دارک وب، بستر مناسب جنایت و خرابکاری‌های تروریستی-راهبرد معاصر
یادداشت جاسم یونس الحریری، تحلیلگر عراقی؛

دارک وب، بستر مناسب جنایت و خرابکاری‌های تروریستی

کارشناسان امنیت اطلاعات در تلاش‌های مداوم برای مقابله با تهدیدات امنیتی در بستر اینترنت، به دنبال ردیابی مکان سرورها، بستن سایت‌های مخرب و دستگیری مسئولان دخیل هستند. با وجود این، دارک وب (وب تاریک) همچنان بستری خطرناک برای سازمان‌های تروریستی و تکفیری است که از آن برای هماهنگی ارتباطات و مخابره جزئیات عملیات‌ها استفاده می‌کنند.
جاسم یونس الحریری؛ تحلیلگر عراقی
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 01
کد خبر: ۲۵۵۹۲۳

دارک وب، بستر مناسب جنایت و خرابکاری‌های تروریستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در دهه 1970 اندکی پس از ایجاد اینترنت اولیه، پنتاگون «شبکه آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته» (ARPANET) را توسعه داد که باعث ایجاد تعدادی شبکه مجزا و مخفی شد و در نتیجه اصطلاح «وب تاریک» یا Darknet به وجود آمد. در دهه 1980 مشکلات مربوط به ذخیره سازی تصاویر و ویدئوهای حساس یا ممنوعه به وجود آمد. 


اواخر دهه 1990 «نپستر» (Napster) به عنوان سامانه اشتراک‌گذاری پرونده‌های صوتی، توسعه شبکه های نظیر به نظیر را رهبری کرد؛ شبکه دیجیتالی ای که به وسیله آن می توانستند موسیقی‌های مورد علاقه خود را از رایانه‌های افرادی که موسیقی مورد نظرشان را داشتند، دریافت کنند و به این ترتیب بازار فروش موسیقی‌ها را دور بزنند. با شکایت شرکت‌های توزیع‌کننده موسیقی، این سامانه سال ۲۰۰۱ میلادی به دستور دادگاه و به دلیل نقض قوانین حقِ نشر بسته شد، ولی راه را برای به وجود آمدن دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز مانند کازا، فری نت، جی‌نوتلا، لایم وایر و آی مش باز کرد.

وب تاریک دریچه ای باز برای کسانی بود که به وسیله مجریان قانون تحت تعقیب بودند تا عملیات‌های غیرقانونی را مخفیانه انجام دهند


کارشناسان وب تاریک را «سرزمین سرویس‌های پنهان» می‌نامند که به وسیله آن معاملات تجاری مخفیانه مختلفی انجام می‌شود و می‌توان بدون اینکه کسی اثری از خود برجای بگذارد و هویت ها پنهان باشد، به آن رفت و سایت‌ها را مرور کرد. در این روند، فعالیت های کاربر در اینترنت ثبت نمی شود و نمی توان فرد را ردیابی کرد. آزمایشگاه کسپرسکی، شرکت روسی متخصص در طراحی نرم‌افزارهای ضد ویروس، «وب تاریک» را به عنوان «شبکه اینترنتی مخفی که از گروهی وب‌سایت‌های پنهان از چشم ناظران تشکیل شده است»، تعریف می‌کند.

 


وب تاریک دریچه ای باز برای کسانی بود که به وسیله مجریان قانون تحت تعقیب بودند تا عملیات‌های غیرقانونی از قاچاق مواد مخدر گرفته تا قاچاق اسلحه، تجارت اطلاعات و دزدی دریایی را مخفیانه انجام دهند. مشخصه وب سایت های دارک این است که با مرورگرهای معمولی اینترنت قابل دسترسی نیستند و برای دسترسی به آن ها به مرورگرهای ویژه ای مانند Tor نیاز دارند. دارک وب امکان انجام تعداد زیادی عملیات غیرقانونی را فراهم می کند، به عنوان نمونه، خرید شماره کارت، خرید و فروش انواع مواد مخدر، فروش غیرقانونی اسلحه، تجارت پول و ارز تقلبی و سایر تخلفات به این وسیله انجام می شود. در گزارشی با عنوان «Into Web of Profit» ابزارها یا خدماتی شناسایی شده است که به وسیله شبکه‌های وب تاریک ارائه می‌شوند و ممکن است به طور کلی تهدیدی برای اینترنت باشند.


گرچه وب تاریک مزایایی دارد، اما همچنان مملو از خطراتی است که امکان دارد امنیت کاربران را تهدید کند. گزارشی در این زمینه نشان می دهد، حدود 6.7 درصد کاربران از وب تاریک با نیت مخرب استفاده می کنند. به گزارش وب‌سایت آمریکایی «IMF»، اگر شخصی تصاویر نامناسبی در وب تاریک منتشر کند، ممکن است طبق قوانین بین‌المللی مورد بازجویی و مجازات قرار گیرد، حتی اگر تصادفی مشاهده شود.


کارشناسان امنیت اطلاعات در کشورهای مختلف در تلاش های مداوم برای مقابله با تهدیدات امنیتی در بستر اینترنت، به دنبال ردیابی مکان سرورها، بستن سایت های مخرب و دستگیری مسئولان دخیل هستند. با وجود این، وب تاریک همچنان بستری خطرناک برای سازمان های تروریستی و تکفیری است که از آن برای هماهنگی ارتباطات و مخابره جزئیات عملیات ها استفاده می کنند.

 
در حادثه وحشتناکی که مصر را شوکه کرد، ماه می فاش شد کودکی ساکن کویت در تحریک قتل وحشیانه ای در قاهره به وسیله وب تاریک دست داشته است. وی در این جنایت که شامل کشتن یک کودک و بیرون آوردن اعضای بدنش می شد، با فیلمبرداری از عملیات و فروش آن در فضای مجازی شوک بزرگی در مصر ایجاد کرد؛ مبادله ای که بالغ بر 5 میلیون پوند مصری (بیش از 100 هزار دلار آمریکا) هزینه داشت و الازهر را بر آن داشت فتوای منع پرداختن به این موضوع را صادر کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده