شکست پروژه تضعیف مقاومت لبنان-راهبرد معاصر
گزارش «سی.ان.ان»؛

شکست پروژه تضعیف مقاومت لبنان

ترور و به شهادت رساندن دبیرکل حزب الله به وسیله رژیم صهیونیستی، مقاومت لبنان را ضعیف نخواهد کرد، زیرا این جنبش همچنان دارای رهبران ماهر و قدرتمندترین دارایی‌های نظامی ازجمله موشک‌های هدایت شونده نقطه زن و موشک‌های دوربرد است.
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - 01 October 2024

شکست پروژه تضعیف مقاومت لبنان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بی تردید پیامدهایی در منطقه خواهد داشت. در48  ساعت گذشته که اسرائیل دبیرکل حزب‌الله را ترور کرد و به بمباران شهرها و روستاهای سراسر لبنان ادامه داد، نگرانی سراسر خاورمیانه را دربر گرفته است، زیرا عملیات تروریستی اسرائیل می تواند باعث درگیری طولانی‌مدت و به جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود.
 
ترور سیدحسن نصرالله در سلسله حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به حومه بیروت در روز جمعه نشان دهنده افزایش درگیری میان اسرائیل و حزب الله است که از آغاز جنگ غزه ادامه یافته و دامنه آن به شمال اسرائیل کشیده شده است.
 

اسرائیل در روزهای جمعه و شنبه اهداف حزب الله را در بیروت، پایتخت لبنان و سایر نقاط این کشور بمباران کرد، ازجمله در ضاحیه عملیات انجام داد که به ترور سیدحسن نصرالله منجر شد


این عملیات آخرین حلقه از زنجیره حملات بزرگ علیه حزب الله بود، زیرا اسرائیل تاکنون چندین فرمانده حزب الله را ترور کرده است و اوایل ماه جاری در حمله ای الکترونیکی باعث انفجار پیجرها و بیسیم ها شد که به دنبال آن صدها نفر کشته و زخمی شدند.
 
اسرائیل احتمال حمله زمینی به لبنان را مطرح می کند که در صورت انجام، چهارمین حمله اسرائیل به این کشور در 50 سال گذشته خواهد بود. حزب الله متعهد شده است به مبارزه خود برای مقابله با دشمن متجاوز ادامه دهد و ایران نیز همبستگی خود را با حزب الله اعلام کرده است.

 
سطح درگیری افزایش می یابد

اسرائیل در روزهای جمعه و شنبه اهداف حزب الله را در بیروت، پایتخت لبنان و سایر نقاط این کشور بمباران کرد، ازجمله در ضاحیه عملیات انجام داد که به ترور سیدحسن نصرالله منجر شد.
 
ارتش اسرائیل قبل از حمله به ساختمان‌های مسکونی هشدارهایی صادر می‌کند، اما این هشدارها تنها چند دقیقه قبل از عملیات است که غیرنظامیان را در برابر مرگ آسیب‌پذیر می‌کند.  حملات اخیر پس از آن انجام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد آتش بس با میانجیگری ایالات متحده و فرانسه را که خواستار آتش بس 21 روزه در درگیری ها در سراسر مرز اسرائیل و لبنان شده بود، رد کرد.


واکنش ایران و حزب الله چگونه خواهد بود؟

به دنبال ترور سیدحسن نصرالله و حمله الکترونیکی به پیجرها، رهبران مقاومت لبنان احتمالاً در نحوه ملاقات ها، ارتباطات و واکنش ها تجدیدنظر خواهند کرد. تحلیلگران معتقدند، عملیات های اخیر اسرائیل بعید است حزب‌الله را ضعیف کند. این جنبش همچنان دارای رهبران ماهر و قدرتمندترین دارایی های نظامی ازجمله موشک های هدایت شونده نقطه زن و موشک های دوربرد است که می توانند آسیب های قابل توجهی به زیرساخت های نظامی و غیرنظامی اسرائیل وارد کنند.
 
به دنبال ترور سیدحسن نصرالله، حزب الله تاکنون اقدام تلافی جویانه بزرگی انجام نداده است، اما تحولات اخیر احتمال تحولات و متشنج شدن اوضاع را افزایش می دهد. به گفته جاناتان پانیکوف، مقام ارشد سابق اطلاعاتی متخصص در مسائل منطقه، واکنش احتمالاً قابل توجه است و حزب‌الله بی تردید پاسخ خواهد داد.
 
سؤال کلیدی دیگر این است، ایران تا چه حد می تواند درگیر تنش ها شود. سفارت ایران در لبنان با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی، ترور نصرالله را افزایش تنش خطرناک توصیف و اعلام کرد، اسرائیل مرتکب قتل‌عام خونینی با حمله به محله‌های مسکونی پرجمعیت شد و با ارائه توجیهات نادرست سعی در سرپوش گذاشتن بر جنایت خود دارد. بدون شک این حمله محکوم و افزایش دهنده خطرناک تنش‌هاست که قواعد بازی را تغییر می‌دهد و مجازات مناسب برای عامل آن لازم است.
 
بی تردید فضای موجود برای دیپلماسی محدود به نظر می آید، به ویژه از آنجایی که ماه ها کار بر روی توافق آتش بس در جنگ غزه پیشرفت کمی در روند مذاکرات داشته است.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
حمید عبدالقادر عنتر، تحلیلگر امور راهبردی یمن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد‌: / ۲ روز پیش

زوال صهیونیسم، خونبهای شهادت سیدحسن نصرالله

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

کابینه افراطی نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ با حزب الله

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

چرا امارات به عنوان متحد اصلی آمریکا مطرح شد؟