قدرت رو به زوال نیروی دریایی آمریکا-راهبرد معاصر
گزارش «نشنال اینترست»؛

قدرت رو به زوال نیروی دریایی آمریکا

کاهش ناوگان و بحران استخدام مارینز در نیروی دریایی آمریکا دو چالش جدی در قدرت جهانی آن ایجاد کرده است.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - 05 September 2024

قدرت رو به زوال نیروی دریایی آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ واقعیت ها نشان می دهند قدرت نیروی دریایی آمریکا در مقابله با بحران های جهانی با چالش های عدیده ای مواجه شده و در حالی که به دنبال پاسخگویی به خواسته های متحدانش در جهان است، با کاهش ناوگان و بحران استخدام نیروهای مارینز و دیگر چالش های حیاتی دست و پنجه نرم می کند. چندی پیش واشنگتن تایمز گزارش کرد، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۱ تاکنون نیروی دریایی ایالات متحده هیچ ناو هواپیمابری در اقیانوس آرام ندارد.


هم زمان با ناتوانی کارخانه‌های کشتی‌سازی، حتی در زمان صلح و کمبود تفنگداران دریایی برای پشتیبانی از کشتی‌های جنگی مستقر در آب های آزاد، ظرفیت عملیاتی نیروی دریایی به شدت به خطر افتاده است.

حجم ارتش ایالات متحده، به ویژه نیروی دریایی به کمترین میزان از سال های میان دو جنگ جهانی رسیده است


منطقه هند-اقیانوسیه که برای منافع ایالات متحده حیاتی است، با انحراف منابع به نقاط دیگر به ویژه خاورمیانه، آسیب پذیر شده، کمبود ناوهای هواپیمابر شکاف مهمی در غرب اقیانوس آرام ایجاد کرده و تهدیدی برای تضعیف موقعیت راهبردی آمریکا و قرار دادن آن در دوراهی تحولات جهانی است.

 


ایالات متحده خود را در محیط ژئوپلیتیکی خطرناکی می بیند. در عین حال، حجم ارتش ایالات متحده، به ویژه نیروی دریایی به کمترین میزان از سال های میان دو جنگ جهانی رسیده است که در صورت وقوع جنگ، بعید نیست ناوهای جنگی نیروی دریایی به وسیله سامانه های پیشرفته تهدید شوند. طبعاً اگر کشتی های جنگی پیشرفته نابود یا از مدار خارج شوند، جایگزینی آنها در زمان جنگ تقریباً غیرممکن خواهد بود.


در عین حال، تفنگداران دریایی به عنوان یکی از اجزای حیاتی پشتیبانی ناوگان بین المللی ایالات متحده از کمبود نیروی انسانی رنج می برند. طبق گزارش نیویورک پست، دریانوردان تجاری کافی و باتجربه برای حراست از همه کشتی ها در یک زمان وجود ندارد.


فرماندهی نظامی نیروی دریایی ایالات متحده به دلیل کمبود خدمه کشتی متخصص در حال تهیه پیش‌نویس طرحی برای تخلیه 17 کشتی نیروی دریایی و انتقال آن‌ها به سایر کشتی‌های فعال است. طبق این گزارش، کشتی‌های مذکور با عنوان «تعمیرات بلندمدت» از کار خواهند افتاد و خدمه آن‌ها به سایر کشتی‌های نیروی دریایی منتقل خواهند شد. این اقدام 700 خدمه را آماده انتقال به کشتی‌های دیگر خواهد کرد.


این مشکل مهمی است، زیرا کشتی‌های جنگی مستقر در خط مقدم نیروی دریایی که در حال حاضر تلاش می‌کنند قدرت بازدارندگی از دست رفته آمریکا را در اوراسیا احیا کنند، نیازمند حمایت تفنگداران دریایی هستند. اگر تفنگداران دریایی کافی برای حراست از هر کشتی وجود نداشته باشد، نیروی دریایی که در آستانه جنگ جهانی است، با مشکلات زیادی در زنجیره تأمین مواجه خواهد شد.


طبق گزارش نشریه نیوزویک، استخدام نیروهای فعال در ارتش و نیروی دریایی در ماه دوم سال مالی 2024، 30 تا 40 درصد کمتر از اهداف استخدامی است. تمامی شاخه های نیروهای مسلح ایالات متحده در دهه گذشته شاهد روندی چالشی و کاهش سربازی اجباری بوده اند. آمریکا اکنون بر سر واقعیتی آشکار قرار دارد؛ اینکه دیگر نمی تواند پلیس جهانی باشد.

طبق گزارش نشریه نیوزویک، استخدام نیروهای فعال در ارتش و نیروی دریایی در ماه دوم سال مالی 2024، 30 تا 40 درصد کمتر از اهداف استخدامی است


نیروی دریایی یالات متحده با هدف جبران کمبود نیروی خود اقدامات مختلفی ازجمله پاداش بیشتر برای سربازان تازه‌وارد، کاهش استاندارد‌های تحصیلی و توجه نکردن به سابقه مصرف برخی مواد مخدر هنگام ثبت‌نام را درنظر گرفته است. با وجود این، نیروی دریایی به اهداف خود در جذب نیروهای جدید در سال 2023 دست نیافت و مجبور به افزایش استخدامی‌ها در 2024 شد. نیروی دریایی علاوه بر مشکل کمبود نیرو، با چالش ظرفیت نامناسب کشتی‌سازی نیز مواجه و دلیل آن، حضور بیش از حد کشتی‌های آمریکایی در اقصی نقاط جهان است.

 


نیروی دریایی ایالات متحده باید منطقه هند-اقیانوسیه را حتی به قیمت از دست دادن اروپا و خاورمیانه در اولویت قرار دهد. بیشتر 10 شریک تجاری برتر آمریکا در آسیا هستند، بنابراین منطقه هند و اقیانوسیه مهمترین عنصر سیاست خارجی آمریکاست، زیرا چین در آنجا قوی ترین و بزرگترین ارتش منطقه را ساخته و آماده است تا قدرت رو به زوال آمریکا را به طور کامل از بین ببرد.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

سایه انتفاضه سوم بر سر کرانه باختری

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می‌دهد: / ۲ روز پیش

چرا دولت از صندوق توسعه ملی استقراض کرد؟