مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا وارد رفح شد-راهبرد معاصر

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا وارد رفح شد

منابع رسانه‌ای از ورود «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به گذرگاه رفح از سوی مرز مصر خبر دادند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۹ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 09
کد خبر: ۲۵۶۸۴۲

به گزارش راهبرد معاصر، بورل، روز گذشته و به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه سفر خود به منطقه را آغاز کرد و این سفر چند روز به طول می‌انجامد.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، سفر جوزپ بورل شامل مصر و لبنان می‌شود و در ابتدا مشخص نبود که آیا او از گذرگاه رفح بازدید خواهد کرد یا خیر.

پیشتر روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نوشت: بورل به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اطلاع داده بود که قصد دارد در روز‌های ۱۴ و ۱۵ سپتامبر سفری به اراضی اشغالی داشته باشد.

به دنبال آن، مسئولان این رژیم هم به او اینگونه پاسخ دادند که تاریخ پیشنهادی مناسب نیست و پیشنهاد هماهنگی برای انجام این سفر پس از دوره تعطیلات را دادند و این به معنای به تعویق انداختن سفر بورل به اواخر ماه اکتبر است که دوره مسوولیت او به پایان رسیده است.

این اتفاق در پی انتقاد‌های شدید رژیم صهیونیستی از تلاش‌های بورل برای اعمال تحریم‌هایی علیه «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم به دلیل تحریکشان به نفرت‌پراکنی و ارتکاب جنایات جنگی رخ داده است.

در ۲۹ اوت گذشته بورل اعلام کرد روند بررسی پاسخ این سوال از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا آغاز شد که آیا آنها می‌خواهند تحریم‌هایی را علیه برخی از وزرای صهیونیست اعمال کنند یا خیر.

بورل در گفت‌وگویی با خبرنگار‌ها پیش از برگزاری بیست و هفتمین نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اظهار کرد: «کار طرح این سوال را از کشور‌های عضو آغاز کردم که آیا موافق افزودن نام برخی از وزرای اسرائیلی به لیست تحریم‌ها هستند که ضمن طرح اظهاراتی نفرت‌انگیز و غیرقابل پذیرش علیه فلسطینی‌ها، ایده‌هایی را مطرح می‌کنند که به وضوح با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد یا خیر.»

پیش از این برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نشست پیشنهادی بورل برای تحریم بن گویر و اسموتریچ به دلیل تحریک به ارتکاب جنایات جنگی برگزار شد.

این رسانه‌های عبری تاکید کردند که بورل به تازگی بار‌ها درباره این مساله صحبت کرده و اعمال تحریم‌هایی علیه ۲ وزیر حزب راست افراطی را پس از اظهارات جنجالی‌شان درباره گرسنگی دادن به ساکنان غزه و درخواستش برای کاهش کمک‌های بشردوستانه‌ای که به نوار غزه منتقل می‌شوند، خواستار شد.

او در طول بازدید خود از این گذرگاه و با بیان اینکه ماه‌ها است که مذاکرات بی‌نتیجه باقی‌مانده‌اند، به خبرنگاران گفت: «اجازه ورود مصدومان و آمبولانس‌ها از گذرگاه رفح بسیار مهم است. اتحادیه اروپا می‌تواند برای آتش‌بس فشار سیاسی و دیپلماتیک بر اسرائیل اعمال کند، اما این فشار محدود است. نمی‌فهمم چرا یکی از طرفین در مذاکرات آتش‌بس در غزه وقت کشی می‌کند. غزه در حال تبدیل شدن به سرزمینی بدون امنیت و بدون نظم است و من نمی‌دانم چه کسی امنیت آنجا را تامین خواهد کرد.»

انتقاد غیرآشکار بورل از رژیم صهیونیستی با انتقاد گسترده رسانه‌ها و مقامات خارجی از رژیم صهیونیستی و دولت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم به علت کارشکنی عامدانه در روند مذاکرات آتش‌بس، همزمان شده است. به‌طوریکه، «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر اخیرا درخصوص توافق آتش‌بس در نوار غزه اظهار داشت: «هربار که به توافق آتش‌بس در غزه نزدیک می‌شویم، به سیاست‌های تحریک‌آمیزی برمی‌خوریم که تنها هدف از آنها تشدید بیشتر است. رژیم صهیونیستی دروغ پراکنی می‌کند تا توجهات را از دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرای غزه منصرف کند، اما میانجیگران آتش‌بس تمام تلاش خود را در روند مذاکره برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به کار می‌گیرند.»

بورل همچنین مجددا خواستار تحریم دو وزیر تندرو رژیم صهیونیستی «به دلیل اظهارات نژادپرستانه» شد و گفت: «من پیشنهادی برای تحریم دو وزیر اسرائیلی به دلیل اظهارات نژادپرستانه آنها ارائه کردم و اتحادیه اروپا درحال بررسی پیشنهادی برای تحریم دو وزیر اسرائیلی است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به حمایت این اتحادیه از تلاش میانجی‌گران برای دستیابی به آتش‌بس گفت: «در صورت شکست میانجی‌گران برای تحمیل راه‌حل و آتش‌بس، این امر برای بقیه طرف‌ها دشوار خواهد بود. باید هرچه سریعتر نیرو‌های غیرنظامی برای بازسازی زیرساخت‌های نوار غزه، وارد این باریکه شوند و آتش‌بس و تبادل اسرا برای تسهیل این روند، مهم است.»

درخواست مجدد بورل برای آتش‌بس درحالی است که با گذشت بیش از ۱۱ ماه از جنگ غزه و تداوم حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که اماکن و زیرساخت‌‎های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و محله‌های مسکونی نیز از آن در امان نبوده‌اند، بیش از ۴۰ هزار نفر از فلسطینیان به شهادت رسیده و بیش از ۹۴ هزار نفر مجروح شده‌اند که عمدتا، کودکان و زنان هستند.

طبق ارزیابی سازمان ملل، حدود ۸۵ درصد جمعیت غزه در شرایطی آواره شده‌اند که کمبود شدید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد و تحویل کمک‌های انسانی به دلیل تبدیل شدن بیشتر گذرگاه‌های مرزی به مناطق جنگی، به کندی انجام می‌شود.

رژیم صهیونیستی در دست گرفتن کنترل تردد شهروندان فلسطینی در شمال نوار غزه و کنترل برخی گذرگاه‌های مرزی مهم از جمله گذرگاه فیلادلفیا را به عنوان شروط جدیدی در مذاکرات آتش‌بس با جنبش حماس مطرح کرده است که اخیرا، دو مرحله تازه از آن با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر در دوحه برگزار شد.

به گفته نمایندگان حماس در این مذاکرات، رژیم صهیونیستی علاوه بر مطرح کردن شروط جدید در مذاکرات، پاسخی نیز به پیشنهادات میانجی‌ها نداده است که این موضوع باعث اخلال در روند مذاکرات و بی‌نتیجه ماندن آن شده است./ ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده