عامل اصلی سقوط بورس‌های جهان-راهبرد معاصر
حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

عامل اصلی سقوط بورس‌های جهان

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نزول سنگین شاخص‌ها در آمریکا عامل مهمی در ریزش دومینووار بورس‌های جهانی بوده است، گفت: به تبع ریزش بازار سرمایه آمریکا سهام بیشتر شرکت‌ها نزول قابل توجهی داشته‌اند و این موضوع بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی را از تبعات خود بی‌نصیب نگذاشته است. 
حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 07
کد خبر: ۲۵۳۴۳۲

عامل اصلی سقوط بورس‌های جهان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ بلومبرگ گزارش کرد، شاخص بورس تل‌آویو با افزایش نگرانی از افزایش تنش و پاسخ ایران در واکنش به شهادت اسماعیل هنيه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ساعات اولیه نزدیک به سه درصد فروریخت. این کاهش در ژاپن و آمریکا نیز رخ داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا جو بایدن و کامالا هریس را مقصر سقوط بازارهای سهام دانست و گفت: بازارهای سهام سقوط کرد. به شما گفتم؛ کامالا هیچی نمی فهمد، بایدن در خواب عمیق است. همه چیز تقصیر رئیس‌جمهور نالایق آمریکاست. 

کارشناسان بر این باورند، یکی از دلایل سقوط بازارهای سهام، آمار اشتغال در آمریکاست که در آن نرخ بیکاری از 4.1 درصد در ماه قبل به 4.3 درصد رسید.

نگرانی سرمایه‌گذاران از وضعیت اقتصاد آمریکا، بازارهای جهانی را به شدت متزلزل کرده است

در بورس آمریکا سهام‌ گروه اینتل ٢۶ درصد و سهام آمازون در حدود ١٠ درصد سقوط کرده است. ایندکس دلار آمریکا بیش از یک درصد سقوط کرد و بهای نفت خام برنت بیش از سه درصد کاهش یافت. بهای اونس طلا بیش از یک درصد سقوط کرد و شاخص‌ های اصلی بورس آمریکا‌ بیش از دو درصد کاهش یافت. شاخص بورس ژاپن حدود ١٠ درصد سقوط را نشان می‌دهد و ارزش بیت کوین حدود چهار درصد کاهش یافت. 


حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه درباره دومینوی سقوط بورس های جهان در روزهای اخیر و دلایل عمده آنچه به نگرانی فعالان اقتصادی و بازار سرمایه در عرصه جهانی منجر شده است، به «راهبرد معاصر» گفت: انتشار داده های حوزه های مختلف آمریکا از آمارهای مرتبط با اشتغال تا تولیدات صنعتی در هفته جاری را می توان یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش بورس جهانی عنوان کرد. نگرانی بابت افزایش رکود در اقتصاد آمریکا و تن ندادن فدرال رزرو به دستکاری هایی در نرخ بهره، دامنه انتظارات منفی در بورس و بازارهای سرمایه آمریکا و به تبع آن بسیاری از کشورها دامن زد.

وی افزود: نگرانی سرمایه‌گذاران از وضعیت اقتصاد آمریکا، بازارهای جهانی را به شدت متزلزل کرده است تا جایی که شاهد سقوط شاخص سهام در بسیاری از بازارها بودیم. عملکرد مالی ضعیف بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و کاهش قابل‌ توجه میزان استخدام شرکت‌ها نگرانی های بی‌شماری را نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا ایجاد کرده است. 

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در روزهای اخیر بورس های جهان با نزول های سنگینی مواجه شده‌اند. بخشی از این روند را می توان ناشی از تضعیف ارزش دلار و به تبع آن تضعیف رشد اقتصادی که به کشورهای مختلفی سرایت می کند، نسبت داد.  

جیهانی گفت: نزول سنگین شاخص های آمریکا عامل مهمی در ریزش دومینووار بورس های جهانی است. به تبع ریزش بازار سرمایه آمریکا سهام بیشتر شرکت‌ها نزول قابل توجهی داشته اند و این موضوع بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی را از تبعات خود بی نصیب نگذاشته است. 

با توجه به احتمال تقابل ایران و محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و افزایش تهدیدات امنیتی، قطعاً ضریب خطرپذیری سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه ای بالا می‌رود

وی درباره شاخص های تأثیرگذار در افت سهام جهانی و ظهور نشانه های این رکود که از آمریکا کلید خورده است، تصریح کرد: آمارهای منتشر شده اقتصادی در زمینه میزان استخدام در آمریکا که با ۳٫۴ درصد از کل اشتغال، میزان پایین اشتغالزایی این کشور را نشان داده است، به نحوی که کنشگران بازارهای اقتصادی و بازار کار آمریکا و عرصه بین الملل تأکید می‌کنند نرخ اشتغال در این کشور به شدت ضعیف شده است و حتی با نسبت اشتغالزایی در دوران شیوع کرونا نیز حرفی برای گفتن ندارد.

کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری مناقشه های نظامی بر بازار سرمایه رژیم صهیونیستی گفت: روند فعالیت در بازار سرمایه کشورهایی که درگیر خطرهای نظامی و ژئوپلیتیک هستند، به گونه دیگری از سایر کشورها باید تحلیل شود. 

وی افزود: با توجه به احتمال تقابل ایران و محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و افزایش تهدیدات امنیتی، قطعاً ضریب خطرپذیری سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه ای بالا می‌رود و سهامداران و فعالان اقتصادی به دلیل احساس خطر، نقد کردن دارایی‌های خود و حرکت به سمت دارایی‌های پایدار و قابل اعتناتر را در دستور کار قرار می دهند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار