وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تیتر اشتباه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را دروغ خواند-راهبرد معاصر

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تیتر اشتباه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را دروغ خواند

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تیتر اشتباه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را دروغ خواند و گفت: امیدوارم آن طوری که دولت شهید رئیسی مورد هجمه و تحریف وقایع قرار می‌گرفت، این دولت قرار نگیرد و کمک کنند تا دولت پزشکیان بتواند با کمترین حاشیه و هجمه، به کار خود ادامه دهد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 26
کد خبر: ۲۵۵۵۴۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید احسان خاندوزی در مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی اقتصاد ضمن خوش آمدگویی به مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری به این وزارتخانه و آرزوی موفقیت برای همتی و قدردانی از همکاران وزارتخانه، اظهار کرد: شورای معاونین وزارت اقتصاد به یک معنا بی نظیر است، چون خزانه دار کل کشور، رئیس بیمه مرکزی، رئیس سازمان بورس و بسیاری از مقاماتی که مسئولیت‌های ملی قابل توجهی دارند، عضو این شورا هستند که وزن بی نظیری به شورای معاونین داده است.

وی با اشاره به برنامه ۴ ساله خود تحت عنوان برنامه راهبردی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ تصریح کرد: تقدیر بر این قرار گرفت تا پیش از پایان این دوره، گوی مسابقه را به دکتر همتی تقدیم کنیم تا همکاران او بقیه مسیر را پر توان‌تر و با موفقیت ادامه بدهند.

وزیر سابق اقتصاد به اقدامات دوره سه ساله خود اشاره کرد و گفت: امروز پرونده حساب واحد خزانه و پرداخت به ذینفع نهایی بسته شده و از روی میز سیاست گذار به عنوان یک اقدام تحقق یافته کنار گذاشته شد. در ابتدای دوره، خزانه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بابت تنخواه بدهکار بود، اما امروز حدود همین عدد خزانه از سازمان‌های دیگری که در حوزه یارانه‌ای عمل می‌کنند، طلبکار است و اکنون از توانمندی خزانه داری کشور برای رفع نیاز‌های کوتاه مدت خود استفاده می‌کنند.

خاندوزی اضافه کرد: امروز درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار به مرجعیت ملی خود رسیده و البته همچنان باید گسترش و با فراگیری ادامه پیدا کند. شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تقریبا به تمامی محقق شده است؛ غیر از شرکت‌هایی که به لحاظ مسائل امنیتی امکان افشای اطلاعات آن‌ها نبود.

وی افزود: امروز تقریبا بخش مهم دارایی‌های دولت به شکل سیستمی و سامانه‌ای شناسایی شده یعنی متر به متر آن توسط تاییدیه سازمان ثبت اسناد و شرکت‌های پست ایران در سامانه سادانوین انجام شد و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره دارایی‌های دولت آماده بهینه سازی و مولدسازی است.

وی بیان کرد: سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی فعال شده و دو فصل زمستان و بهار گذشته همراه با این سامانه جدید و عبور از نظام کاغذی و روش‌های سنتی مالیات بر ارزش افزوده پشت سر گذاشته شد. امروز نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی در یکی از پایین‌ترین نقاط تاریخی خود است و سهم مالیات در تامین هزینه‌های دولت نیز در یکی از بالاترین نقاط تاریخی خود قرار دارد که این دو در کنارهم بسیار معنادار هستند.

وزیر سابق اقتصاد از آغاز بکار نشان دار کردن مالیات اصناف در تمام استان‌ها خبر داد و عنوان کرد: اصناف کشور می‌توانند مالیات خود را انتخاب کنند که در سطح کدام پروژه استانی شود.

وی اضافه کرد: همچنین امروز تمام ۱۳ بانک تحت مدیریت جمهوری اسلامی ایران سودآور هستند و از زیان دهی خارج شدند و ضمن افزایش سرمایه ۲ برابر آن‌ها در آخرین جلسه با اعضای هیئت مدیره این بانک هدف گذاری شد تا پایان سال جاری مجددا، ۲ برابر دیگر سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند که اتفاق بی سابقه‌ای است.

وی با اشاره به استقرار سامانه جدید گمرک ایران در اولین گمرکات کشور، تشریح کرد: در ۳ ماه آینده تمام ۱۶۰ گمرک ایران ذیل این سامانه جدید که ۲ سال اجرای آن زمان برد شروع بکار خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز یکی از کمترین نسبت‌های اتکای هزینه‌های دولت را به انتشار اوراق در پایان سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم که تنها حدود ۱۶ درصد هزینه‌های عمومی دولت به انتشار اوراق و استقراض اتکا داشت، عنوان کرد: امروز سرمایه گذاری خارجی معتبر به معنای شروع به تحقق آن در کشور رکورد ۱۶ سال گذشته را پشت سر گذاشته و بالاترین میزان ترانزیت گمرکی تاریخ ایران در سال ۱۴۰۲ رقم خورده و آمار ۵ ماهه اخیر حاکی از این است که ۱۴۰۳ مجدد رکورد ۱۴۰۲ را کشور پشت سر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه امروز بیشترین میزان تعیین تکلیف کالا‌های اموال تملیکی در طول بیش از ۳ دهه فعالیت سازمان را شاهد هستیم، بیان کرد: این سه سال گاه معادل ۱۰ سال بلکه ۲۰ سال تعیین تکلیف کالا‌ها صورت گرفته است. مدل جدید اعتبارسنجی کشور دوره آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و انشالله در دولت چهاردهم فراگیر خواهد شد. آرزو‌هایی مثل واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس امروز دیگر خاطرات محقق شده وزارت اقتصاد است.

خاندوزی از تلاش در داخل وزارتخانه برای اصلاحات خود سخن گفت و اضافه کرد: چارت جدید وزارت اقتصاد را با ۶۰۰ پست افزایش یافته و مرکز تسهیل تامین مالی تولید را بر اساس قانون جدید در این چارت ساختاری را قرار دادیم تا این بار را به خوبی بر دوش بکشد و همچنین بودجه وزارت اقتصاد بعد از دهه‌ها بودجه ملی شد.

وی ادامه داد: ۲ هزار مدیر کشور در کانون ارزیابی وزارت اقتصاد قرار دارند که کارنامه ارزیابی آنها ضمیمه پرونده شان می‌شود. همچنین کمک کردن به عدالت در وزارتخانه را اجرا کردیم که اکنون شرایطی وجود دارد که بیمه تکمیلی و درمان حتی بازنشستگان و نیرو‌های شرکتی وزارت مشابه با پرسنل رسمی در حال رقم خوردن است. امیدواریم با تدابیری که دولت چهاردهم خواهد داشت هم در عرصه این خانواده بزرگ، پرمسئولیت و پردامنه وزارت اقتصاد و سازمان‌های تابعه آن هم در داخل وزارت و هم نقشی که وزارت در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به عهده دارد، شاهد دوران درخشان و کارنامه پر از توفیقاتی باشیم.

توضیحات خاندوزی در خصوص شایعه تیتر «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود»

خاندوزی تیتر اشتباه حذف ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را دروغ و علیه وزیر سابق اقتصاد خواند و خطاب به کسانی که مشروح این گفتگو را دیده بودند، گفت: به تعبیر سیدالشهدا (ع) «اگر دین ندارین لااقل آزاده باشید» من این موضوع را آنجا تصریح کرده بودم که این حکم قانون بود و تقریبا در دولت همه اعضای تیم اقتصادی موافق بودند، ما در وزارت اقتصاد در مورد جزئیات، زمان بندی و روش آن اختلاف نظر با سازمان برنامه و بودجه داشتیم و این اختلاف شامل پیشنهاد دیگر کم هزینه‌تر بود، مانند آن روشی که در موضوع توزیع آرد به خبازی‌ها در کشور توسط بانک سپه انجام شد؛ به نظر ما می‌رسید که در شرایط تحریمی اقتصاد باید به دنبال راه سومی‌هایی باشد که متناسب این مختصات اقتصادی باشد نه روی الگو‌های متعارف چپ یا راست، آن الگوی متناسب اقتصاد ایران که با همه ظرافت‌های خود و فشار‌های تحریمی، دنبال مسیر‌های خودمان در اقتصاد کشور بگردیم.

وی بیان کرد: امیدوارم آن طوری که دولت رئیسی مورد هجمه و تحریف وقایع قرار می‌گرفت، این دولت قرار نگیرد و کمک کنند تا دولت دکتر پزشکیان بتواند با کمترین حاشیه و هجمه بدون اینکه در معرض تحریف قرار بگیرد به کار خود ادامه دهد. همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا سیاست گذار بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

خاندوزی تاکید کرد: وظیفه کارشناسی و تخصصی همه ما و هم وظیفه کسانی که در آگاه بخشی افکار عمومی نقش دارند این است تا کمک کنیم دولت چهاردهم بتواند تصمیمات بهینه را بدون هیچ باکی از اینکه فضاسازی و جوسازی علیه‌اش صورت بگیرد تصمیمات بهینه اقتصاد که امروز مهم‌ترین نیاز کشور ماست با ایام پر از توفیقی رقم بخورد. / انتخاب

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار