رایزنی اسد و پوتین درباره تشکیل ائتلاف اوراسیایی-راهبرد معاصر
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

رایزنی اسد و پوتین درباره تشکیل ائتلاف اوراسیایی

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان استقبال رئیس جمهور سوریه از طرح همتای روس خود درباره امنیت اوراسیا گفت: برای پایان دادن به بی‌ثباتی درمنطقه اوراسیا نیازمند همکاری‌های امنیتی و نظامی هستیم.
روح‌الله مدبر؛ تحلیلگر مسائل روسیه
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 28
کد خبر: ۲۵۱۷۸۳

رایزنی اسد و پوتین درباره تشکیل ائتلاف اوراسیایی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه چهارشنبه گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درباره افزایش تنش ها در غرب آسیا گفت وگو کردند.

 
اسد گفت، روسیه و سوریه به لطف اعتماد متقابل دولت و ملت هایشان بر چالش های متعددی غلبه کرده اند. با توجه به رویدادهای کنونی جهان، به ویژه در منطقه اوراسیا، نشست با پوتین برای رایزنی درباره توسعه تعاملات و بررسی سناریوها و چشم اندازهای احتمالی بسیار مهم است.

 
پوتین و اسد همچنین درباره همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه گفت وگو کردند.

 

اقدامات تحریک آمیز آمریکا و انگلستان فضای غرب آسیا را به سمت بحرانی تر شدن پیش می برد


روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه درباره ابعاد دیدار رؤسای جمهور روسیه و سوریه و نیز سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا به «راهبرد معاصر» گفت: هم زمان با ملاقات پوتین و اسد، شاهد حضور و سخنرانی متوهمانه نتانیاهو در کنگره آمریکا با مطرح کردن طرح موسوم به «ناتوی خاورمیانه» بودیم. این موضوع نشان داد آنچه رئیس جمهور روسیه از دغدغه خود درباره وضعیت نامطلوب غرب آسیا و تهدیداتی که به واسطه توطئه های آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی منطقه را تهدید می کند، تا چه اندازه جدی است.

 
وی افزود: پوتین تأکید کرد، غرب آسیا به سمت بحران بزرگی پیش می رود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش در نشست سازمان ملل متحد هشدار مهمی به کشورهای منطقه داد مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی درصدد است آمریکا را وارد تنش و درگیری تازه ای با جمهوری اسلامی ایران کند.


تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: چندی پیش نماینده فدراسیون روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با محکوم کردن حملات یکجانبه آمریکا به جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، تمامی تلاش های آمریکا و غرب در زمینه مهار و حذف محور مقاومت نتیجه عکس و انصارالله توانمندی خود را ارتقا داده است. آنچه این روزها شنیده می شود، سیگنالی می دهد که اقدامات تحریک آمیز آمریکا و انگلستان فضای غرب آسیا را به سمت بحرانی تر شدن پیش می برد.

 
مدبر گفت: با وجود اینکه آمریکا و انگلیس به دنبال بحران سازی در غرب آسیا هستند، اما سیاست های در پیش گرفته شده از سوی کاخ کرملین مؤید این واقعیت است که روسیه به دنبال راهکاری برای کاهش تنش و کاستن از شدت بحران های خطرناک منطقه غرب آسیاست.

 
وی به مضمون رایزنی میان رؤسای جمهور روسیه و سوریه پرداخت و تأکید کرد: اسد در ملاقات با پوتین از طرح امنیت اوراسیای ارائه شده به وسیله رئیس جمهور روسیه استقبال و عنوان کرد، برای پایان دادن به بی ثباتی  درمنطقه اوراسیا نیازمند همکاری امنیتی و نظامی هستند.

 
مدبر درباره اهمیت اینکه طرح امنیتی و نظامی اوراسیا در مقابل ائتلاف غرب آسیای مطرح شده از سوی نتانیاهو باید تشکیل شود، گفت: تردیدی وجود ندارد طرح موسوم به «ناتوی خاورمیانه» شکست خورده است، زیرا همسایگان ایران در حوزه خلیج فارس به هیچ وجه به آن نمی پیوندند، اما حمایت آمریکا و انگلیس از این طرح کاملاً مشهود است.

 
وی افزود: در روزهای گذشته رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس تأکید کرد، باید برای جنگ با ایران، روسیه، چین و کره شمالی آماده شد. سفیر انگلیس نیز که مأموریتش به تازگی درایران پایان یافته، با انتشار ویدئویی توهین آمیز با به کار بردن عبارت های مبهمی نشان داد انگلیس شمشیر را علیه ایران از رو بسته است، در حالی که صحبت هایش  مغایر با حقوق دیپلماتیک و آداب کنسولی بود.

 

تردیدی وجود ندارد طرح موسوم به «ناتوی خاورمیانه» شکست خورده است، زیرا همسایگان ایران در حوزه خلیج فارس به هیچ وجه به آن نمی پیوندند


تحلیلگر مسائل روسیه معتقد است: سفیر و تمامی کسانی که مسئولیتی در سفارت انگلیس دارند و وابسته به دولت این کشور هستند، برای پاسخ دادن به خزعبلات بیان شده از سوی سفیر سابق کشورشان باید به وزارت امور خارجه احضار شوند.

 
مدبر معتقد است: آنچه در روزهای گذشته از سوی سفیر پیشین انگلیس و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس درباره جنگ با ایران، روسیه، چین گفته شد، به نوعی تکرار همان نقشه و سناریوی مطرح شده از سوی نتانیاهوست که گفته بود، درگیری در منطقه غرب آسیا رژیم صهیونیستی را به سمتی می برد که باید به ائتلاف برسند و علیه محور مقاومت محور نظامی ایجاد کنند.

 
وی گفت: آنچه به وسیله رئیس جمهور روسیه به اسد پیشنهاد شد، موضوع مهمی است و این ضرورت را بیش از پیش آشکار می کند که لازم است محور و ائتلاف دفاعی با عنوان ائتلاف اوراسیایی تشکیل شود، زیرا فدراسیون روسیه بارها نشان داده حامی محور مقاومت است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده