واکاوی اختلافات صهیونیست‌ها در مذاکرات آتش‌بس-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

واکاوی اختلافات صهیونیست‌ها در مذاکرات آتش‌بس

برخی کارشناسان معتقدند، تأکید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر فیلادلفیا بهانه‌ای برای تعویق فرآیند آتش‌بس در غزه است. امضای توافق آتش‌بس احتمالاً به خروج بن گویر و اسموتریچ از کابینه منجر خواهد شد و در این صورت کابینه ائتلافی فرو خواهد پاشید.
عارف دهقاندار؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
کد خبر: ۲۵۶۳۸۲

واکاوی اختلافات صهیونیست‌ها در مذاکرات آتش‌بس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سرزمین های اشغالی در چند روز گذشته شاهد برگزاری بزرگترین تظاهرات ضد صهیونیستی از هفتم اکتبر 2023 میلادی به این سو بوده است. ساکنان سرزمین های اشغالی با حضور در خیابان ها و شرکت در اعتصاب عمومی، بخش های زیادی همچون مدارس، دانشگاه ها، فرودگاه بن گورین و حمل و نقل عمومی را به تعطیلی کشاندند. 

در برخی مکان ها اعتراضات به خشونت کشیده شده و پلیس از شوکر و ماشین های آب پاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد. تعدادی از معترضان نیز به‌وسیله پلیس دستگیر شده اند و با وجود حکم دادگاه مبنی بر توقف اعتصابات، اعتراضات همچنان ادامه دارد. 

اختلافات در کابینه نتانیاهو در زمینه مذاکرات آتش بس به اوج خود رسیده است


پس از تأیید ارتش صهیونیستی مبنی بر هلاکت 6 اسیر دیگر در غزه، موجی از خشم سراسر سرزمین های اشغالی را فرا گرفته است و خانواده های اسیران در بیانیه ای خواستار نافرمانی مدنی گسترده در تمامی شهرهای فلسطین اشغالی شدند. این افراد ماه‌هاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را عامل اصلی تخریب توافق تبادل اسیران می‌دانند و معتقدند، نتانیاهو به دلیل منافع سیاسی مانع از شکل گیری توافق با حماس برای آزادی اسیران می شود.

جنایت های رژیم صهیونیستی و شهادت بیش از 40 هزار نفر از مردم غزه در 11 ماه اخیر هیچ جایگاهی در اعتراضات نداشته است و معترضان تنها نگران حدود 90 اسیری هستند که به‌وسیله حماس نگهداری می شوند. 

اختلافات در کابینه نتانیاهو در زمینه مذاکرات آتش بس به اوج خود رسیده است. از سویی بن گویر،عضو افراطی کابینه و وزیر امنیت داخلی این رژیم گفت، نخواهد گذاشت توافقی با حماس در زمینه تبادل اسیران امضا شود، با هرگونه عقب نشینی از مواضع کابینه ائتلافی مخالف است و آن را تهدیدی برای منافع رژیم صهیونیستی می داند. از سوی دیگر اسموتریچ عضو افراطی کابینه اعتقاد دارد، توافق با حماس به معنای تسلیم در برابر این جنبش فلسطینی است و به آنها فرصت می دهد توانایی های خود را بازیابی کنند. 

اسموتریچ به همین دلیل از دادستان کل خواسته بود اعتصابات را متوقف کند. اما یوآ گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر حفظ جان گروگان ها تأکید می‌کند و معتقد است، برای شکل گیری توافق می بایست به شکل موقت انعطاف به خرج داد تا هرچه سریع تر بر مبنای توافقی اسیران صهیونیست آزاد شوند. 

اکنون سوال اینجاست، ریشه اختلافات در چیست؟ رویکرد نتانیاهو در قبال توافق با حماس در زمینه آزادی گروگان ها و مذاکرات آتش بس چیست و مواضع اعضای تندروی کابینه همچون بن گویر و اسموتریچ چه تأثیری بر رویکرد نتانیاهو دارد؟ اختلاف نتانیاهو و گالانت دقیقاً بر سر چیست و رهبران مخالفان همچون یئیر لاپید و بنی گانتز چه رویکردی در این زمینه دنبال می کنند؟ 

نتانیاهو کنترل ارتش صهیونیستی را بر کریدور فیلادلفیا در امتداد مرز غزه و مصر به عنوان یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از ادامه جنگ عنوان کرده است و در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود، با وجود عذرخواهی از خانواده 6 اسیری که به‌تازگی کشته شدند، از تسلط بر این محور دفاع کرد و معتقد است، ترک فیلادلفیا به بازیابی توان مقاومت فلسطین کمک می‌کند و حماس به‌وسیله‌ تونل های زیر کریدور می تواند تسلیحات وارد غزه کند. 

این کریدور که هم اکنون به‌وسیله ارتش صهیونیستی کنترل می شود، به یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف برای به سرانجام رسیدن مرحله نخست توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس تبدیل شده است، زیرا پیش شرط حماس برای پذیرش آتش بس، خروج ارتش صهیونیستی از این کریدور 14 کیلومتری است. 

به نظر می‌آید در ساختار هیئت حاکمه رژیم صهیونیستی دو دستگی در زمینه اهمیت محور فیلادلفیا و روند مذاکرات آتش بس وجود دارد. بن گویر و اسموتریچ، دو عضو افراطی کابینه از رویکرد نتانیاهو حمایت می‌کنند و معتقدند، تا قبل از شکست نظامی حماس نمی بایست توافقی امضا کرد. در مقابل، گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی معتقد است، تأکید بیش از حد بر حفظ فیلادلفیا در این شرایط باعث می شود حماس با توافق موافقت نکند و در نتیجه هیچ گروگانی آزاد نشود. 

گالانت و هرزی هالوی فرمانده ستاد کل ارتش صهیونیستی طبق برآورد های نظامی معتقدند، هر زمان بخواهند می توانند به فیلادلفیا بازگردند و کنترل این کریدور را به دست گیرند. لذا معتقدند، می بایست برای آزادی گروگان ها فعلاً از کریدور عقب نشینی کرد و پس از آزادی گروگان ها و اجرای مرحله نخست توافق آتش بس، زیر توافق زد و به فیلادلفیا بازگشت.

لاپید و گانتز از رهبران مخالفان کابینه نتانیاهو که به نظر می‌آید در ساماندهی اعتراضات اخیر نقش دارند، به شدت نسبت به سیاست های نتانیاهو اعتراض می‌کنند. گانتز به صراحت نتانیاهو را دروغگو خوانده و عنوان کرده است، وی درباره فیلادلفیا و بازگرداندن اسیران دروغ می گوید. لاپید نیز کنفرانس مطبوعاتی نتانیاهو را چرخش سیاسی بی‌اساس خواند و معتقد است، آنچه نتانیاهو درباره کریدور فیلادلفیا می گوید، سنخیتی با واقعیت‌های موجود ندارد. 

لاپید با نام بردن از وزیران راست افراطی کابینه عنوان کرد، موضوع کریدور دغدغه نتانیاهو نیست، بلکه موضوع بن گویر و اسموتریچ هستند و این موضوع ترفند جدید نتانیاهو برای جلوگیری از فروپاشی ائتلافش است.

لاپید و گانتز از رهبران مخالفان کابینه نتانیاهو که به نظر می‌آید در ساماندهی اعتراضات اخیر نقش دارند، به شدت نسبت به سیاست های نتانیاهو اعتراض می‌کنند


بهره سخن

با وجود جمع بندی نیروهای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مبنی بر توانایی ارتش این رژیم برای بازگشت به کریدور فیلادلفیا پس از تبادل اسیران و توافق آتش بس، نتانیاهو با تأکید بر اهمیت حفظ کریدور معتقد است، فیلادلفیا مانند رگه های اکسیژن برای حماس عمل می‌کند و در صورت خروج ارتش صهیونیستی از کریدور، به واسطه فشارهای جهانی و سازمان های بین المللی، رژیم صهیونیستی امکان بازگشت و تسلط بر کریدور را ندارد. 

با وجود این، به نظر می‌آید نتانیاهو بیش از اینکه نگران تسلط حماس بر فیلادلفیا باشد، نگران آینده سیاسی خود و کابینه اش است، زیرا تا چند ماه پیش توجه چندانی به اهمیت این کریدور نداشت و از حفظ آن به عنوان یکی از اهداف جنگ یاد نکرده است. 

برخی کارشناسان معتقدند، تأکید نتانیاهو بر اهمیت فیلادلفیا بهانه ای برای به تعویق انداختن فرآیند آتش بس در غزه است. امضای توافق آتش بس احتمالاً به خروج بن گویر و اسموتریچ از کابینه منجر خواهد شد و در این صورت کابینه ائتلافی نتانیاهو فرو خواهد پاشید و می بایست منتظر برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی باشیم. 

امضای توافق آتش بس و آرام شدن اوضاع می تواند شرایط را برای تشکیل کمیته حقیقت یاب علیه کابینه «آقای امنیت رژیم صهیونیستی» فراهم کند و نتانیاهو می بایست پاسخگوی شکست سنگین اطلاعاتی-امنیتی این رژیم در هفتم اکتبر 2023 باشد. لذا باید منتظر ماند و دید سرانجام دودستگی ها چه خواهد شد و فشار مخالفان، گالانت و نیز ادامه اعتراضات می تواند به عقب نشینی نتانیاهو منجر شود یا خیر. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار