراسر جهان علاقه مند است.



سفر نتانیاهو باید موجب تجدید نظر جدی روابط آمریکا با رژیم اشغالگر اسرائیل شود. همچنین باید شهروندان را وادار کند تأمین مالی انتخابات آمریکا به‌وسیله لابی‌های صهیونیستی، شرکت ها و ثروتمندانی که با پول خود دموکراسی را به فساد می کشند، زیر سؤال ببرند. دعوت از نتانیاهو به‌عنوان جنایتکار جنگی در کنگره چیزی جز توهین به آمریکایی‌ها نیست.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
مصدق مصدق پور، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

شکست تحقیرآمیز نتانیاهو در کنگره آمریکا