چالش‌های دانشگاه فرهنگیان؛ کمبود استاد و ناتوانی معلمان-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

چالش‌های دانشگاه فرهنگیان؛ کمبود استاد و ناتوانی معلمان

با گذشت یک دهه از تأسیس، دانشگاه فرهنگیان همچنان در تأمین پیش‌نیازهای تربیت دانشجومعلمان با مشکل مواجه است و برخی فارغ‌التحصیلان توانمندی‌های لازم برای ورود به حرفه معلمی را کسب نمی‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 30
کد خبر: ۲۵۸۸۰۵

به گزارش راهبرد معاصر. دانشگاه فرهنگیان با هدف تأمین، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر با 98 پردیس فعال، تعداد 94 هزار و 594 دانشجو معلم، 132 هزار و 221 فارغ‌التحصیل، و 22 هزار و 749 مهارت‌آموز (افرادی که به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده و باید یک سال دوره مهارت‌آموزی بگذرانند) را تحت پوشش دارد.

 

این دانشگاه با دو مشکل اصلی مواجه است: کمبود امکانات خوابگاهی و رفاهی، و کمبود شدید اساتید.

 

برخی از مهم‌ترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان عبارتند از:

کمبود هیئت علمی: تعداد اساتید متخصص و مجرب برای تربیت مؤثر دانشجومعلمان کافی نیست.

 

نقص در برنامه‌های آموزشی: برنامه‌های درسی ممکن است به‌روز نباشند و نتوانند نیازهای واقعی معلمان آینده را پوشش دهند.

 

ناتوانی برخی دانشجومعلمان: بعضی از فارغ‌التحصیلان توانمندی‌های لازم برای تدریس مؤثر را کسب نمی‌کنند که این امر می‌تواند به ضعف در آموزش منجر شود.

 

عدم توجه کافی به مهارت‌های عملی: تمرکز کم بر آموزش‌های عملی و تجربی که برای معلمان ضروری است.

 

منابع ناکافی: کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی که بر کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذارد.

 

این مشکلات می‌توانند بر کیفیت نظام آموزش و پرورش تأثیر منفی بگذارند.

 

دانشگاه فرهنگیان از نظر فضای کالبدی نیز با سایر دانشگاه‌های کشور و سرانه استاندارد فاصله قابل‌توجهی دارد. سرانه آموزشی این دانشگاه تنها حدود 29 درصد از سرانه استاندارد است.

 

همچنین، شیوه نامناسب جذب دانشجومعلمان و تأکید بیش از حد بر نتایج کنکور، منجر به پذیرش افرادی بدون علاقه به شغل معلمی شده است.

احسان عظیمی‌راد؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معتقد است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان توانمندی‌های لازم را در حوزه‌های تربیتی، دانش تخصصی و مهارتی برای انتقال آموخته‌ها به دانش‌آموزان کسب نکرده‌اند.

 

به گفته وی، دانشگاه فرهنگیان با کمبود امکانات، به‌ویژه کمبود هیئت علمی مواجه است. در حالی که نسبت مطلوب هیئت علمی به دانشجومعلم 20 به 1 است، این نسبت در دانشگاه فرهنگیان 111 به 1 است و این دانشگاه با کمبود 3,800 نفر هیئت علمی روبروست.

 

عظیمی‌راد خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان 1.4 مترمربع است، در حالی که سرانه مطلوب 10 مترمربع است. تأمین خوابگاه برای دانشجومعلمان با چالش‌هایی روبروست و اتاق‌های خوابگاه‌ها تعداد زیادی دانشجو را در خود جای داده‌اند. علاوه بر این، حدود 75 درصد از فضاهای ساختمانی دانشگاه فرهنگیان بیش از 30 سال قدمت دارند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار