کابینه نتانیاهو در باتلاق چالش‌های سیاسی و امنیتی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

کابینه نتانیاهو در باتلاق چالش‌های سیاسی و امنیتی

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه افزایش نرخ بیکاری و تورم در سرزمین‌های اشغالی شرایط اقتصادی را بیش از گذشته برای کابینه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حاد کرده است، گفت: در حال حاضر علاوه بر چالش‌های سیاسی و مشکلات امنیتی، اقتصاد رژیم صهیونیستی برای کابینه وقت به‌شدت دردسرساز شده است.
حسن هانی زاده؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 16
کد خبر: ۱۷۳۲۶۳

علت فروپاشی زودهنگام کابینه نتانیاهو چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نفتالی بنت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی دوشنبه شب درباره وقوع خطر جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و گفت: خطر واقعی برای جنگ داخلی در سرزمین های اشغالی وجود دارد.


این سخنان ساعاتی پس از آن انجام شد که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با انتقاد از اصلاحات قضایی کابینه راست و افراطی بنیامین نتانیاهو تأکید کرد، این رژیم در آستانه جنگ داخلی قرار دارد.


حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره دلایل فروپاشی و از هم پاشیدگی زودهنگام کابینه رژیم صهیونیستی به «راهبرد معاصر» گفت: شواهد حاکی از آن است رژیم صهیونیستی در سال های گذشته به ویژه از سال 2018 تاکنون دستخوش سلسله شکاف های حاکمیتی و سیاسی شده، به گونه ای که تاکنون پنج دور انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی برگزار و مانع تشکیل کابینه ای فراگیر شده است.

از همان ابتدا پر واضح بود کابینه تشکیل شده کاملاً شکننده و ناهمگون است، به گونه ای که زمینه را برای اعتراض احزاب چپ و میانه رژیم صهیونیستی فراهم کرد


وی افزود: در پنج دور انتخابات رژیم صهیونیستی احزاب بزرگ برای کسب اکثریت آرای کنست (مجلس رژیم صهیونیستی ) با شکست مواجه شدند؛ به گونه ای که در انتخابات زودهنگام دور پنجم حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو فقط توانست 36 کرسی کسب کند، به همین دلیل برای اینکه بتواند 61 کرسی به دست آورد ناچار شد با احزاب افراطی رژیم صهیونیستی ائتلاف کند.


کارشناس سیاست خارجی درباره عواقب تشکیل چنین کابینه ای برای رژیم صهیونیستی عنوان کرد: از همان ابتدا پر واضح بود کابینه تشکیل شده کاملاً شکننده و ناهمگون است، به گونه ای که زمینه را برای اعتراض احزاب چپ و میانه رژیم صهیونیستی فراهم کرد. حضور پنج چهره افراطی رژیم صهیونیستی به ریاست ایتمار بن غفیر یکی از رهبران احزاب صهیونیستی مذهبی در این کابینه نارضایتی صهیونیست هایی را که به دنبال آرامش نسبی هستند برانگیخت. به همین دلیل بعد از ورود بن غفیر به مسجد الاقصی و توهین به نمازگزاران درگیری های شدید و خونینی در سرزمین های اشغالی شکل گرفته است.


هانی زاده گفت: گزارش ها نشان می دهند در حدود دو ماه گذشته و در عملیات های مختلف شهادت طلبانه فلسطینیان 38 صهیونیست در قدس و مناطق دیگر مانند اردوگاه جنین و غزه به هلاکت رسیده اند که تاکنون کم سابقه بوده است.


کارشناس سیاست خارجی درباره از هم پاشیدگی ائتلاف شکل گرفته در کابینه رژیم صهیونیستی تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر چالش های سیاسی و مشکلات امنیتی، اقتصاد رژیم صهیونیستی برای کابینه وقت به شدت دردسرساز شده است. افزایش نرخ بیکاری و تورم در سرزمین های اشغالی و کاهش کمک سرمایه داران صهیونیست به کابینه بنیامین نتانیاهو شرایط اقتصادی را بیش از گذشته برای کابینه مستقر حاد کرده است.

در حال حاضر علاوه بر چالش های سیاسی و مشکلات امنیتی، اقتصاد رژیم صهیونیستی برای کابینه وقت به شدت دردسرساز شده است


وی افزود: در 18 سال گذشته از جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006 با رژیم صهیونیستی بیش از 270 هزار صهیونیست مهاجرت معکوس و از سرزمین های اشغالی به سمت کشورهای اروپایی و آمریکا کوچ کرده اند؛ موضوعی که اتفاق دردناکی برای سران رژیم صهیونیستی به شمار می رود.


هانی زاده گفت: بی تردید نتانیاهو دارای کابینه ای کاملاً شکننده است که به سرعت دچار فروپاشی می شود، به همین دلیل رژیم صهیونیستی در کوتاه مدت به ناچار باید مهیای انتخابات زود هنگام شود، زیرا شرایط در سرزمین های اشغالی به لحاظ امنیتی، سیاسی و اقتصادی کاملاً ناپایدار است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده