پسر شهید هنیه: توقف تجاوز اسرائیل علیه غزه بهترین پاسخ به جنایت ترور پدرم است-راهبرد معاصر

پسر شهید هنیه: توقف تجاوز اسرائیل علیه غزه بهترین پاسخ به جنایت ترور پدرم است

پسر رئیس سابق دفتر سیاسی حماس تأکید کرد توقف تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و عقب نشینی کامل آن از این منطقه بهترین پاسخ به جنایت ترور شهید هنیه است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 14
کد خبر: ۲۵۷۲۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ «عبدالسلام هنیه» پسر «شهید اسماعیل هنیه» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس گفت: عاملان ترور پدرم موبایل وی را ردیابی کرده بودند و مکان اقامتش را با یک موشک هدایت شونده و نه با یک بمب جاسازی شده در اتاقش، هدف قرار دادند. من در استانبول بودم و ساعت ۵:۳۰ صبح چهارشنبه ۳۱ ژوئیه یکی از جوانان نزد من آمد و گفت که پدرم ترور شده و جراحت‌های بسیار شدیدی برداشته است. در همان شب ترور به صورت اتفاقی مادرم به ترکیه آمد. پیش او رفتم و این خبر را به او دادم و بعد از چند دقیقه گفتم که پدرم شهید شده است. گریه کرد، اما صبوری کرد. به محض انتشار خبر در رسانه‌ها، رهبری حماس در ترکیه به ریاست خالد مشعل به مکان اقامتم آمدند. بعد تماسی از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دریافت کردیم که شهادت پدرم را تسلیت گفت. همچنین اطلاعات مصر، جبریل الرجوب، دبیر کمیته مرکزی فتح و چند شخصیت دیگر با ما تماس گرفتند. بعدا به همراه برادرم همام به تهران رفتم و در تشییع پیکر پدرم شرکت کردیم.

وی درباره دیدارش با حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفت: آیت‌الله خامنه‌ای و تمام مقامات ایرانی از این اتفاق ناراحت بودند و به ما تسلیت گفتند. از آثار چهره آنها معلوم بود که آنچه در حق ایران و مهمانشان اتفاق افتاده بسیار بزرگ است. اما در آن لحظات درباره جزئیات عملیات ترور چیزی نگفتند چراکه تحقیقات تازه آغاز شده بود.

پسر شهید هنیه به روزنامه القدس العربی گفت: ایرانی‌ها به ما خبر دادند که این ترور با استفاده از یک موشک حامل کلاهک ۷.۵ کیلوگرمی با قابلیت انفجار شدید انجام شد. برادرانی که با پدرم بودند و ایرانی‌ها معتقدند عاملان ترور از طریق ردیابی موبایل پدرم مکان او را با دقت شناسایی کردند. پدرم همیشه موبایلش را قبل از اینکه بخوابد چک می‌کند و به پیام‌هایی که به او رسیده، پاسخ می‌دهد. پدرم یک شخصیت سیاسی معروف بود و در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران شرکت کرد و در ساختمان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود. موشک مکان پدرم را در اتاق طوری هدف قرار داد که مستقیما به دیوار پشت تخت نفوذ کرد و به دلیل قدرت این انفجار همراه پدرم «وسیم ابوشعبان» که در آن لحظه خارج از اتاق بود، نیز شهید شد.

وی گفت: حماس پرونده ترور پدرم را با هماهنگی مقامات ایرانی پیگیری می‌کند. مقامات ایران تلاش می‌کنند مکان شلیک موشک را مشخص کنند و ببینند از یک پهپاد بوده یا جنگنده یا چیز دیگر. تحقیقات ایران ترور شهید هنیه به واسطه بمب جاسازی شده در اتاقش یا زیر تختش را تکذیب کرد. شواهد در مکان نیز اشاره‌ای به این مساله ندارد.

پسر شهید هنیه گفت: ما به عنوان خانواده شهید هنیه می‌گوییم دستی که برای کشتن ملت فلسطین و کودکان و زنان و پدر ما دراز شد باید قطع شود. جامعه بین‌المللی باید به مسؤولیت پایان دادن به جنگ نسل کشی علیه مردم ما عمل کند.

وی افزود:، اما ماهیت پاسخ به ترور پدرم مربوط به مسؤولان سیاسی و ایران است. به نظر من توقف تجاوز اسرائیل به ملت ما و عقب نشینی کامل از غزه بهترین پاسخ به ترور شهید هنیه است.

عبدالسلام هنیه گفت: پدرم تنها یک پدر نبود بلکه دوست و برادر و بسیار مهربان بود. وقتی به مردم کمک می‌کرد بسیار خوشحال می‌شد. به خاطر خوشحالی آنها خوشحال و از ناراحتی‌شان ناراحت بود. بین مردم فرد مقبولی بود. روابطش با مردم براساس دوستی و ارتباط بود. او مردی مومن و حافظ قرآن بود. از زمان بچگی خطیب بود و شب‌ها در مساجد حضور می‌یافت. مسجد خانه دوم او بود. در کنار این، پدرم یک سیاستمدار ماهر بود که فلسطینی‌ها درباره او اتفاق نظر داشتند. نظرسنجی‌ها همیشه نشان می‌داد که اگر برای هرگونه انتخابات ریاستی نامزد می‌شد حتما در صدر یا حداقل در جایگاه دوم قرار می‌گرفت. پدرم همچنین ورزشکار بود. بین کوچه‌های اردوگاه الشاطئ در نوار غزه فوتبال بازی می‌کرد. در دهه ۷۰ به باشگاه الشاطئ پیوست و بعد به باشگاه جمعیت اسلامی و تیم منتخب دانشگاه اسلامی غزه منتقل شد. وقتی در سال ۲۰۰۶ نخست وزیر بود وزارت جوانان و ورزش را برعهده گرفت و در بازی‌های آسیایی در دوحه در سال ۲۰۰۶ حضور داشت. آخرین خاطره‌ای که با او داشتم تماسی بود که در واتساپ ۲ روز قبل از شهادتش با او داشتیم. دخترم با او تماس گرفت.

وی درباره واکنش هنیه به خبر شهادت فرزندان و نوادگانش گفت: از هفت اکتبر پدرم می‌دانست که این جنگ نامحدود است و به زودی به پایان نمی‌رسد. برای همین می‌دانستیم که ممکن است عزیزانی را در آن از دست بدهیم و این اتفاق افتاد. خانواده هنیه تاکنون بیش از ۷۰ شهید داده است. در عید قربان پدرم خبر شهادت فرزندان و نوادگانش را دریافت کرد و راضی به قضای الهی بود و موضعی عظیم را با پایداری و ثبات ترسیم کرد.

پسر شهید هنیه درباره تأثیر ترور وی بر حماس گفت: ترور پدرم تأثیری بر فکر و روش حماس ندارد. موسس حماس احمد یاسین و ده‌ها تن از رهبران آن ترور شده‌اند، اما جنبش‌های آزادیبخش به پایان نرسیده و ملت فلسطین از بین نرفته‌اند. ترور پدرم تأثیری بر برخی جوانب اداری حماس خواهد داشت، اما حماس قادر است آن را حل کند چراکه ارتش بزرگی از رهبران در تمام سطوح دارد.

وی درباره چگونگی انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین هنیه گفت: بعد از ترور شهید هنیه مجلس شورای حماس تشکیل جلسه داد و مستقیما با السنوار برای رهبری حماس بیعت کردند. این پیامی است مبنی بر اینکه فرمانده در قلب نبرد است و آن را اداره می‌کند و همه پشت او هستند. همچنین پیام واضحی است مبنی بر اینکه ترور رهبران تأثیری بر روش و مسیر ندارد.

عبدالسلام هنیه درباره مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا گفت: برخی برادران در حماس به من اطلاع دادند که طرف اسرائیلی خواهان آتش‌بس نیست. تمام کاری که آمریکا می‌کند لفاظی است، اما فشاری بر اسرائیل برای توقف جنگ نیاورده است. اگر می‌خواست می‌توانست در آن لحظات این کار را بکند، اما هدف همه آنها نابودی مردم ما در غزه و مقاومت است. براساس چیزی که از پدرم قبل از شهادت شنیدم حماس با تمام طرح‌ها برای آتش‌بس از جمله معامله نخست تبادل اسرا در ماه نوامبر تعامل خوبی داشت. اما تمام طرح‌ها به دلیل لجاجت بنیامین نتانیاهو که از سوی آمریکا حمایت می‌شود موفق نبوده است. به نظر من اعراب و مسلمانان باید به صورت واقعی بر آمریکا برای توقف جنگ فشار بیاورند. آنها ابزار‌های زیادی برای تحقق این هدف دارند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار