محسنی اژه‌ای: قرارداد‌های حاکمیتی نباید با تغییر دولت‌ها مخدوش شوند واتس اپ برای آی پد عرضه شد جستجوی وب برای کاربران رایگان «کلود» در دسترس قرار گرفت وزیر آموزش و پرورش: ۳۰ هزار نفر را استخدام خواهیم کرد ۷۸ درصد ردشدگان گزینش معلمان در مرحله تجدیدنظر تأیید شدند هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۳/۷؛ رگبار و رعدوبرق در ۱۵ استان پدرام مدنی جاسوس رژیم اسرائیل اعدام شد سیگار، قاتل خاموش مغز و عامل زوال عقل هشدار درباره خطرات شباهت ظاهری دارو‌ها اساسنامه مدرسه مجازی تصویب شد واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ادعای علیرضا بیرانوند درباره پذیرش در دوره دکتری برخورد قاطع سازمان امور دانشجویان با گلوگاه‌های فساد در جذب دانشجو جهانگیر: ایران در مذاکره بر حق غنی‌سازی مُصر است / آزادی ۲ بازداشتی پرونده بندر رجایی/ تشکیل پرونده برای میرسلیم واکنش وزیر آموزش و پرورش به ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی: کذب محض است مجوز استخدام ۲۷۰۰۰ نیرو در وزارت بهداشت / جذب ۹۵۰۰ پرستار جدید

چالش‌های دانشگاه فرهنگیان؛ کمبود استاد و ناتوانی معلمان

با گذشت یک دهه از تأسیس، دانشگاه فرهنگیان همچنان در تأمین پیش‌نیازهای تربیت دانشجومعلمان با مشکل مواجه است و برخی فارغ‌التحصیلان توانمندی‌های لازم برای ورود به حرفه معلمی را کسب نمی‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 30
کد خبر: ۲۵۸۸۰۵

به گزارش راهبرد معاصر. دانشگاه فرهنگیان با هدف تأمین، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر با 98 پردیس فعال، تعداد 94 هزار و 594 دانشجو معلم، 132 هزار و 221 فارغ‌التحصیل، و 22 هزار و 749 مهارت‌آموز (افرادی که به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده و باید یک سال دوره مهارت‌آموزی بگذرانند) را تحت پوشش دارد.

 

این دانشگاه با دو مشکل اصلی مواجه است: کمبود امکانات خوابگاهی و رفاهی، و کمبود شدید اساتید.

 

برخی از مهم‌ترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان عبارتند از:

کمبود هیئت علمی: تعداد اساتید متخصص و مجرب برای تربیت مؤثر دانشجومعلمان کافی نیست.

 

نقص در برنامه‌های آموزشی: برنامه‌های درسی ممکن است به‌روز نباشند و نتوانند نیازهای واقعی معلمان آینده را پوشش دهند.

 

ناتوانی برخی دانشجومعلمان: بعضی از فارغ‌التحصیلان توانمندی‌های لازم برای تدریس مؤثر را کسب نمی‌کنند که این امر می‌تواند به ضعف در آموزش منجر شود.

 

عدم توجه کافی به مهارت‌های عملی: تمرکز کم بر آموزش‌های عملی و تجربی که برای معلمان ضروری است.

 

منابع ناکافی: کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی که بر کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذارد.

 

این مشکلات می‌توانند بر کیفیت نظام آموزش و پرورش تأثیر منفی بگذارند.

 

دانشگاه فرهنگیان از نظر فضای کالبدی نیز با سایر دانشگاه‌های کشور و سرانه استاندارد فاصله قابل‌توجهی دارد. سرانه آموزشی این دانشگاه تنها حدود 29 درصد از سرانه استاندارد است.

 

همچنین، شیوه نامناسب جذب دانشجومعلمان و تأکید بیش از حد بر نتایج کنکور، منجر به پذیرش افرادی بدون علاقه به شغل معلمی شده است.

احسان عظیمی‌راد؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معتقد است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان توانمندی‌های لازم را در حوزه‌های تربیتی، دانش تخصصی و مهارتی برای انتقال آموخته‌ها به دانش‌آموزان کسب نکرده‌اند.

 

به گفته وی، دانشگاه فرهنگیان با کمبود امکانات، به‌ویژه کمبود هیئت علمی مواجه است. در حالی که نسبت مطلوب هیئت علمی به دانشجومعلم 20 به 1 است، این نسبت در دانشگاه فرهنگیان 111 به 1 است و این دانشگاه با کمبود 3,800 نفر هیئت علمی روبروست.

 

عظیمی‌راد خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان 1.4 مترمربع است، در حالی که سرانه مطلوب 10 مترمربع است. تأمین خوابگاه برای دانشجومعلمان با چالش‌هایی روبروست و اتاق‌های خوابگاه‌ها تعداد زیادی دانشجو را در خود جای داده‌اند. علاوه بر این، حدود 75 درصد از فضاهای ساختمانی دانشگاه فرهنگیان بیش از 30 سال قدمت دارند./ تسنیم

ارسال نظر