چرا مسعود پزشکیان، عارف را بر جهانگیری و ظریف ترجیح داد؟-راهبرد معاصر

چرا مسعود پزشکیان، عارف را بر جهانگیری و ظریف ترجیح داد؟

انتصاب محمدرضا عارف به سمت معاون اول رئیس جمهور در حالی صورت گرفت که در گمانه‌زنی‌ها و لیست‌های منتشر شده درباره گزینه‌های احتمالی کابینه، اسمی از عارف دیده نمی‌شد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 29
کد خبر: ۲۵۲۲۳۱

به گزارش راهبردمعاصر؛ مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز گذشته و ساعتی پس از اینکه رسما به عنوان رئیس جمهور کشورمان کلید دفتر ریاست جمهوری را تحویل گرفت، با صدور حکمی، محمدرضا عارف به سمت معاون اول منصوب کرد و در اولین دستور خود که در حکم انتصاب عارف هم آمده بود از معاون اول خود خواست که سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه هفتم را با تمام توان و جلب مشارکت و همکاری همگان و استفاده از همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دهد.

پایان گمانه‌زنی‌ها درباره معاون اول پزشکیان

طی روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره کابینه دولت چهاردهم شد و لیست‌های مختلفی هم از نامزدهای احتمالی کابینه منتشر شد اما در هیچکدام از آنها اسمی از محمدرضا عارف نبود.

اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمد شریعتمداری و حتی گاهی محمدجواد آذری‌جهرمی افرادی بودند که نامشان در لیست‌های منتشر شده به عنوان نامزد معاون اول پزشکیان برده می‌شد ولی در نهایت هیچکدام از این افراد در این جایگاه قرار نگرفتند.

واکنش اصلاح‌طلبان به انتصاب عارف

پس از انتصاب عارف به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور و واکنش‌هایی که چهر‌ه‌های مطرح اصلاح‌طلبان به این موضوع داشتند نشان می‌داد که برخی از اصلاح‌طلبان از چنین انتصابی و عدم انتخاب برخی از چهره‌های تندرو اصلاح‌طلب استقبال کرده‌اند.

در واکنش‌هایی که اصلاح‌طلبان داشتند به پرتجربه، پاکدست و معتدل بودن عارف اشاره شده بود و برخی معتقد بودند گزینه‌های دیگر این خصوصیات یا حداقل بخشی از آن را نداشته اند.

محمدعلی ابطحی معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات می‌نویسد « عارف بهترین انتخاب برای معاون اولی پزشکیان است. ‏قدرت اجرایی بی سروصدا و بالایی دارد. ‏از بن دندان اصلاح طلب است. ‏توانایی به کار گیری همه توان کشور، برای حل مشکلات مردم دارد. ‏وزانت اداره دولت را دارد و به پزشکیان فرصت بیشتری می دهدکه بتواند برنامه های کلانش را برنامه ریزی کند. ‏به تجربه و خطا نیاز ندارد.»

اظهارات ابطحی هم گویای این است که عارف از گزینه‌های دیگری که برای معاون اولی مطرح می‌شدند، به دلیل اینکه در سیاست ورزی معتدل است، صلاحیت بیشتری برای معاون اولی دارد. 

محمد هاشمی عضو هیأت موسس حزب کارگزاران سازندگی هم گفته که « از نظر سیاسی عارف اعتدالگرا است و افراطی نیست؛ و در حقیقت می‌شود گفت که فراجناحی است.»

عبدالله رمضان زاده هم از دیگر اصلاح‌طلبانی بود که از انتصاب عارف استقبال و بر اینکه عارف فردی معتدل و میانه‌رو است تاکید کرد.

عطالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات هم گفته که عارف شخصیتى متعادل دارد و او را برای معاون اولی مناسب دانسته است»

اگرچه کمتر کسی حدس می‌زد پزشکیان عارف را به عنوان معاون اول خود منصوب کند اما به نظر می‌رسد رویکرد معتدل عارف در سیاست و بی حاشیه بودن وی باعث شده پزشکیان او را بر دیگران ترجیح بدهد.اگرچه کمتر کسی حدس می‌زد پزشکیان عارف را به عنوان معاون اول خود منصوب کند اما به نظر می‌رسد رویکرد معتدل عارف در سیاست و بی حاشیه بودن وی باعث شده پزشکیان او را بر دیگران ترجیح بدهد.

جهانیگری؛ مهره سوخته برای اصلاح‌طلبان

اسحاق جهانگیری یکی از گزینه‌های مطرحی بود که در روزهای گذشته به عنوان گزینه معاون اولی مطرح می‌شد، اما اصلاح‌طلبان او را گزینه مناسبی برای معاون اولی دولت نمی‌دانند، و برخی معتقدند جهانگیری مهره سوخته است و از طرفی عملکرد جهانگیری در دولت یازدهم و دوازدهم و ماجرای زندانی شدن برادر وی به جرم قاچاق ارز موجب شد تا حواشی بسیاری پیرامون وی ایجاد شود و احتمالا برای همین هم هست که اصلاح‌طلبان او را گزینه خوشنامی برای معاون اولی نمی‌دانند.

ظریف؛ تحریک‌پذیر، زودرنج و پرهیجان

محمدجواد ظریف هم یکی دیگر از کسانی بود که برخی رسانه‌ها احتمال می‌دادند به عنوان معاون اول انتخاب شود و از آنجایی که در دوران انتخابات ظریف یکی از نزدیک‌ترین افراد به پزشکیان بود این احتمال هر روز هم قوت می‌گرفت. 

با این حال اما ظریف حواشی بسیاری را داشت، سخنان تند ظریف در برخی جمع‌ها و برنامه‌ها و اقدامات حاشیه‌ساز وی در دوران تصدی وزارت خارجه شاید از مسائلی بود که موجب شد ظریف گزینه پزشکیان برای معاون اولی نباشد. همچنان که زید آبادی هم به نوعی به این موضوع اشاره کرده و نوشته است: « ظریف بیش از اندازه تحریک‌پذیر و زودرنج و پرهیجان است.»

آذری‌جهصرمی؛ جوان، بی‌تجربه 

آذری‌جهرمی هم در گمانه‌زنی‌ها یکی دیگر از گزینه‌ها بود اما بسیاری او را برای معاون اولی بسیار بی‌تجربه و جوان می‌دانند. زید آبادی از فعالین اصلاح طلب درباره عدم صلاحیت وی نوشته است: « آذری جهرمی برای پست معاون اولی به نظرم بیش از اندازه جوان و فاقد تجربهٔ کافی برای هماهنگی با گله‌ای از گربه‌هاست!»

آذری جهرمی گزینه محمود واعظی در دولت روحانی بود، او زمانی وارد دولت روحانی شد که فشارهای زیادی در رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر پیر بودن کابینه دولت روحانی مطرح می‌شد و گویا قصد داشتند با معرفی آذری جهرمی فشارها بر دولت را کم کنند.

اهدای بی‌ضابطه ۲۰۰ لپ تاپ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوران آذری جهرمی به دفتر ریاست جمهوری از دیگر مسائلی بود که حاشیه‌هایی را برای آذری جهرمی ایجاد کرد.

البته برخی اصلاح طلبان هم معتقدند که جهرمی اصلا اصلاح‌طلب نیست. سال ها پیش یکی از اعضای اصلی شورای اصلاح طلبان در مورد اقدامات آذری جهرمی گفته بود که: « این آقا اصلا اصلاح طلب نیستند و این شورا او را تائید نمی کند. اینکه از کجا و به چه طریقی وارد دولت شده پاسخش با آقای روحانی است. اینکه اقدامات ایشان اصلاحات را تخریب کند بعید می دانم اما در هرحال هر اقدام دولت روحانی بازخودش به اصلاحات ضربه می زند و باید کنترل کنند.»

قاسم یکله قائم مقام جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: از روزهای گذشته گزینه‌های همچون جهانگیری و ظریف و بهادری جهرمی برای معاون اولی دولت مطرح بود اما به نظر می‌رسد حواشی‌ای که پیرامون این افراد وجود دارد و از سویی بی‌تجربه بودن فردی مانند جهرمی موجب شده پزشکیان به عارف برسد.

وی افزود: شخصیت عارف شخصیتی معتدل و کم حاشیه است برای همین به نظر در میان افراد مطرح شده گزینه بهتری باشد.

وی در ادامه گفت: اگر افرادی مانند جهانگیری و ظریف در این پست منصوب می شدند قطعا انتقادات زیادی مطرح می‌شد ولی درباره آقای عارف نه تنها انتقادات قابل توجهی نبود بلکه اکثرا اصلاح طلبان هم از آن استقبال کردند.

به اعتقاد برخی از اصلاح طلبان گزینه‌هایی دیگری هم که مطرح می‌شدند در حد و اندازه معاون اولی دولت نبودند به همین دلیل عارف را مناسب‌ترین گزینه می دانند.

عارف 73 ساله است و در سال 1330 متولد شده و همین موضوع هم موجب شد تا از روز گذشته و پس از انتصاب عارف انتقاداتی در این باره مطرح شود.

در این راستا البته برخی معتقدند افزایش میانگین سن کابینه را هم می‌توان با انتخاب کابینه‌ای جوان و چالاک جبران کرد./فارس 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار