نخستین گفتگوی مقامات نظامی ارشد آمریکا و چین-راهبرد معاصر

نخستین گفتگوی مقامات نظامی ارشد آمریکا و چین

مقامات نظامی ارشد آمریکا و چین نخستین گفتگوهای خود را برای تثبیت روابط نظامی برگزار کردند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 10
کد خبر: ۲۵۶۸۹۴

به گزارش راهبرد معاصر، مقامات چین اعلام کردند، واشنگتن و پکن نخستین گفتگوهای خود در سطح فرماندهان مناطق عملیاتی را با هدف تثبیت روابط نظامی و پرهیز از درک نادرست، برگزار کردند.

 

براساس این گزارش، ژنرال «سم پاپارو»، رئیس فرماندهی حوزه هند-اقیانوس آرام ارتش آمریکا، تماسی تصویری را از طریق تلفن با همتای چینی خود، «وو یانان» از فرماندهی جبهه جنوبی ارتش آزادی بخش خلق چین، برگزار کردند.

 

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف، تبادل دیدگاهی عمیق درباره موضوعات مورد نگرانی مشترک داشتند.

 

فرماندهی حوزه هند-اقیانوس آرام ارتش آمریکا نیز در بیانیه جداگانه‌ای ضمن آنکه این تماس تلفنی را سازنده و صلح آمیز توصیف کرد، اظهار داشت ژنرال پاپارو از ارتش آزادی بخش خلق چین خواسته تا استفاده از تاکتیک های خطرناک، سرکوب گرایانه، و تنش آفرین در دریای چین جنوبی و نواحی اطراف آن را مورد بازنگری قرار دهند.

 

وی بر اهمیت ادامه گفتگوها برای مشخص شدن تمایلات طرفین و کاهش خطرات درک نادرست و یا محاسبات اشتباه، تاکید کرد.    

 

دامنه فعالیت فرماندهی حوزه هند-اقیانوس آرام ارتش آمریکا، شامل دریای چین جنوبی و تنگه تایوان است، حوزه‌ای که باعث تنش های فزاینده منطقه‌ای در روابط نظامی بین واشنگتن و پکن شده است.

 

این تماس پس از آن برقرار شد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مشاور نظامی ارشد دولت چین، ماه گذشته در پکن با یکدیگر دیدار کردند. دیداری که در آن درباره این گفتگوها توافق شده بود.

 

در همین حال، نظامیان آمریکا و چین، هفته جاری در یک رزمایش نظامی گسترده به رهبری نیروهای مسلح برزیل در شهر گویاس برزیل شرکت کردند.

 

براساس این گزارش، واشنگتن از زمان ایجاد تنش بی سابقه در روابط با پکن پس از سرنگونی بالون جاسوسی این کشور بر فراز آسمان آمریکا در سال گذشته، به دنبال گشودن کانال های جدید ارتباطات منظم نظامی با پکن است.

 

همچنین اغلب ارتباطات نظامی دو جانبه بین آمریکا و چین برای تقریبا 2 سال پس از سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت 2022، به حالت تعلیق درآمده بود.  

 

اواخر هفته جاری، ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد یک مقام ارشد پنتاگون را برای شرکت در یک اجلاس امنیتی مهم راهی چین کند.

 

این در حالی است که هفته گذشته رئیس کمیسیون ویژه مجلس نمایندگان آمریکا در امور چین و چندین نماینده کنگره طی سفر خود به ژاپن در روزهای اخیر اظهار داشتند: هدف این سفر حمایت از اتحاد آمریکا و ژاپن، بحث در مورد همکاری آمریکا و ژاپن برای مقابله با چالش‌های نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک روزافزون چین و تشویق ژاپن به ادامه مقاومت در برابر برنامه‌های اقتصادی "بدخواهانه" چین است.

 

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری این وزارتخانه به این اظهارات مقامات آمریکایی واکنش داد: این نهادها و مقامات به دلایل سیاسی و به مدت طولانی چین و حزب کمونیست چین را بدنام کرده‌اند. اظهارات این سیاستمداران مملو از تفکرات جنگ سرد و تعصبات ایدئولوژیک است که "تهدید چین" را ترویج می‌کنند و به تقابل‌های جناحی دامن می‌زنند.

 

وی تاکید کرد: چین از سیاستمداران آمریکایی می‌خواهد که به طور عینی و منطقی به توسعه چین نگاه کنند، از ایجاد تقابل‌های جناحی و ترویج "جنگ سرد جدید" خودداری کرده و از دامن زدن به تنش‌ها در منطقه بپرهیزند./ تسنیم

کلمات کلیدی: چین آمریکا هند
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده