دستگیری عاملان حمله با اره موتوری به جنگلبان گیسوم-راهبرد معاصر

دستگیری عاملان حمله با اره موتوری به جنگلبان گیسوم

تحقیقات پلیس در خصوص حمله قاچاقچیان چوب با اره موتوری به یکی از جنگلبانان در جنگل گیسوم به دستگیری آنها منجر شد و بررسی‌ها درباره عامل این حمله نشان داد که او یک سارق سابقه‌دار است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 29
کد خبر: ۲۵۲۲۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ بامداد دیروز (یکشنبه) ۲نفر از جنگلبانان منطقه گیسوم تالش واقع در استان گیلان درحالی‌که مشغول گشتزنی بودند از دل جنگل صدای اره موتوری و سقوط درختان را شنیدند.

این صدا‌ها نشان می‌داد که به‌احتمال زیاد قاچاقچیان چوب وارد جنگل شده اند و مشغول قطع درختان هستند. صدا از دوردست به گوش می‌رسید و در تاریکی هوا به درستی معلوم نبود که منشا آن کجاست.

با وجود این جنگلبانان که به خوبی منطقه را می‌شناسند دقایقی به گشتزنی پرداختند تا اینکه به صدا نزدیک و نزدیک‌تر شدند. دقایقی بعد وقتی آنها به محل حادثه رسیدند با ۳قاچاقچی مواجه شدند که تعدادی از درختان را قطع کرده و در حال بریدن تعداد دیگری از درختان جنگل بودند. قاچاقچیان که در حال ارتکاب جرم بودند، انتظار رودررو شدن با جنگلبانان را نداشتند. قاچاقچیان ساعت‌ها برای بریدن درختان وقت گذاشته بودند و حالا با سر رسیدن جنگلبانان تلاش‌شان به هدر رفته بود.

به همین دلیل وقتی جنگلبانان جلوتر آمدند آنها نه‌تن‌ها دست از کار نکشیدند، بلکه یکی از آنها که اره موتوری در دست داشت به‌سوی یکی از جنگلبانان حمله کرد. او اره موتوری را که هنوز روشن بود به طرف او گرفت و این کار سبب شد تا تیغه‌های تیز اره جنگلبان وظیفه‌شناس را از چند ناحیه مجروح کنند. در ادامه درگیری سختی بین قاچاقچیان و حافظان طبیعت درگرفت و درنهایت آنها با مجروح کردن جنگلبانان سوار بر خودرویشان از آنجا گریختند.

به دنبال این حادثه جنگلبان مجروح که شرایط وخیمی داشت به بیمارستان منتقل شد و تلاش‌ها برای دستگیری قاچاقچیان آغاز شد. وقتی هوا روشن شد ماموران پلیس به سرنخ‌هایی درباره متهمان تحت تعقیب دست پیدا کردند و در شرایطی که حدود ۷ ساعت از این درگیری گذشته بود آنها با شناسایی مخفیگاه قاچاقچیان آنها را دستگیر کردند.

سرهنگ محمد رستمی، فرمانده انتظامی شهرستان تالش دراین باره گفت: متهمان ۲۲، ۲۷ و ۳۲ ساله هستند که بعد از انجام تحقیقات مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند. او ادامه داد: بررسی‌ها درباره ضارب مامور منابع طبیعی که ۲۲ ساله است نشان می‌دهد که او پیش از این نیز دستگیر شده و ۲ فقره سابقه سرقت خرد در پرونده اش دارد. سرهنگ رستمی در ادامه گفت: پلیس با تمام توان با متجاوزان حریم منابع طبیعی و جنگل‌ها برخورد می‌کند و اجازه نخواهد داد مجرمان با اقدامات غیرقانونی، موجب برهم زدن نظم و امنیت شوند.

۵ قاب از فداکاری
پیش از این و در حوادث مختلف در سایر شهرستان‌ها نیز قاچاقچیان و شکارچیان به حمله به حافظان طبیعت شمار زیادی از آنها را مجروح کرده یا به شهادت رساندند. در این گزارش به ۵ مورد از این حوادث که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده می‌پردازیم.

حادثه در سفیدکوه
۲ نفر از شکارچیان متخلف روز ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ به قصد شکار وارد به پناهگاه سفیدکوه ازنا شدند. آنها با ورود به منطقه‌ای حفاظت شده قصد شکار گونه‌های مختلف را داشتند، اما پیش از آنکه آنها شکار را آغاز کنند، محیط بانان متوجه حضورشان شدند. شکارچیان که نقشه شان را نقش بر آب می‌دیدند با محیط بانان درگیر شدند و در جریان این درگیری ۲ نفر از محیط بانان با پرتای سنگ به شدت مجروح شدند. با وجود این درگیری، اما ۲ شکارچی مجروح و از آنها دو قبضه سلاح شکاری غیر مجاز کشف شد.

حمله به محیط بان اردستانی
یکی دیگر از حوادث تلخ مربوط به محیط بانان آبان ماه سال ۱۴۰۲ در اردستان اتفاق افتاد و در جریان آن یکی از محیط بانان به شدت مجروح شد. شکارچیان با ورود به منطقه حفاظت شده قصد شکار داشتند که محیط بانی وظیفه شناس مانع شان شد. در این شرایط بود که آنها با این محیط بان درگیر شدند و در جریان این درگیری شکارچیان محیط بان را مجروح کرده و گریختند. فرار آنها، اما پایان کار نبود و با پیگری‌های انجام شده هر دو نفر دستگیر شدند و با تشکیل پرونده‌ای به دادگاه معرفی شدند.

حمله به محیط بان شاهرودی
حمله خونین به محیط بان شاهرودی حادثه دیگری بود که در مرداد ماه ۱۴۰۲ اتفاق افتاد. روز حادثه ۳ شکارچی غیرمجاز با ورود به منطقه حفاظت شده قصد شکار داشتند. یکی از محیط بان که در حال گشت زنی در زیستگاه‌ها بود یکی از شکارچیان را سوار موتورسیکلت و همراه با یک لاشه شکار دید و او را دستگیر کرد. دقایقی بعد شکارچیان دیگر سر رسیدند و در حمایت از دوست‌شان با محیط بان درگیر شدند. در جریان این درگیری مجیط بان جوان که با سنگ به سرش ضربه خورده بود به شدت مجروح شد شکارچیان با تیراندازی موفق به فرار شدند، اما در نهایت همگی به دام افتادند.

حادثه در کرمانشاه
مرداد ۱۴۰۲ حادثه دیگری در مناطق حفاظت شده کرمانشاه رخ داد. در این حادثه نیز یکی از محیط بانان توسط شکارچیان به شدت مجروح شد. ماجرا از این قرار بود که تخلف تعدادی شکارچی غیرمجاز در منقطه حفاظت شده امروله و دالاخانی گزارش شده بود که محیط بانان بعد از ساعت‌ها تلاش موفق شدند شکارچیان را همراه با لاشه کل و بز شناسایی و دستگیر کنند. آنها مدتی بعد در دادگاه محاکمه و محکوم شدند و بعد از آن جلوی دادگاه یکی از محیط بانان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و او از ناحیه صورت، دست و گردن به شدت مجروح شد.

جدال با شکارچیان در گیلان
اسفندماه ۱۴۰۱ ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود برای جلوگیری از تخلفات صید غیر مجاز ماهیان مهاجر در رودخانه لنگرود از جمله رودخان و شلمانرود اقدام به جمع آوری تور‌ها و قلاب‌های ماهیگیری غیرمجاز کردند. در این بین دو متخلف با سلاح سرد به ماموران یگان حفاظت این اداره حمله ور شده و یکی از محیط بانان را به شدن مجروح کردند. هرچند آنها بعد از این درگیری گریختند، اما در ادامه با سرنخ‌هایی که از آنها به دست آمده بود پلیس هر دو شکارچی غیرمجاز را شناسایی و دستگیر کرد. / همشهری

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار