چرا نتانیاهو در روند تبادل اسیران کارشکنی می‌کند؟-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

چرا نتانیاهو در روند تبادل اسیران کارشکنی می‌کند؟

مهم ترین انگیزه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سنگ اندازی در روند مذاکرات جلوگیری از توقف جنگ و استعفای دسته جمعی احزاب راست افراطی از کابینه و به شدت نگران پایان جنگ و سقوط کابینه موقت است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 01
کد خبر: ۲۵۲۴۰۲

چرا نتانیاهو در روند تبادل اسیران کارشکنی می‌کند؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ از ابتدای عملیات «طوفان الاقصی» یکی از اهداف اعلام شده کابینه جنگ رژیم صهیونیستی آزادی تمام 240 اسیر شناسایی شده در نوار غزه بود، اما تاکنون این هدف کلان با شکست جدی مواجه شده است. در 300 روز اخیر قریب به 105 نفر از اسیران در جریان آتش‌بس موقت آزاد و قریب به 30 نفر آنها در حملات ارتش صهیونیستی کشته شده اند. 
 
قطعنامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل متحد و فعال شدن کانال دوحه برای آزادی اسیران صهیونیست سبب شد تا افکار عمومی رژیم صهیونیستی نسبت به حل‌وفصل این پرونده ابراز امیدواری کنند، اما جاه‌طلبی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تمام امیدهای ایجاد شده را از بین برد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی برای چهارمین بار در جمع نمایندگان کنگره آمریکا سخنرانی کرد که هیچ چشم انداز روشنی برای توافق با مقاومت فلسطین و تبادل اسیران ارائه نداد. این موضوع سبب شد رهبران مطرح مخالفان مانند یئیر لاپید از نتانیاهو انتقاد و سخنرانی وی را مایه شرمساری قلمداد کنند.

 

در آخرین دور از مذاکرات سیاسی میان دو طرف منازعه و بازیگران میانجی در ایتالیا، داوید بارنیا رئیس موساد حامل شروط جدید نتانیاهو بود


در دو ماه اخیر برت مک گورک، هماهنگ کننده امور غرب آسیا و شمال آفریقای کاخ سفید و ویلیام برنز، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مأمور عملیاتی کردن طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای جو بایدن در دوحه و قاهره بودند. در روزهای ابتدایی طرف صهیونیست حاضر به دادن تضمین در زمینه حمله نکردن مجدد به غزه نبود و همین موضوع سبب ایجاد وضعیت «بن بست» در مذاکرات سیاسی شد. کمی بعد «بازیگران میانجی» با دادن تضمین شفاهی به حماس سعی کردند مانع ایجاد شده در روند مذاکرات را بردارند و به سمت نهایی سازی توافق حرکت کنند.
 
در چنین شرایطی نتانیاهو با مطرح کردن شروط جدید سبب کندتر شدن روند مذاکرات در منطقه شد. در حالی که حماس به دنبال تجاوز نکردن مجدد ارتش صهیونیستی به غزه بودند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرف آمریکایی خواست بایدن تعهد کتبی دهد از حمله مجدد صهیونیست ها به غزه برای تحقق اهداف از پیش اعلام شده حمایت خواهد کرد.
 
به گزارش نشریه تایمز چاپ رژیم صهیونیستی، در آخرین دور از مذاکرات سیاسی میان دو طرف منازعه و بازیگران میانجی در ایتالیا، داوید بارنیا رئیس موساد حامل شروط جدید نتانیاهو بود. وی در دیدار با برنز، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر از شروط جدید «بی بی« همچون حق وتوی رژیم صهیونیستی در زمینه آزادی زندانیان فلسطینی، نظارت ارتش این رژیم در روند بازگشت آوارگان به شمال غزه، تداوم حضور امنیتی رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح- محور فیلادلفیا و ... رونمایی کرد که هر یک از آنها می‌تواند در حکم مانع جدی بر سر آینده مذاکرات آتش‌بس قلمداد شود.
 
کارشناسان معتقدند، پایه مطرح شدن چنین ادعاهایی با هدف شکست طرح بایدن و تداوم بحران در نوار غزه است. با پذیرش این ادعا، سؤال محوری اینکه چرا نتانیاهو علاقه به نهایی شدن توافق آتش‌بس و تبادل اسیران ندارد؟
 
نخستین انگیزه نتانیاهو برای سنگ اندازی در روند مذاکرات جلوگیری از توقف جنگ و استعفای دسته جمعی احزاب راست افراطی مانند «قدرت یهودی» از کابینه است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شدت نگران پایان جنگ و سقوط کابینه است. طبق آخرین نظرسنجی انجام شده به وسیله شبکه 13 رژیم صهیونیستی، ائتلاف مخالفان 61 کرسی و ائتلاف نتانیاهو تنها 53 کرسی را به خود اختصاص خواهند داد.
 

پس از قدرت گیری مجدد نتانیاهو، پیگیری لوایح اصلاحات قضایی سبب ایجاد شکاف در داخل جامعه صهیونیستی و از بین رفتن تمرکز نهادهای امنیتی شد


در این نظرسنجی حزب لیکود تا 21 کرسی را به خود اختصاص داده که این رقم بسیار کمتر از میزان کرسی‌های این حزب تا پیش از حمله هفتم اکتبر است. برهمین اساس نتانیاهو تا زمانی که وضعیت قابل قبولی در نظرسنجی‌ها پیدا نکند علاقه‌ای به توقف جنگ و تن دادن به توافق آتش‌بس نخواهد داشت. تداوم این سیاست می‌تواند سبب اتخاذ ابتکارهای رادیکال از سوی مخالفان شود و بار دیگر خیابان‌های فلسطین اشغالی را به محل جدال نیروهای مخالف و طرفدار نتانیاهو بدل کند.
 


دومین دلیل «بی بی» و متحدانش برای فرار از گزینه توقف جنگ، جلوگیری از تشکیل کمیته حقیقت یاب و محاکمه احتمالی آنهاست. پس از قدرت گیری مجدد نتانیاهو، پیگیری لوایح اصلاحات قضایی سبب ایجاد شکاف در داخل جامعه صهیونیستی و از بین رفتن تمرکز نهادهای امنیتی شد. برهمین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند، پایان جنگ می‌تواند به نوعی پایان عمر سیاسی نتانیاهو را رقم بزند. افزایش تنش‌ها در حلقه دوم مقاومت، یعنی جبهه لبنان و یمن نشان دهنده نیاز فزاینده مقام های صهیونیست برای زنده نگه داشتن آتش جنگ در منطقه است.

 
بهره سخن

با اقدامات نتانیاهو مسیر پایان جنگ غزه به نظر نمی‌آید از کانال‌های دیپلماتیک عبور کند. در 10 ماه اخیر آمریکا، اتحادیه اروپا، مصر و قطر بارها تلاش کردند چرخه جنگ را متوقف کنند و زمینه تبادل اسیران فراهم شود، اما توفیقی به دست نیاورده اند. گروه‌های مقاومت باید با عبور از خطوط قرمز پیشین وارد تقابل با رژیم صهیونیستی شوند و به این وسیله افکار عمومی داخل رژیم را علیه نتانیاهو بسیج کنند. به عنوان نمونه، حمله پهپادی مقاومت یمن به تل‌آویو و کشته شدن یک صهیونیست سبب برانگیخته شدن خشم عمومی علیه کابینه و زیر سؤال رفتن صلاحیت سیاسی- امنیتی نتانیاهو شد. 
 
در این روند نیروهای مقاومت باید اجازه ندهند خط تبادل آتش از سطح مشخصی بیشتر و تبدیل به جنگی گسترده شود. به عبارت دیگر اگر مقاومت تمایل به اتمام سریع جنگ در غزه دارد، باید با افزایش فشار نظامی- امنیتی به رژیم صهیونیستی این مهم را به انجام برساند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار