اذعان بایدن به تاثیر منفی ترور هنیه بر مذاکرات آتش‌بس در غزه-راهبرد معاصر

اذعان بایدن به تاثیر منفی ترور هنیه بر مذاکرات آتش‌بس در غزه

رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گفت که ترور اسماعیل هنیه برای احتمال آتش‌بس در غزه غیرمفید بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 02
کد خبر: ۲۵۲۸۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن اواخر روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه شانس توافق آتش‌بس در غزه را از بین برد، گفت که «کمکی نمی‌کند».
او همچنین درباره تشدید تنش‌ها در غرب آسیا ابراز نگرانی کرد و گفت که او و معاونش کامالا هریس پنجشنبه در این خصوص با نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کردند. 
بایدن گفت «امروز گفت‌وگوی بسیاری مستقیمی با او داشتم. بسیار مستقیم. اساس و پایه آتش‌بس را داریم. او باید آن را پیش ببرد و آن‌ها باید همین حالا این کار را بکنند». 
سران و مقامات کشورها از جمله ترکیه، روسیه، چین و مصر ترور هنیه که در مذاکرات غیرمستقیم برای دستیابی به آتش‌بس در غزه مشارکت داشت را ضربه سنگینی به تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس توصیف کرده و درباره آینده این مذاکرات ابراز تردید کرده‌اند.
نخست‌وزیر قطر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی که تلاش‌های میانجیگرانه کشورش در مذاکرات آتش‌بس و آزادی اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی را هدایت می‌کند، چهارشنبه در پیامی در ایکس نوشت «ترورهای سیاسی و هدف قرار دادن مداوم غیرنظامیان در غزه در حالی که مذاکرات ادامه دارد، این پرسش را مطرح می‌کند که زمانی که یک طرف، مذاکره‌کننده طرف دیگر را ترور می‌کند، چطور میانجیگری موفق می‌شود؟ برای صلح به طرف‌های جدی نیاز است».
 
اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس بامداد چهارشنبه در اقدامی تروریستی به همراه یکی از محافظان خود در تهران به شهادت رسید؛ اقدامی که محکومیت بین‌المللی و نگرانی‌ها از تشدید تنش در منطقه غرب آسیا را به همراه داشته است. /فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده