جنایت‌های صهیونیست‌ها با چراغ سبز آمریکا-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

جنایت‌های صهیونیست‌ها با چراغ سبز آمریکا

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس ناتو با تأکید بر اینکه زمان پایان جنگ فرارسیده است عنوان کرد، حرفش به معنای دور شدن از تعقیب رهبران حماس نیست و عملاً برای ترور رهبران حماس و سایر گروه‌های محور مقاومت به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داده است.
عارف دهقاندار؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 17
کد خبر: ۲۵۴۴۵۵

جنایت‌های صهیونیست‌ها با چراغ سبز آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بیش از 10 ماه از عملیات «طوفان الاقصی» و آغاز جنگ غزه می گذرد و طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از هفتم اکتبر 2023 میلادی تاکنون، نزدیک به 40 هزار نفر شهید و 92 هزار نفر دیگر مجروح شده اند. رژیم صهیونیستی پس از سال‌ها محاصره غزه، محدودیت ورود مواد غذایی، دارو و مایحتاج اولیه و متوقف کردن فعالیت‌های اقتصادی، در این مدت  دست به کشتار وحشتناکی زده است.

 
رژیم صهیونیستی با بهانه قرار دادن عملیات «طوفان الاقصی» به وسیله حماس در هفتم اکتبر،  بیمارستان ها، مدارس و مناطق مسکونی غیرنظامی را که می بایست ذیل قوانین جنگ محافظت شوند، بارها هدف حملات خود قرار داده است. به تازگی رژیم صهیونیستی به شهرک های چادرنشین رفح حمله کرد و بسیاری از غیر نظامیان به ویژه کودکان را به شهادت رساند.

 

آمریکا قبل از جنگ غزه هر ساله میلیاردها دلار کمک نظامی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی ارائه می کرد و به تأمین مالی عملیات های نظامی صهیونیست ها می پرداخت


مظلومیت مردم غزه و جنایت های رژیم صهیونیستی شکل دیگری به خود گرفته است. هرچند پیش تر هر از چندگاهی شاهد  بودیم بررسی کشتار و نسل کشی فلسطینیان در دستور کار سازمان های جهانی و بین المللی قرار می گرفت، اما انحصار رژیم صهیونیستی بر رسانه ها و دولت های غربی همواره مانع از شنیده شدن صدای مظلومیت فلسطینیان می شد و جنایت های صهیونیست ها به گوش جهانیان نمی رسید.

 


امروز شرایط متفاوت شده است و سیاست نسل کشی رژیم صهیونیستی در قبال غزه، که با عملیات «طوفان الاقصی» در اکتبر گذشته آغاز شد، برای بسیاری از افکار عمومی جهان عیان گشته و به واسطه گسترش شبکه های مجازی، صحنه جنایت های صهیونیست ها در معرض دید مردم دنیا قرار گرفته است. اکنون در اقصی نقاط جهان شاهد اعتراضات دانشجویان، نخبگان و فعالان ضد جنگ علیه رژیم صهیونیستی و جنایت های کابینه راست گرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستیم و جالب است اعتراضات در دانشگاه‌های نخبگان آمریکا نیز انجام می شود، جایی که بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌های نخبه آمریکایی در آن تحصیل می‌کنند.


آمریکا قبل از جنگ غزه هر ساله میلیاردها دلار کمک نظامی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی ارائه می کرد و به تأمین مالی عملیات های نظامی صهیونیست ها می پرداخت. واشنگتن با نادیده گرفتن نقض قوانین بین المللی  به وسیله رژیم صهیونیستی، به سیاست های شهرک سازی صهیونیست ها در مدت جنگ غزه کمک و در شورای امنیت سازمان ملل متحد از این رژیم در برابر  قطعنامه های محکومیت محافظت کرده است و دائم از پذیرش قطعنامه‌های تحریمی جلوگیری می‌کند. این وضعیت تاکنون به مجازات نشدن اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض قوانین بین المللی منجر شده است.

 
موضع آمریکا نقش مهمی در اجازه دادن به رژیم صهیونیستی برای ادامه نقض حقوق بشر در غزه دارد. جنایت های کابینه راست گرای نتانیاهو با وجود روی کار بودن دولت دموکرات بایدن، موضوعی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد.

 
سؤالاتی که مطرح می شود این است، چرا دولت بایدن با وجود فشار جناح چپ این حزب و نیز نزدیک بودن انتخابات، مانع از ادامه جنگ غزه نشد و از اهرم های خود برای کنترل رفتار نتانیاهو استفاده نکرده است؟ راهبرد دولت بایدن در قبال جنگ غزه چیست؟ آیا ترورهای انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی همچون ترور محمد الضیف، فؤاد شکر و اسماعیل هنیه با چراغ سبز آمریکا بوده است؟

 
در پاسخ به این سؤالات می بایست گفت، روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی از آن دسته روابطی است که وضعیت سیاسی حاکم بر کابینه هر یک و نیز تحولات سیاسی منطقه و نظام بین الملل کمتر بر آن تأثیر راهبردی می گذارد. فارغ از اینکه کابینه راست گرا یا میانه در رژیم صهیونیستی در سر کار باشد و یا دولت دموکرات یا جمهوری خواه در آمریکا، اتحاد راهبردی میان این دو حفظ می شود.

 
حتی اگر برخی دولت های آمریکا به واسطه تعارض سیاست ها، در تلاش باشند برخی رفتارهای صهیونیست ها را کنترل و محدودیت هایی بر آن اعمال کنند، اختلافات جنبه تاکتیکی دارد و دولت های آمریکا خود را ملزم به دفاع از رژیم صهیونیستی می دانند. از این روست که کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا در کنار واکنش نشان دادن و ابراز نگرانی نسبت به کشتار مردم غزه در فاجعه مدرسه تابعین، همواره به شکل صریح و آشکار حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام می کند.

 
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در گفت وگو با یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرد، آمریکا هر اقدامی که لازم باشد، برای دفاع از رژیم صهیونیستی انجام می دهد. همچنین شاهدیم وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به تازگی از ارسال تجهیزات نظامی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار به وسیله آمریکا برای این رژیم پس از هفتم اکتبر خبر داد یا روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت فاش کرد، دولت آمریکا به کابینه نتانیاهو تعهد داد در صورت شکست دور دوم مذاکرات آتش‌بس، صهیونیست‌ها از مشروعیت لازم برای ادامه جنگ برخوردار خواهند بود.


لابی های صهیونیستی در آمریکا برای تأثیرگذاری بر سیاست خارجی این کشور در حمایت از صهیونیست ها و سیاست های آنها نفوذ بالایی دارند. امروزه لابی «آیپک» تأثیر بسیاری در ساختار قانون‌گذاری و تصمیم‌سازی‌ آمریکا در حمایت دائمی و بی‌چون‌وچرای واشنگتن از سیاست های تل آویو دارد. جان مرشایمر و استفن والت، در کتاب مشترک خود با عنوان «لابی صهیونیستی و سیاست خارجی آمریکا» به طور مفصل به نقش لابی های صهیونیستی در آمریکا پرداخته اند.

 

روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی از آن دسته روابطی است که وضعیت سیاسی حاکم بر کابینه هر یک و نیز تحولات سیاسی منطقه و نظام بین الملل کمتر بر آن تأثیر راهبردی می گذارد


مرشایمر و والت در کتاب خود از رئیس سابق آیپک نقل قول می کنند که گفت، «این تقریباً برای هر عضوی از کنگره که مایل به انتخاب مجدد باشد، خودکشی سیاسی است که موضعی بگیرد قابل تفسیر به ضدیت با رژیم صهیونیستی باشد» یا آن ها مقاله ای از مایکل مسینگ را نقل قول می‌کنند که در آن کارمندی ناشناس و طرفدار رژیم صهیونیستی می‌گوید، « روی بیش از نیمی از کنگره حساب می‌کنیم که بی‌معطلی هر آنچه که آیپک می‌خواهد، انجام دهند». از این روست شاهدیم در سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی اش در کنگره، با وجود جنایت های بی شمار صهیونیست ها در غزه، اکثریت نمایندگان بارها از روی صندلی ها برخواستند، به تشویق نتانیاهو پرداختند و حمایتشان را از وی اعلام کردند.

 


در زمینه ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی به نظر نمی آید این رژیم و کابینه نتانیاهو به تنهایی و بدون حمایت آمریکایی ها اقدام به ترور شخصیت های برجسته محور مقاومت همچون شهیدان اسماعیل هنیه و فؤاد شکر کرده باشند و به نظر می آید ترورها با چراغ سبز دولت بایدن انجام شده است. بایدن در سخنرانی اخیر خود در اجلاس ناتو با تأکید بر اینکه زمان پایان یافتن جنگ فرارسیده است، عنوان کرد، حرفش به معنای دور شدن از تعقیب رهبران حماس نیست و عملاً برای ترور رهبران حماس و رهبران سایر گروه های محور مقاومت، به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داده است.

 
به نظر می آید آمریکا برخلاف آنچه نشان می دهد، میانجیگری بی طرف در مذاکرات غیرمستقیم حماس و رژیم صهیونیستی نیست و خود را موظف به حمایت از صهیونیست ها می داند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار