صرفه‌جویی ۱۳۰۰ مگاواتی مصرف برق با کاهش ساعات کاری ادارات-راهبرد معاصر

صرفه‌جویی ۱۳۰۰ مگاواتی مصرف برق با کاهش ساعات کاری ادارات

مدیر کل دفتر مدیریت انرژی توانیر گفت: به طور کلی امروز ۱۳۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق در کشور با کاهش ساعات کاری ادارات به ثبت رسید.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
کد خبر: ۲۵۱۷۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ یاقوتی مدیر امور انرژی توانیر در برنامه میز اقتصاد گفت: باید در ساعات غیر اداری تمام تجهیزات خاموش باشد چرا که مصرف برق به شدت افزایش یافته است. با کاهش ساعات اداری مصرف برق کاهش یافت.

او افزود: امروز به طور کلی ۱۳۰۰ مگاوات فقط کاهش برق با تعطیلی ادارات در ساعت ۱۱ را شاهد بودیم. توان مصرفی ما از ۷۹ هزار مگاوات گذشت که نسبت به سال گذشته مصرف برق ۸ درصد رشد داشته است. خوشبختانه با تجهیزات هوشمند مصرف برق اداراتی که افزایش یابد قطع می شود.

یاقوتی با اشاره به اینکه  استفاده از این راهکار ساده و بکارگیری آن موجب افزایش پایداری شبکه برق می شود، تصریح کرد: کولرهای آبی با تبخیر آب،  گرمای نهان هوا را گرفته و هوای خنک به درون منازل دمیده می شود در این روند عواملی چون دمای هوا و میزان تبدیل گرمای نهان  به هوای خنک  موثر است به طوری که هرچه دمای هوا پایین تر باشد، خنکی بیشتری هم از طریق تبخیر وارد خانه می شود.

او گفت: با هر انشعابی در خصوص ادارات که مصرف برق خود را کاهش ندهند برخورد خواهیم کرد. خوشبختانه تمامی نیروگاه های کشور در حال تولید برق هستند تامشکلی نداشته باشیم.

یاقوتی تصریح کرد: ما خاموشی در هیج کجای کشور نداشته ایم و اگر خاموشی رخ داده است به علت گرما و تحت تاثیر قرار گرفتن شبکه است در غیر این صورت قطعی برق تا این لحظه نداشته ایم. صنایع بزرگ ۱۰ هزار مگاوات مصرف برق دارند   ۸ درصد مصرف برق در بخش کشاورزی است و همچنین بخش خانگی ۳۲ هزار مگاوات مصرف برق  را شامل می شوند.

او گفت: برنامه ریزی شده با وزارت صمت  که صنایع باید ۳۵ درصد کاهش مصرف برق را داشته باشند،همچنین شهرک های صنعتی یک روز در ایام معمول خود را تعطیل کنند و به روز  تعطیل مانند جمعه انتقال دهند.

مدیر امور انرژی توانیر اضافه کرد:الگوی مصرف برای ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱ کشور ۳۰۰۰ کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر ۲ کشور ۲۰۰۰ کیلو وات ساعت، مناطق گرمسیر ۳ کشور ۱۰۰۰ کیلووات ساعت و مناطق گرمسیر ۴ کشور ۴۰۰ کیلووات ساعت بوده و با توجه به ابلاغیه‌های توانیر الگوی فوق در ماه‌های گرم سال می‌تواند متفاوت باشد.

او افزود: ما ۳۲ میلیون مشترک برق در کشور داریم که ۷۵ درصد مشترکین زیر الگو مصرف برق هستند،تعرفه‌های برق به گونه‌ای تنظیم شده که با افزایش مصرف، تعرفه‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد به صورتی که در صورت افزایش ٣ برابر بیش از الگوی مصرف، مبلغ قبض تا ٢٠ برابر افزایش خواهد یافت.

یاقوتی در ادامه با بیان اینکه ۱۰ درصد مشترکان تا ۱.۵ برابر الگو و شش درصد مشترکان ۱.۵ تا دو برابر الگو و چهار درصد بیش از دو برابر الگو برق مصرف می‌کنند، اظهار کرد: برای تعداد محدودی از مشترکان قبوض نجومی و غیر متعارف صادر می‌شود.

به گفته،مدیر کل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر قبض برق یک‌مشترک ۷۰ میلیون تومان بود.

او افزود: اگر مشترکین برق که الگوی مصرف را رعایت نکنند برقشان را بعد از اخطار قطع خواهیم کرد.

الگوی انرژی کشور ما اشتباه است

در ادامه این برنامه حقیقی، معاون ساماندهی شبکه ملی بهره‌وری گفت :متاسفانه میزان انرژی در کشور ما بالا است و ما از این انرژی به صورت مطلوب استفاده نمی کنیم. میزان مصرف انرژی کشور در حال افزایش است.

او افزود: الگوی انرژی کشور ما اشتباه است طبق آمارهای سال ۱۴۰۱، رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در کشور ۳.۳۳ درصد، رشد نیروی کار ۰.۵ درصد، رشد موجودی سرمایه ۰.۲ درصد و رشد اقتصادی ۴ درصد ثبت شده است، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در رشد بهره‌وری تقریباً درجا زدیم و این زنگ خطری برای نظام مدیریت کشور است.

حقیقی بیان کرد: ۳۰ درصد کولر آبی در کشور داریم که هر موتور این کولرها ۷۰۰ مگاوات مصرف برق دارند و امروز کولرهایی با قیمت بالا در کشور وجود دارد که برخی ها واقعا توان خرید آن ها را ندارند و از این رو مصرف برق افزایش می یابد،به طور کلی باید در این بخش ملاحظاتی برای خریداران در نظر گرفته شود./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده