سابقه واردات موبایل برای صادرات خود اعمال میشود-راهبرد معاصر

سابقه واردات موبایل برای صادرات خود اعمال میشود

سامانه جامع تجارت اعلام کرد، از این پس کنترل سیستمی سابقه واردات موبایل وارداتی از صادرات خود پیاده خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 01
کد خبر: ۲۵۶۰۶۹

به گزارش راهبرد معاصر، سامانه جامع تجارت اعلام کرد،  پیرو تصمیم وزارت صمت، از این‌ پس محل‌ تامین ارز صادرات خود برای تلفن همراه هوشمند، مشمول «بررسی سیستمی سابقه واردات» در فرآیند ثبت‌سفارش این وزارتخانه می‌باشد.

 

 لازم به ذکر است پرونده‌های ثبت‌سفارش از محل‌ فوق که در سال جاری معتبر بوده‌اند، نیز به مصارف سابقه سال 1403 اضافه شده‌اند.

 

به گزارش تسنیم، واردات از محل صادرات خود، از این جهت اهمیت دارد که بخش عمده واردات آیفون از طریق آن صورت می‌گرفته است. این میزان واردات طی دو سال اخیر حجم قابل توجهی بالغ بر 1.5 تا 2 میلیارد دلار داشته است.

 

لازم به ذکر است،  افرادی که توانسته بودند طی دو سال اخیر از این رویه رانتی برای واردات استفاده کنند، امتیاز ویژه‌ای دریافت می‌کردند که منجر به ایجاد یک انحصار خاص در زمینه واردات تلفن‌های همراه بالای 600 دلار می‌شد.  به واسطه واردات آیفون‌های رفرش و ریپک توسط برخی واردکنندگان غیرمتخصص، زیان ارزی قابل توجهی به کشور وارد شد.

 

براساس گزارش کارشناسی سازمان توسعه تجارت، علت اصلی این اتفاق، عدم تخصص واردکنندگان در نظر گرفته شده است اما با توجه به اینکه خرید تلفن‌های همراه رفرش با قیمت پایین، اظهار آن به قیمت کالای اصلی(بیش‌اظهاری) و سپس فروش آن به مصرف‌کننده نهایی با قیمت کالای نو،  منافع گسترده‌ای برای سودجویان به دنبال داشته باشد.

 

به نظر میرسد گام جدی در حوزه اصلاحات  مرتبط با واردات تلفن همراه، تعیین تکلیف واردات بدون خدمات رسمی پس از فروش است. این موضوع منجر به اعتراض سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز شده بود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده